Vi totalrenoverar ett hus och har kört fast...
Köket är på ca 30 m2 och är i behov av uppfräschning. Det känns alldeles för mörkt och tråkigt. Ljusinsläppet är minimalt då fönstren (2 st) är små och sitter med ca 1,5 m mellanrum. Jag har en dröm om ett vitt kök med mörkare golv, men känner mig ändå osäker.
Sakerna som syns på bilden är inte våra, de tillhör min svärfar som bodde i huset tidigare, så ta inte hänsyn till dem :-)
Finns det hopp för detta kök?
ratpak, 2010-01-27
Vi har lagt mörkt golv i vårat kök, vi har även en svart fondvägg, tänker sätta lite spottar för att öka ljus, sen har vi belysning i ön. Men då har vi tänkt oss vita skåpluckor... finns i mitt album.
Sandraw, 2010-01-27
Vet inte hur mycket du skall ändra på, men jag själv har vita luckor och svart golv och är supernöjd! Kolla mina bilder...
Men vill du ha det ännu ljusare kan du ju ha vita luckor och ljusare trägolv tex laserad furu eller om du vill ha klinker en ljusgrå eller ljus terracotta...
Minmy, 2010-01-27
Hej!
Jag tror inte alls det är något problem med mörkt golv i ert kök, speciellt inte eftersom du vill ha vitt i övrigt. Nu vet jag ju inte hur omfattande renovering ni planerar men jag tror ni kommer väldigt långt med att lackera luckorna vita (om ni inte tänkar köpa nya), ny tapet/färg på väggar, nytt golv och nya (eller måla)vita listar kring dörrar, golv och fönster. Sen kaklet över diskbänken är ju en kostnadsfråga, antingen behåller ni det som det är (det kommer förmodligen mycket bättre till sin rätt när övrig inredning blir vit), eller så byter ni ut det. Vituvarorna är ju rostfria och fungerar alldeles utmärkt med ett vitt kök tycker jag.
Lycka till!
annelic, 2010-01-27
Vilket jättefint kök du har!
Vad heter luckorna i köket?
Vi vill byta luckor, golv och bygga in köksön så den inte är så öppen.
Sedan ska ju väggarna fräschas upp såklart. Ev nya köksbänkar...
Glömde skriva i inledningen att golvet ska vara samma i kök, hall och vardagsrum pga planlösningen.
annelic, 2010-01-27
Jätteläckert kök, fastnade speciellt för golvet.
Sandraw, 2010-01-27
Tack! Det är Ikeas ädel vit:)
Tycker du skall ha allt så ljust du bara kan iom att det är lite fönster.
Vitt håller i längden, bryt av med bänkar i trä eller svart laminat.
Om du skall ha samma golv överallt så tycker jag inte du skall ha klinker då det blir så stelt i ett vardagsrum.
Något trägolv eller parkett hade jag tagit då:)
Marme, 2010-01-27
Då i alla fall ett av fönstren, och således det andra också som inte syns i bild, sitter ganska nära själva köket/arbetsdelen så tror jag inte att det blir för mörkt med mörkt golv, speciellt inte om du väljer vita/ljusa luckor. Vi har två fönster i ett litet kök (=väldigt ljust) och på nåt sätt är ändå arbetsbelysningen viktigare än dagsljusinsläppet, i alla fall när man lagar mat.
annelic, 2010-01-27
Jag har en tanke om att ha valnötsgolv.
Hallen är extremt smal så jag har tänkt mig vita väggar i både hall, kök och vardagsrum. Ev en fondtapet på ena kortsidan i vardagsrummet (som är stort på nästan 90 m2).
Det är inte ett lätt hus att tänka kring, jag är tacksam för all hjälp :-)
annelic, 2010-01-27
Vi renoverar hela huset i stort sett från grunden.
Köket är rel nygjort (2003) men jag vill ha annat golv, kakel, luckor mm
Att lackera luckorna var en tanke som inte slagit mig! Jag har hela tiden tänkt på nya luckor ev högblanka men det är ju ruskigt opraktiskt när det finns småbarn i familjen...
annelic, 2010-01-27
Vi renoverar hela huset i stort sett från grunden.
Köket är rel nygjort (2003) men jag vill ha annat golv, kakel, luckor mm
Att lackera luckorna var en tanke som inte slagit mig! Jag har hela tiden tänkt på nya luckor ev högblanka men det är ju ruskigt opraktiskt när det finns småbarn i familjen...