Behöver hjälp!! Vi har ett stort kök med ett väldigt stort burspråk. Det kommer in mycket ljus, härligt! Nu till problemet: Vi har vita köksluckor med spår på som ni ser på bilden.
Luckorna är väldigt slitna men vi kan inte göra någon stor-renovering nu. Funderar nu på om man ska ta och måla luckorna svarta och sätta dit nya rostfria eller metall handtag. Tänkte då om vi skulle göra fogarna vitare mellan kaklet och måla det vitare. Bänkskivorna kanske skulle behövas bytas ut och ny ho. Blir det dyrt tro att göra allt detta?
Måla luckor själva, måla kaklet, byta bänkskivor, byta handtag, byta diskho....
Vad tycker ni ang färgvalet? Blir det för mörkt med svart...men vi har ju i och för sig mycket fönster i köket. Väggarna är vita, bordet ska vli vitt och stolarna svarta.
Vänligen säg vad ni tycker.
retrobohem, 2009-08-19
Vi har precis bytt till svarta luckor och jag är supernöjd, i ett ljust rum funkar det, man får se till att det finns gott om belysning oxå. Det kan ju va ltie trixigt attt måla när det är ett spår i luckan men det borde inte vara några problem. Annars tror jag att handtagsbyte och byta ut listen under skåpen till vitt/svart eller samma som bänkskivorna och då ta nåt mer spännande än björk. På Ikea är bänkskivorna billiga. Du kan måla fogen med fogpenna från Clas Ohlson, det är det flera här inne som gjort.
Kange1, 2009-08-19
Smaken är ju olika, men jag skulle inte måla svart. Börja med att byta handtagen, måla listen under vit eller helt ta bort den byta bänkskivor (snyggt med mörka) och ho samt måla med pänna från Clas Ohlsson (har jag gjort, se gärna mitt badrumsalbum för det). Bänkskivor och ny ho från IKEA så kan det bli ett nytt kök för väldigt liten peng.
En annan variant om ni behåller köksluckorna vita är ju att helt endelt bara byta ut kaklet. Lite mer jobb, men det är mycket jobb med att måla fogen också.
Lycka till!
Asaksson, 2009-08-19
Jag skulle sparat på den ljusa looken :) alltså hade jag behållt luckorna vita... Men skulle kanske va kul o byta kakel, för jag har hört att det är ganska knepigt att måla fogen mellan...
Vi valde ett mörkt kakel (vi gjorde också en billighetsrenovering, se mitt album kök, för bilder) och nya handtag kan göra under!
Man kanske kn byta ut glasen i köksluckorna, till helt genomskinligt (om ni nu tycker om det :) tror att det skulle se fräscht o fint ut!
Lone71, 2009-08-20
Vi holder på med at måla luckorna svarta.... det funker väldig bra......
Bänkskiven vil vi svart bejsa (Vet inte om det heter så på svenska?)
booleva, 2009-08-20
Om jag vore ni så skulle jag kolla med Ikea vad det skulle kosta att bara köpa nya dörrar och handtag. Inte säkert att det blir så dyrt. Kolla Ikeas köksprogram på datorn. Färg till alla dörrar kan bli nog så dyrt.Diskbänken skulle jag behålla som den är. Ev. nytt kakel.
Lycka till.
Eemmaa, 2009-08-20
Tror att det kan bli lite häftigt med svarta luckor. Har en släkting som fått hela sitt kaklade badrum ommålat direkt ovanpå kaklet. (med någon specialfärg. Om arbetsbänken är lite sliten men massiv kanske man kan slipa lite på den och olja om. kan bli en bra komplementfärg till det svarta och vita. Annars skulle det vara fräscht att behålla luckorna vita med rostfria hantag. Och byta till en svart bänkskiva
Eemmaa, 2009-08-20
Det går inte att sätta på någon snygg "Wallies" eller vad det heter på någon av luckorna för att piffa upp lite.
moreismore, 2009-08-24
Tror att svart på kakel och luckor skulle bli helt fel. Tror det kommer se billigt ut. Tror på att behålla luckorna vita eller någon annan ljus färg. Byt handtag men inte till metall. Tror på enkla handtag, gärna funkisstil.
Testa hur det blir om du tar bort några köksluckor, kanske dom där du hr de gula sakerna. Spackla över hål efter gångjärn och måla skåpet i samma färg som köksluckorna. Här kan du ha dom sakerna som du tycker är fina. Allt behöver inte vara gömt i skåpen.
Jag skulle satsa på att ta bort bänkskivorna och gjuta nya i finbetong.
Lycka till
travellingcat, 2011-09-22
Jag tror på svart kakel med hjälp av kakeldekor eller plast och byta handtag. Tror det kommer göra ganska mycket, och för en liten peng! Kanske måla den där trälisten i någon färg?