Nu har jag hållt på och fixat o donat. Möblerat om och fixat ett svart överdrag till soffan m.m. Men jag är ändå inte nöjd! Vad tycker ni? Vad kan jag göra?
Behöver verkligen inspiration och tips!
Har som sagt funderat på att måla väggen bakom tv.n svart och sätta upp en vit hylla (lack) ovanför. Men vet inte om det blir bra? Vågar jag?
Funderar också få att skaffa ett vit matbord och stolar... och sälja hyllorna jag har nu och byta ut mot vita snygga. Men blir det för mycket vitt?
Förslag på färg?? Vad tycker ni om orange/rött som jag har nu?
Borde jag sätta för något i rundgången mellan köket och vardagsrummet?
iceflower, 2009-06-25
hejsan!
Det här kan bli hur fint som helst :)
Men vad gillar du för sorts stil? Mycket vitt typ chabby chic elller?
Något som även är fint är att gå i lite afrokansk stil. Med lite afrikanska masker, håll utkik nu under sommaren, många marknader och med de kommer många billiga afrikanska masker. Fåtöljen du har hade blitt kanon snygg med något överdrag :)
iceflower, 2009-06-25
Skymta ditt kök på ett av fotona, ser verkligen fint ut.
iceflower, 2009-06-25
Några småtips: gardinstången vid ditt matbord byt ut den mot någon svart, finns billiga på ikea. Gärna någon "modernare/finare" gardin oxå.
Var inte rädd för att blanda lite stilar, det ska spegla dig ju :)
lejoss, 2009-06-26
Ja, det har ju verkligenm potential, men jag vetta sjuttsingen om möbler och sånt jag har passar in? :S Jag gillar lite afrikansk stil, och varmt/mysigt. Jag ska ladda upp några inspirationsbilder strax så du ser vad jag menar :-)
lejoss, 2009-06-26
Tack! Det är jättefint och fräscht.. Men vitt och tråkigt som allt annat i min lägenhet:P det enda rummet jag är helt nöjd min i min lgh är toalett och sovrum :P haha
lejoss, 2009-06-26
Tackför tipsen. Hur menar du med modernare gardin? Jag hade likadan som vid soffan tidigare men det blev så trist :S
Skye, 2009-06-26
I dina föräldras vardagsrum så löper blicken över den rundade hörnsoffan (och mattan) som följer med rummets form. Det blir liksom som en spännande u-sväng på hela rummet. Man börjar titta från vänster och ser sedan ut över hela rummet. Lampan och dukens form förstärker detta intryck.
I ditt vardagsrum däremot hamnar fokus på det iögonfallande mönstret på gardinerna i fönstret ovanför soffan. Det bildas raka linjer och hårda kanter överallt.
Kanske skulle t.ex. några tavlor på rad på väggen bredvid soffan hjälpa till så att blicken inte stannar vid fönstret?
Jag tror att det skulle bli bra om du byter ut lampan i fönstret och kanske ställer en golvlampa bredvid soffan i det nu ganska mörka hörnet. En avlång tavla på väggen eller kanske några på vågrät rad skulle passa också. Gärna med naturmotiv som får rummet att se mer levande ut.
Ser du att rött, rosa och grönt blandas i dina föräldrars hem. Ditt hem saknar däremot lite av det gröna tror jag.
På bild nr 3 tycker jag att det fattas en tavla ovanför bokyllan. Häng den ganska lågt över bokhyllan och flytta bort lampan eller ställ den lite mer till vänster. Något grönskande motiv blir nog finast eftersom det balanserar det rosa/orange.
lejoss, 2009-06-27
Tusen tack för dina tips!! Ska testa detta. Tycker du jag borde byta gardinen bakom soffan?
iceflower, 2009-06-28
nja vet inte hur jag ska förklar. Någon gardin som är mer neutral, inte så mycket mönster, men dock inte med så starka färger. Öljettgardiner är fint. Ellos har ganska mycket gardiner och till bra priser. Om du känner någon som kan sy, så köp något billigt och fint tyg och sy nåt. Då blir det något som bara du har och ingen annan.
mvh marika
Yenny_Lee, 2009-06-28
Jag skulle satsa på en lite större tygtavla på den kala vita väggen. Ett billigt alternativ som man sen kan variera efter humör och säsong :) Lite ljusare på sommaren och mörkare på vintern. Lycka till!!