HJÄLP!Försöker igen då jag inte fått någon kommentar. Vad skall jag ha för soffbord samt tv-bänk. Funderar på ett Artwood bord som heter Domme 100*100 men eftersom jag inte vill ha för "tungt" intryck funderar jag på en vit tv-bäk. Vad tycker ni? Skall jag isf ha en vit stor matta. Tacksam för ideer.
Allt tas tacksamt emot
madelaine, 2009-10-15
soffan är jättefin och en bra utgångspunkt :) en vit tv-bänk är inte alls fel....domme tror jag däremot blir för stort som det ser ut, har ni mätt tvåsitsen? det är bra om det är minst 40cm mellan soffan och bordet så att det finns lite space....lycka till :)
moreismore, 2009-10-15
Hej Pia
Jag tycker du ska behålla soffbordet. Tycker det är det finaste i rummet.
Tror att formen på tv-bänken och vad man har på och i den spelar större roll för om den ska kännas tung eller lätt än vad färgen gör.
Jag tycker inte du skall satsa på en vit tv-bänk.
Jag gillar mattan soffan och soffbordet men tycker att fönsterdekorationerna skär sig mot den delen. Tror att andra krukor, växter och lampor skulle bli finare.
Tavlorna ser ut att hänga för tätt och den högra tavlan ser ut att hänga halvvägs utanför soffkanten. Kanske blir det snyggare att bara ha en tavla kvar där den vänstra sitter(tycker dock att den högra är snyggare).
Gillar stilen med renfäll?, tavlan ovanför renfällen, korgen vid fönstret och soffdelen och tycker du ska köra på den stilen istället för att tänka vitt.
Ejra, 2009-10-16
hej! tycker det ser ut som att den stooora mattan vid tv´n och den lilla soffan vid "inte tv´n" ser ut att vara ganska samma färg. det är väl ett jätte bra sätt att binda samman. sen tror jag att det viktiga är designen på tv-bänken, inte färgen, för att det inte ska se tungt ut. jag menar, betong kan ju se jättelätt ut i rätt utförande... det behöver kanske inte ens vara en möbel som är menad som tv-bänk bara för att den ska vara under tv´n?? sen tycker jag om båda de svartvita tavlorna ovanför soffan. om du vill flytta dem tycker jag dock att de borde sitta centrerat över soffan, inte på mitten av väggen. vet inte om det var till någon hjälp, men lycka till.
Pia, 2009-10-16
Tack så mycket för svaret. Tavlorna skall jag flytta på en gång. Såg det direkt när du skrev det. :o) Lustigt med soffbordet. Jag tycket det är alldeles för litet och högt. Vi tog in det provisoriskt bara. Ang. tv bänken så ligger det mycket i vad du skriver. tack igen. Ps. kom gärna med förslag på tv-bänk.
Pia, 2009-10-16
Tack så mycket för svaret. Som jag skrev innan, tavlorna skall jag flytta på en gång. :o) Ang. tv bänken så ligger det mycket i vad du skriver. Tack igen. Ps. kom även du med förslag på tv-bänk.
Pia, 2009-10-16
Tack för svaret. Håller nog med. 100 blir nog för stort. Förslag på bord kanske;o)
Ejra, 2009-10-16
hej igen. tycker om pallen som du har under tv´n nu. den rundade formen och fårpälsen. kom att tänka på de här vägghyllorna (som dock många här på sr har) men du kanske kan klä utsidan med fårskinn?? bara en ide jag fick. tycker nog du ska ha 2 brevid varandra i samma höjd centrerat under tv´n då. blir ju skönt att inte ha nått som står på golvet när man ska damsuga =) http://mio.se/Sortiment/Forvaring/Smaforvaring/Phill/?p=1
Ejra, 2009-10-16
kanske finns billigare liknande, det vet jag inte.
moreismore, 2009-10-16
Tycker att Ejra har några ideér när det gäller tv-bänk.
Dom flesta tv-bänkar är ju alldeles för stora och en annan typ av möbel blir ofta bättre till förvaring av dvd och digitalbox.
Vägghängda kubhyllor kanske också är en idé men jag tror inte på hyllorna från mio.
En annan idé är att ha en möbel till dvd framför kontaktuttagen till vänster om tv:n. På så sätt skulle du slippa att ha något framför tv:n och kontaktuttagen och en del sladdar skulle inte synas. Känns dock svårt att veta hur det skulle se ut men det kanske är värt att testa.
sisken, 2009-10-16
Jag väntar nästan på att vår 14 år gamla tjocktv ska lägga av bara för att jag vill ha en ny tvbänk. Den gamla är en 34tums superstor och tung så det går inte med vad som helst. Jag har ialla fall funderat länge på vad det skulle kunna vara och nu har ialla fall jag hittat vad jag skulle vilja ha. Ikea BESTÅ har överhyllor som går att göra till tvbänk och skruva fast ben på, vägghänga eller hjul. De är 60cm långa och man kan kombinera hur många man vill i bredd, för min del vore det perfekt med tre. Hyllplanen bestämmer man själv höjd på och det bästa av allt är att det finns lådfronter/dörrar att montera på. Jag gillar sluten förvaring så skräpet inte syns, men samtidigt vill man lite öppet upptill för dvd mm. Man får en öppning på 12 cm på varje enhet och en låda/skåp på 26 cm. Hmmm...svårt att förklara..förstår du hur jag menar? Jag ska ha en svart tvbänk, men jag tror att den i valnöt skulle vara kanonfin hos dig http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20137196
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00116656
Lycka till! Du har det jättefint!