Så här ser vårt kök ut för tillfället. Vi har nu tänkt utföra en liten budgetrust. Har idag börjat ta ner lister och tvätta taket eftersom vi ska måla det vitt. Även skåpen (inte skåpluckorna) ska målas vita. Problemet är hur vi ska göra med panelen, så här skulle det sitta fint med lite hjälp :) Jag tycker inte alls om furu och tänkte först måla även panelen vit, men nu funderar jag på om det kanske är bättre att ta bort den helt? De röda luckorna ska alltså vara kvar, likaså golv, kakel, och bänkskiva. Om tapeten blir kvar eller ej har vi inte bestämt. Nu känns det som att det är en salig blandning av fäger och stilar, och köket ser mest bara rörigt ut. Kom jättegärna med förslag!
minx, 2009-12-02
Ska det budgetfixas så tycker jag att ni kan ha kvar panelen och måla den vit det kommer göra massor. Varför inte byta ut tapeten istället till en lite ljusare grå i femtiotalsstil? Det är jättesnyggt med rött svart vitt och grått i kök.
gothic_eve, 2009-12-03
Håller med föregående talare att du borde måla om panelen till vit, jag skulle också måla taket vitt - det skulle göra så otroligt stor skillnad. (jag håller själv på att måla min furupanel nu) lycka till
LitenPalm, 2009-12-03
Jag hatar furu, släng ut möget eller måla de vitt! =)
isa84, 2009-12-04
jag skulle antingen behålla panelen och måla den och tapeten vit. eller ta bort panelen och måla hela väggen vit. furu måste man använda kvistlack på innan man målar den vit. annars kommer kvistarna att lysa gult i genom.. så det blir nog dyrare en att ta bort den.
blir väggarna vita får du ju en sån ren bas som möjligt. pimpa till det med röda accenter i tavlor krukor m.m i stället. skulle du vilja pimpa kaklet i framtiden? är mitt tipps: dekorfilm;) eller en vit kakelfärg som man kan måla direkt över kaklet med.. det låter som att det blir väldigt vitt.. men med rätt accentföremål blir det liv och rörelse..
lycka till!!!
SandraoStefan, 2009-12-04
Ska iväg och titta på tapeter nu och ta mig en funderare. Dekorfilm har jag använd förut, bra resultat och lättanvänt.
Jag hatar också furr. Nu är tak och panel grundmålat i vitt i alla fall. Idag blir det ett till lager med färg :) Frågan är bara hur vi ska göra med tapeterna?
LitenPalm, 2009-12-04
Ta bort dem också och gör en enfärgad vägg, kanske även den vit eller ljusgrå? eller grå/grön. Grönt är juh kontrast till rött så kan nog bli fint=) Ser fram emot bilder sen!
Bilder kommer sen :) Ska fundera lite mer på tapeter.. Imorrn blir det målning av skåpstommarna.
jca, 2009-12-05
Snygga luckor! Gillar 50-talsstilen. Jag skulle behålla tapeten tror jag och ta bort panelen och sätta nån slags aluminium istället. Vet inte vad det kostar eller om det ens går men det känns som om det skulle passa till 50-tal. Ny lampa ist. för lysrören och typ myran-stil på bord och stolar. Nu blev jag sugen på röda luckor!
Mmmary, 2009-12-05
Trodde att tapeten var kakel och det såg konstigt ut så bort med tapeten trots att färgen var snygg. Bort med panel eller måla, båda funkar. Ni kommer att få det jättesnyggt tror jag!