Jag är verkligen inte nöjd med min lägenhet som det är nu och vill förändra så det blir en helhetskänsla i lägenhet. Just nu har jag ett vitt kök, ett sovrum med en gul vägg, en grå hall och ett vardagsrum med vita väggar och en fondvägg med Eco Lotus 4441. (den ni ser på bilderna)
Det jag undrar är hur man får den här helhetskänslan för alla rum ,hur har ni gjort?
Ska man ta en tapet som inspiration som t ex den vi har i vardagsrummet och gå efter dom färgerna i den tapeterna eller hur får man det att inte bli så otroligt struligt med färger och allting?
Mycket frågor men jag behöver ett tips i rätt riktning iaf.
Fallochinterior18, 2010-02-17
Jag tycker fondtapeten den röda med vita blommor är jättesnygg. Men det blir för mycket som du beskriver det med gult,grått och allt var det var. Ta vitt i resten av lägenheten, så kan du behålla den fondväggen. Och matcha med lite röda detaljer i resten av lägenheten, som kuddar, porslin, gardin,du, mm mm
Minmy, 2010-02-17
Precis som du säger så är det bra att utgå ifrån något som du tycker om, antingen det är en tapet, en färg eller någon annan detalj.
Gör så en bas i hela lägenheten, dvs. låt golv, tak och snickerier vara så lika som möjligt. Är du osäker så kan det vara en bra lösning att måla alla väggar vita med enstaka fondtapeter som passar ihop. Ta därefter upp färger som du gillar från fondtapeterna och använd dessa till alla accessoarer och textiler.
Ungefär som du sa... ;)
Lycka till och fråga gärna om du undrar något!
MaoLin, 2010-02-18
Tack så mycket för tipsen tar till mig allt :) Har t om köpt en bok som heter hemmets färgguide för att få till lite passande färger. Ska åka ut imorrn och leta upp tyger, material och färger för att passa in i hemmet tänkte jag :)
http://www.bokia.se/bok/9789113023533/hemmets-fargguide-anna-starmer/
MaoLin, 2010-02-18
Tack för tipsen :)