har tänkt måla om väggarna.....vilken fär tror ni passar bra?
å tippsa o nån snygg färg på gardinen med.....
fläkten ska jag byta ut,å spisen med
24/1
nu har jag börjat å riva ner kaklet..ska nog ha svart mosaikakel i stället..har börjat å spckla å småslipa på stommarna.får se vilken färg jag målar dessa i...tipps?
väggarna ska bli åt de gråa hållet..
nu är jag så gott som klar...ska beställa en spis...vad tycker ni?
Marme, 2010-01-15
De vita skåpen kommer nog fram mer om du tar en lite mörkare färg på väggarna, eller mönstrat. Rött, svart grått och vitt är tex snyggt och fräscht ihop (om man gillar de kulörerna såklart) En snygg detalj att göra i ett sånt kök som du har, där skåpstommarna syns, är att måla dem i någon avvikande färg, det gör luckorna ännu mer distinkta och då får du bort känslan av två vita kulörer, som det verkar vara nu. Om du tar en mönstrad tapet kan du ju be en färghandel hitta en av färgerna från den som du sedan målar stommarna med. Kaklet går ju också att måla, om du vill det, kolla färg med färghandlare så att det blir rätt, att det fäster på sten. Då fönstret är ganska nära skafferiet så skulle nog jag satsa på hissgardin eller kappa framför ev paneler, speciellt om ni ska ha matbordet som det står nu, annars kanske panelgardinerna är i vägen och det kan nog kännas luftigare med en kappa.
Fallochinterior18, 2010-01-15
med tanke på kaklet om ni nu ska behålla det, så skulle jag välja en vit tapet.
lantislygdman, 2010-01-15
Jag tycker du ska måla i en ljus färg, eftersom köket inte är så stort. Vitt eller ljusgrå. Sen målar du kaklet svart. (Jag har målat mitt kakel med bra resultat) Då får du en helt annan stil....Måla fönsterbrädan vit. Ställ stora vita krukor med gröna växter på och ha en färglad hissgardin. På väggen där klockan sitter tycker jag du ska ha en stor tygtavla, med matchande tyg som till gardinen. Det är jättelätt att byta färgstil med tygtavlor. På väggen bredvid kan du ha ett par vita tavellister med ljus eller kanske några fina kokböcker. Titta in hos mig får du se budgetrenovering av mitt kök och hur man kan göra tygtavlor. Som sagt mitt tips: Neutral ljus färg på väggarna och lägg "färgkrutet" på detaljerna.....Lycka till! Ps..Måla golvlisterna vita också...
roru, 2010-01-15
hadde faktiskt tänkt lite som dig,innan jag läste svaren..
funderade lite på nån ljusgrå färg på väggarna...å måla listerna vita(kanske byta ut)..sätta upp tavellister(har 2st) med kokböcker..det där med fönsterbrädan,å måla kaklet har jag inte tänkt på..det va bra...
ska fnula vidare..men tack alla som kommit med tipps
KarolinaOlivia, 2010-01-18
Jag tror att en blågrå färg skulle funka fint till väggarna, ger köket lite 50tals retro känsla som dina köksskåp! Några öppna hyllor med fina burkar eller likande på väggen där klockan hänger hade varit fint om du gillar retro idén:) Kaklet kan du som sagt måla också! MVH Karolina
Marme, 2010-01-25
Hej igen! Om du ska ha svart kakel och behålla luckorna vita och gillar grått så ska du nog satsa på en ganska ljus, grå färg till stommarna. Såg någon annans kommentar om att ha enfärgat på väggar etc och satsa med mönster och färger på detaljer och jag kan hålla med, dock - en fondvägg runt fönstret ger liv åt köket och ramar in fönstret. Om du gillar vitt, svart och grått så kan du ju göra enligt följande: svart kakel, vita luckor, grå stommar. Bänkskivorna i trä "mjukar" upp det hela lite (om du ska behålla dem), hitta en cool fondtapet till fönsterväggen och måla den väggen som dörren är på i samma gråa färg som skåps-stommarna. Jag har fallit pladask för en cool/tuff tapet som K-rauta säljer, det är liksom hus "på varandra" i svart, vitt och grått, ser ut som en stad liksom, ett tips! Undrar en sak - den nedersta dörren på skafferidelen - varför har den ett vanligt dörrhandtag? Nyfiken ;-)