Köpte en garderob på ikea som på plats blev väldigt tråkig. Vad kan jag göra för att styla upp den? Kom gärna med förslag. Ångrar att jag inte köpte en vit istället. Har funderat på att måla den vit men vet inte om jag kan göra det snyggt. Den är ju ny så man vill ju inte förstöra den helt. Tacksam för svar.
Mvh Hogy
isa84, 2010-01-04
tapetserakan du alltid göra. blir nog svårt att måla den vit. den är snygg i ek med. men vill du ändra den!!? så tycker jag att du ska tapetsera. det kommer bli snyggast slutresultat:)
moreismore, 2010-01-04
Tror inte det är några problem att måla den. Lättast är väl att plocka isär den och måla den sen.
Jag tror den skulle bli snyggare bara genom att måla aluminiumlisterna vita. Tapetsera är annars ett bra förslag.
Hogy, 2010-01-04
Jovisst är den ok i ek med...men rummet känns så "brunt nu"....brunt golv...bruna möbler etc..... Har funderat på att tapetsera den men är rädd att resultatet inte blir bra och då är det för sent...... Får fundera lite och gå och kolla lite på tapeter. Tack för kommentaren alltid snällt när man får lite hjälp att tänka...;-) Mvh Jonna
Hogy, 2010-01-04
Har en vän som kanske kan måla dörrarna vita...och så lämna resten i ek...vad tror du om det?? Har även funderat på tapet....får suga på den lite...;-). Tack för att du tog dig tid att kommentera. Mvh Jonna
Hogy, 2010-01-04
Vad tror du om att bara måla dörrarna vita?
Marme, 2010-01-04
Beroende på hur tunna dörrarna är så kanske det går att sätta i små runda fönster, typ "skeppsfönster". Har sett att det finns sådana som man kan köpa för att "pimpa" köksluckorna med, de borde passa. De för vanliga dörrar är ju för tjocka.
Annars fototapet eller vanlig tapet. Måla om går men om det är faner så blir resultatet bäst om du lämnar dem till en målar- eller lackeringsfirma.
Marme, 2010-01-04
Kom på att det ju är skjutdörrar, kanske inte går att sätta i fönster då...
isa84, 2010-01-04
jag förstår hyr du känner, jag tror dock inte att resultatet kommer at bli bra om du målar. det är jätte svårt att få en jämn och lackerat resultat. om det är det du är ute efter? men känner du inte för att tapetsera så gör inte det.. det ska ju kännas rätt.
varför jag rekomenderar att tapetsera är för att om du inte gillar det så är det lätt att ta bort tapeten utan att den lämnar spår efter sig. blöter man upp den tillräckligt mycket vid en borttagning,så blir det inga spår om man vill ta bort den. det är dock svårt att få en tapet att fasta på en så glatt yta. jag har prövat båda så vet att det är lite pillrigt.
ska jag var helt ärlig så tror jag att du skulle tjäna på att lägga ut dörrarna på blocket i sådant fall. och köpa nya vita begagnade för pengarna. men har du en vänn som är duktig på att måla så är ju det klockrent.
Hogy, 2010-01-04
Vilken käck ide...det hade ju varit häftigt... Det ända är ju att dörrarna är 5 cm tjocka så då kanske det inte går eller? Tack för tipset!
Mvh Hogy
moreismore, 2010-01-04
Jag tror att det är lika bra att måla eller tapetsera allt. En diskret mönstrad tapet i liknande färg som väggarna har tror jag passar bra.
Med en sån stor ekgarderob blir det ju lätt att man bara ser garderoben och garderoben är ju kanske det man vill lägga minst märke till i sovrummet.
Jag tror inte du gjorde fel i att inte välja en vit garderob. IKEAs möbler tycker jag ofta är tråkigt målade och med rätt färg/tapeter tror jag att garderoben kommer bli mycket finare än om du köpt den vit på IKEA.
Tapetsera borde ju vara det minst tidskrävande och kanske det snyggaste också men glöm inte att måla aluminiumlisterna om det går.