Det här rummet ska bli sovrum när vintern är över :) Jag har nu varit där och kontrollmätt väggarna, måtten angivna i cm i min rysligt snygga paint-ritning.
Först bilden kikar man rakt in genom dörren, andra bilden står man vid fönstret och tittar mot dörren. På långsidorna anar ni dörrar/luckor ut till vindsutrymmen som mest är till för ventilering. Till vår stora lycka verkar det dock nu som om de masonitskivor som avgränsar rummet från vinden är nya och därmed helt okej att plocka ner, hurra! 110 cm yta till på vardera sida, om än med kraftigt lut. Taket går nästan ner i golvet längst mot ytterväggen.
Sängen vi kommer ha i rummet är 120 cm bred, och den öppna spisen tar upp en del plats i hörnet vid dörren som ni ser. Takhöjden är 190 cm. Hela rummet lutar från dörren ner mot fönstret, men det lutar iaf jämnt! Hur sjutton nyttjar vi rummet på bästa sätt?
Huset är från 1700-talet, och vi är inte intresserade av att tokmodernisera, utan vill behålla husets värdighet och charm. Shabby chic och väggord är inte av intresse. Jag försöker få sambon att förstå att gustavianskt är the shit, men han är inte riktigt med på tåget än.
Svårt va? Kom gärna med förslag på allt från tapeter till möbler(-ing)!
Edit; Nu har vi börjat riva i väggarna :D Det kommer bli sjuuukt fint. Vi kommer ta fram stockarna, och sen vitfärga på något lämpligt sätt.
MimmiLinnea, 2010-01-26
Tusen tack för tips Jolly! Ska ta med mig tumstocken ut när vi tar oss dit nästa gång!
Jag är lite rädd att rummet blir ännu trängre om man gör långväggarna mörka, men det baserar jag på fria fantasier. Gardiner tror inte sambon på, men jag blir glad för allt stöd jag får i den frågan! Spisen går att elda i, åtminstone om vi smackar in en sån där kamin-insats. Jag tror inte vi kommer behöva komma åt luckorna, så de ska nog döljas, om inte annat så med tapet/färg.
MimmiLinnea, 2010-01-26
Men hur möblerar man "brett" då?
MimmiLinnea, 2010-01-31
Vi är helsålda på golven!! Helt otroliga i alla husen!
MimmiLinnea, 2010-01-31
Att ha sängen på den ledden skulle helt klart vara en fördel, eftersom rummet lutar mot fönstret.. Utsikten är mot skogen och lite längre bort ett av våra andra hus. Ska fota nästa gång :) Soffan var kalasfin också!
MimmiLinnea, 2010-02-01
nu finns bilder!
MimmiLinnea, 2010-02-01
jag känner mest att jag är kär i mitt lilla hus :D Jag tror absolut du har en poäng i att hålla nere möblemanget, jag hamnar lätt i more is more-träsket...
MimmiLinnea, 2010-02-01
Mm.. Ser verkligen fram emot att inte behöva ha alla mina bokhyllor inne i sovrummet. Älskar mina böcker, men det blir väldigt plottrigt. Kanske borde göra ett hjälp-mig album om det också :)