Jag har frågat om råd en gång tidigare här men sen rann det ut i sanden och vi renoverade köket istället. Nu känns tvättstugan ännu värre än den gjorde förut! Vi skulle vilja fräscha upp den lite, alltså inte någon totalrenovering då det kommer ske när värmepannan (som är snart 20 år) lägger av. Så det som gäller är färg till väggarna också skulle jag vilja dölja den gulbeiga mattan. Men vad för färger ska vi ha? Vitt vitt och återigen vitt gillar vi och det mesta börjar bli vitt här hemma. Just nu känns hela tvättstugan PISSGUL! Och kaklet? Skulle det kunna fungera med vinylplast på kaklet? Ska man ta i två delar och täcka över allt eller ska man klippa ut till varje kakelplatta? Funderar lite på vita väggar, och svart kakel men hur göra med golvet? Ser kanske hemskt ut med svart matta? Skulle vilja ha några skåp på väggen till höger, har även funderat på skoskåpen från Ikea som säljs i trepack till att lägga barnens gympakläder/skor i. Svarta sådana kanske? Någon annan hatthylla med tillhörande skohylla skulle jag också vilja ha. Sen har jag funderat på frostad plast på rutan till dörren så man slipper se in där om man har tvätt händandes och man sitter i uterummet men det finns inte så många sorter att välja mellan, kanske man kan göra ränder själv? Skulle även kunna tänka mig någon gardin i dörren.
SNälla kom med alla era tips så jag slipper kräkas mer!
nikki1973, 2010-03-02
Tack för ditt råd!
Jodå vitt och svart är jättefint men problemet är golvet!! Undrar om man kan dölja det med sånt som ni lagt? Men då behöver vi några lister undrar om man kan fästa dem utan att spika? Vill ha ny plastmatta men det får bli när pannan åker ut innan dess är det inte lönt för antagligen kommer pannan inte klara av att kopplas ur och lyftas ut och sen kopplas in igen. När pannan lägger av så kommer en ordentlig renovering ske. Så egentligen är golvet det största problemet just nu, HUR döljer man det????
nikki1973, 2010-03-03
Hej!
Lister tänkte jag i så fall sätta på väggarna för att dölja plastmattan som ju är uppvikt några cm där. Jag är tveksam till att måla golvet även om jag vet att det går. Jag funderade ett tag på om man kunde köpa en plastmatta (funderar på en svart/vit rutig) och lägga löst på golvet, eventuellt fästa med dubbelhäftande tejp i kanterna. Det är ju inte så att det stänker en massa vatten där och golvbrunnen är långt in under skåpet man skulle kunna sluta med mattan precis vid skåpgränsen för jag ska ändå ha ett tyg för det så det kommer inte synas inunder där. Undrar om man "får" göra så?
jca, 2010-03-03
Tycker att färgen på kaklet är häftig men om du vill byta kan du måla. Jag hade likadant kakel fast blått som jag målade svart. Grundade med vitt först över hela och sen målade jag ruta för ruta. Tog 1,5 vecka men var absolut värt det. Det finns färg att måla plastmatta med också. Har själv funderat på det. Lycka till!