Har haft ute det här rummet, som egentligen var klädkammare från början, tidigare som ett album, men nu är det tyvärr dags för att fixa väggarna, tak och lister. Blev bara att inreda tillfälligt pga behövande sovplatser innan man började fixa det som är det viktigaste.. Är även "hål" i väggarna efter att tidigare ägare försökt spika/borra och inte använt pluggar.. Matrialet i väggen är väldigt "smuligt"? Vad ska det vara för färger på vägg och tak och lister och hur bör man sig åt vid målning och spackling? Fungerar vitt? Jag skulle ju gärna ha exelmpel på färger vit,svart eller röd för det är ju så fint tycker jag men hur får man det fint i helhet? Övrig favvofärg för oss alla är ju rosa. Ta er en titt på bilderna och hjälp mig snarast genom att hugga tag i tangentbordet, tack!
emelajs, 2009-06-06
Hej, mysigt kryp in.
Om du ska ha sängen där den är så kan du ju målan den hörnan ie n egen färg, tillexempel rosa. Sedan kan du köra en fondvägg ute i en annan rosa och vita väggar. Eftersom rummet är ganska litet är det bra med ljusa färger som förstorar.
Eftersom du gillar även svart och rött hade det varit jättesnyggt att satsa på det på detaljer. Rött och rosa är så kallade komplementsfärger och skapar därför en harmoni, rätt kulör så klart. för att spara pengar hade det varit roligt att måla hyllorna och sängen i olika färger!
Lycka till!
tezzano, 2009-06-06
Jag skulle nog måla vitt övervägande med en vägg röd eller rosa och sen satsa på detaljer i rött eller rosa exempelvis röda/rosa hyllplan, kuddar, mattor o.s.v. Men då har du ändå ett neutralt rum om man senare skulle ändra sig eller tröttna på färgen. Bara byta ut inredning efter säsong och smak!
kompis, 2009-06-06
Jag hade spacklat och sandpapprat alla hål i väggen, målat allt vitt inklusive röret i taket så man inte lägger märke till det så mycket. Skulle även måla hyllorna vita
Sedan hade jag kanske målat sängen svart och ha detaljer i rosa eller rött. (detaljer så som täcke, myskuddar, matta, förvaringslådor, tavlor osv..)
Kanske spikat upp fler hyllor så filmerna får bättre platts (man kan ju knappt ha för mycket förvaring till barn. ;) Lådor är bra så det inte ser rörigt ut...
Smultronflickan, 2009-06-06
Jag hade målat allt vitt, inklusive röret, och målat sängen. Jag hade valt vitt men du sa att du ville ha in svart i rummet med så det fungerar ju också. Eftersom ni redan har en del rosa så hade jag fortsatt köra på den färgen... Hyllorna hade jag också målat vita och så hade jag ev satt upp lite fler för extra förvaring. Sen hade jag satt upp tavlor, ev spänna upp ett snyggt tyg på en ram, och köpt kuddar, mattor, påslakan mm i rosa/svart/vitt tema så blir nog rummet fulländat... Lycka till! //Jenny
fifi93, 2009-06-07
Håller med de andra,spackla o slipa, skulle måla väggar o hyllplan vita, o lite fler hyllor. Speciellt till filmerna, om inte de ligger i lådor oxå nu? Finns en liggande hylla med fem fack på Ikea i serien Billy tror jag som skulle bli bra till filmerna om den får plats. Sängen vit, kanske svarta överkast - du kan använda fleecefiltar som är ett mkt billigt o bra alternativ, har jag själv använt. Och sen lite rosa o röda kuddar? Du skrev att du tänkte lägga in en matta över? Ikea´s Hampen(?) röd eller så har Rusta rosa likadana. Den bör täcka hela golvet o du kanske får skära lite. Fransgardin för dörröppningen om du inte vill kunna täcka för helt såklart. Hoppas du lägger ut bilder när du är klar, lycka till!!
Carmen, 2009-06-07
Tycker också att du skall måla allt vitt, både tak väggar och hyllor, eftersom rummet är så litet. Ta ner både lister och hyllor och måla det vitt. Spackla alla hålen i väggen innan ni målar. Håller med om att du kan ta in rött, rosa och svart i sängläder och detaljer.
Det är ju smart att köpa en matta som täcker hela golvet, då behöver ni ju inte lägga nytt golv. Blir kul att se resultatet, lycka till!
MamA, 2009-06-09
Jättemysigt krypin! :-)
Hade också satsat på vita väggar & hyllor, hålen ser ut att gå att spackla över utan problem. Det ser ut som att rören är inbyggda med gipsskivor, men jag är inte säker? Isåfall är det bara att spackla igen skruvhålen o sen måla. När du målar taket är det bara att täcka golvet med ex tidningar (tejpa ihop dem så de täcker hela ytan) Svart säng & detaljer i rött & rosa låter jättefint, gör en stor tygtavla i nåt fint mönster i rött/rosa. Jag har själv Rustas rosa ryamatta, den är jättefin o bra pris. 199 för den mindre storleken o det ser ut som den skulle täcka det lilla golv som syns. Jag skulle satsa på att sätta upp tvn på väggen (finns speciella konsoller för det) så kunde du ha mer förvaring på golvet i hörnet. Det finns nog ingen bättre lösning för elen, men sätt fast sladdarna längs listerna så syns de mycket mindre o det ser inte så rörigt ut.
Lycka till, ser fram emot bilder på framstegen :-)