Behöver lite hjälp med att piffa upp vår relativt nyanlagda trädgård. Eftersom mina idéer och inspiration har tagit slut för tillfället, är jag tacksam om ni kan komma med lite tips.
Bild 1 och 2 ser ni en lampa som ser lite ensam ut där den står. Den är dessutom ganska instabil i fästet så jag vill gärna plantera något runtom så att den inte blir så inbjudande för barnen att snurra runt, men också så den inte ser så ensam ut.
Bild 3 och 4 ser ni vår parkeringsplats. Jag vill gärna ha någonting framför parkeringen så det inte ser så tomt och tråkigt ut.
Tar också tacksamt emot andra tips och idéer på hur man kan göra denna sida av huset lite mer välkomnande. Detta är vår entrésida.
erila, 2009-06-08
Ställ några växter i krukor på gruset vid husväggen kanske. Framför parkeringsplatsen kanske ni skulle ha någonting som blommar fint. Pioner, syrener.. En fråga, ni har ett staket/vindskydd på gaveln. Har ni gjort det själv? Och i så fall i vilket mått är de liggande reglarna?
Jessan78, 2009-06-08
Tack för dina tips! :-)
Ja, vi har gjort staketet och cykelförrådet själva. De liggande har måttet 45x45 mm. Mellanrummet mellan varje regel är också 45 mm.
lejoss, 2009-06-08
Det skulle vara häftigt att ha vid parkeringen just vid hörnet en "hörn-rabatt" ganska liten, kanske 1x1m, med en massa fina blommande,färgglada växter! :-) Jag tror det skulle räcka, det blir nog ganska stor skyllnad för lampan skull. Om inte kan du ju alltid plantera något "gott" runt lampan, t.ex smultron eller jordgubbar om det ä ett bra ställe för det. Lycka till!
lejoss, 2009-06-08
Alternativt istället för rabatten kan du ha en zink-balja.
Jessan78, 2009-06-08
Riktigt bra idé med hörnrabatten. Tusen tack!
Det ska jag spåna vidare på. :-))
rose, 2009-06-08
Hej!
Jag hade flyttat på lampan (om det går), ställt den på andra sidan gången, mot huset där kloten står.
Sen tycker jag att lite belysning (spotlights i marken) mot björkarna varit en fin effekt (om de inte är för taniga och små).
Gillar du att pyssla så hade jag provat att göra en betonggjutning till trädgården, antingen för att plantera i eller bara som utsmyckning.
En annan idé är att plantera klotrunda buxbom (3-4 st) vid parkeringen.
Jessan78, 2009-06-08
Tack snälla för dina bra tips och idéer!
Såg nu att jag varit lite snål med vidvinkeln på bilderna, men precis andra sidan staketet så finns det ett större stenparti med belysning, därför satte vi lampan på gräs -sidan om gången för att belysa upp den sidan också. Annars var det en väldigt bra idé. :-)
Spotlight mot björkarna och betonggjutning var verkligen något att fundera lite mer på! Tack!
Äääälskar buxbom men är rädd att det är lite för utsatt läge där (bor väldigt nära havet), men jag ska kolla upp det.
Tusen tack! :-)
erila, 2009-06-10
Och en till sak jag tänkte på. Gruset ni har vid husväggen, vad är det för slags grus och vad ligger det i för prisklass? Tycker ni har riktigt fint. Och som någon annan skrev, att en liten hörn rabatt skulle vara fint, kanske en liten sittplats eller något.
Jessan78, 2009-06-10
Tack, vad snällt! :-)
Det är svart/vit sjösten vi har runt huset. Den kommer från Starka och säljs i säcker på 1 ton. Nu är det några år sedan vi la denna men tror att en säck kostade mellan 2500 - 3000 kr, då när vi köpte.
Sjöstenen fortsätter in under staketet (bild 2) och på andra sidan är ett större sjöstens-parti med urnor för plantering.
Vi är jättenöjda med den.
talm, 2009-06-12
Hej,mitt tips är att gräva tre små cirklar framför parkeringen och plantera tre små låga,träd,såna som är en stam och sen hänger ner.( ca 1m höga)Vi har krypoxbär,det är aldrig "visset" utan pendlar mellan vita små blommor,röda bär och alltid gröna små blad =)Bifogar länk,men jag klipper mitt så det ser snyggare ut i verkligheten..lycka till =)
http://www.salomonsensplanteskole.dk/sv/catalog/cotoneaster