Håller på att planera köket i Ikea Home Planner.. Vi har redan beställt bänkskivorna som är 260cm respektive 80cm långa, allt annat är flytande. Såsom luckorna, ska vi på den långa delen ha skåpkonfigureationen 2*40 och 3*60, eller 2*80 +1*60+1*40 som det var innan.. Hur högt tycker ni överskåpen bör sitta jämfört med bänkskivan, alltså hur stort bör mellanrummet vara; 50cm eller 70cm över? Mitt andra album visar köket nu, och hur vi tänkte renovera men det visade sig att det inte räckte med en "budgetrenovering" utan vi ska byta nästan allt...
Asvensson, 2009-07-22
Om jag minns rätt står det på köksbeskrivningen vilka avstånd dom rekomenderar.Vi har också bytt kök som vi köpte från Ikea lycka till=)
Carolina, 2009-07-23
Gör som på bilden och sätt överkanten på skåpen kant i kant med överkanten på skåpet vid micron. Det bör hamna antingen 50 eller 60 cm ovanför bänkskivan. På sätt och vis är det nog mer praktiskt att ha större skåp med två luckor som på ert gamla kök, för överblickens skull och så alltså. Lycka till! :)
no68, 2009-07-23
Om jag var du skulle jag sätta skåp ända upp till taket dvs låga skåp ovanpå dessa. Massor med extra förvaring får du då och slipper torka/städa ovanpå! Dessutom brukar det ändå hamna en massa fula grejer högst upp och då är det bra att gömma dem i skåp
Smultronflickan, 2009-07-24
Jag tycker att det vrkar vettigt att sätta 2*40 och 3*60 skåp. Jag hade satt skåpen på 70 cm höjd och tomrummet mellan tak och skåp hade jag satt in extra skåp i om det får plats. Tycker det är snyggast när det går hela vägen upp till taket. //Jenny
disabledd, 2009-09-15
Nu har vi satt upp allt och det blev precis så faktiskt.. Kanoners! Kolla gärna in före under och efterbilderna i det nya albumet..
disabledd, 2009-09-15
Det slutade med att vi byggde ända upp till taket men det passade tyvärr inte med att ha skåp ända upp. Ikea är bra till mycket men de har bara några få standardmått man dessvärre måste anpassa sig till.
disabledd, 2009-09-15
Vi gjorde så, och det blev 70 cm ovanför bänkskivan. Vilken rymd! Ska få upp en hylla bara så att man utnyttjar utrymmet lite bättre. Kolla gärna in det nya albumet...
disabledd, 2009-09-15
Nu är köket monterat men jag hittade dessvärre ingen köksbeskrivning. Standarden är 50 cm tydligen, men nu satte vi dit lägre skåp (70cm) och hade högskåpen på kontinentalhöjd så det blev lite annorlunda men snyggt. Kolla gärna in albumet jag lagt upp på resultatet och vägen dit..