Vi har ett enplanshus med ganska svårmöblerat vardagsrum. Rummet har fönster, dörrar, öppningar och en spaljé mot matplatsen, som gör rummet svårt att förändra.
Hur hade ni möblerat detta rum med en schysst plats att titta på tv och umgås, samt ev. en plats för lite finare middagar. Bifogar två ritningar av hus resp. aktuell del.
Vi tar tacksamt emot allt från enkla, traditionella lösningar, till helt galna ombyggnader.
bettan, 2008-12-30
Jag skulle nog ha soffan vid den vänstra väggen med ev. fåtöljer eller sittpuffar vid sidan om den.
Alternativt placera två soffor mittemot varandra (med ryggarna mot kortsidorna)i mitten av rummet.
TV:n på eller över en lång låg bänk mot den lilla väggen emot köket Matplats -kanske med ett runt bord för att mjuka upp det hela lite -mellan den vänstra väggen och spaljén.
Gillar ni spaljén? Annars kanske den kan tas bort såvida det inte ser
konstigt ut med två matplatser på rad förstås.
Jag vet att man helst ska ha en så öppen planlösning som möjligt men i ert fall kanske det är bättre att sätta upp en hel vägg där spaljén är nu så att det blir lite avskärmat mot matplatsen i köket.
Vid den fönsterlösa kortväggen skulle jag göra en läs- eller myshörna dvs om soffan kommer att stå med ryggen mot långväggen.
Kanske med en skön fåtölj och en snygg golvlampa.
Jag har också ett vardagsrum utan en enda hel vägg så jag förstår problemet - lycka till!
Skojverket, 2008-12-30
Tack Bettan!
Intressant att du delar rummet i tre delar, soffdel, matdel och myshörna. En spännande lösning värd att fundera på. Vi gillar också öppna ytor och eftersom spaljén ändå inte är möblerbar kanske man ska ersätta/ta bort den.
Låt oss höra vad näste kille/tjej har för idé...
Fru.Deje, 2008-12-30
Varför inte sätta upp en halvvägg istället för spalje? Beroende på vilken inredningsstil ni har finns många roliga lösningar. Att bygga en halvvägg av glasbetong med en toppskiva av ex ek med belysning under ger både en avskärmning och en belysningspunkt. Jag hade valt att utesluta "finmatsal" och satsat mer på mys och soff utrymme. Placera ett par snygga fåtöljer framför det stora fönstret med tex ett brickbord emellan. En soffa med divan på vänster sida mot långväggen mot uterummet och vägghängd tv på väggen mot köket. Om matplatsen i köket känns för liten skulle jag försöka ta in väggen mot tvättrummet så att den går i liv med dörren till tvättrummet. På så vis kan ni få plats för ett större matbord. Jag skulle även ta bort klädkammaren och "vända upp" köket däråt för att få bort korridorkänslan. Lycka till!
limpan, 2009-01-02
Ta bort spaljén så du får mer öppen yta, kommer kännas större.. Så blir matplatsen en del av vardagsrummet.
sazzaw, 2009-02-04
Hejsan!
Jag undrar i vad för program du har ritat upp ritningen? Vi har planer på att göra om vårt hus helt i planlösning men skulle behöva få uppritat hur det ser ut i nuläget.
Tack på förhand.
Skojverket, 2009-02-04
En arkitektkompis har ritat den åt oss. Vet tyvärr inte i vilket program.