Behöver verkligen hjälp med våran hall. Jag ljunger nog inte om jag säger att vi har möblerat om i hallen ca 10 gånger på mindre än 3år. Nu är jag inne på att sätta ditt skjutdörrar för att få så mycket förvaring som möjligt samt att gömma undran alla ytter kläder så man slipper se dom det första man gör. Detta är vår enda ingång till huset så jag vill att det ska se snyggt ut.
Velouria, 2010-03-18
Närmast dörren, där skohyllan är; sittbänk och plats att ta av skorna eftersom det är klinker där. Kombinerad sittbänk/skorförvaring, ovanför finns det plats för någon hylla för mindre förvaring. Även krokar på väggen. Tänk ut vad just du behöver för mindre förvaring i din hall, alla har ju inte samma behov.
Hur ser det ut till vänster om ytterdörren, framför barnvagnen? Här skulle det också kunna bli någon mindre förvaring, eller spegel. Utnyttja alla ytor på ett bra sätt.
Där Bestå(?)-skåpen är, sätt in stora garderober längs hela väggen (start vid parketten) för dold förvaring av alla ytterkläder. Kan vara skjutdörrar om du vill.
Barnvagnen står väldigt mycket i vägen verkar det som, du kan inte komma på något bättre sätt att ha den?
solero, 2010-03-18
framför barnvagnen går trappen ner till gillestugan. Har tyvärr ingen plats att ha vagnen på, så därför står den där.
Jag hade nog tänkt mig att skjutdörrarna skulle gå hela vägen bort. Men man kanske ska ha det som du säger med lite krokar och mindre förvaring. Men jag vill få bort den stökiga känslan som man får när man tittar på bilderna.
Velouria, 2010-03-18
Är det någon dörr framför trappan, eller öppet? Den delen syns ju också i hallen men du har inga bilder på det. Och hur bred/lång är hallen?
När man kommer innanför dörren har man ju ofta saker med sig, det är bra att ha en plats att ställa av saker på, ta av skorna osv så inte allt måste in i garderoben precis på en gång. Då hamnar det bara i en hög på golvet.
Att enbart ha garderober kanske blir för svårt för barn(en) sen när de är lite äldre och ska klä av/på sig själv?
Lite öppen förvaring skulle inte behöva betyda rörigt, ha bara det framme som används just då, du kan gömma det i korgar/lådar också osv. Större ytterkläder och sånt som inte används för säsongen är i garderoben.
PuMad, 2010-03-19
Personligen gillar inte jag att se ytterkläder och skor ligga/hänga framme med säkert 10-tal olika kulörer. Tycker det ser stökigt och ostädat ut. Jag tror att någon form av garderobslösning skulle göra sig fint. Antingen som du själv är inne på med skjutdörrar, och då tycker jag ni ska ha dessa med speglar, eller också garderober med vanliga vita dörrar (ev blanka) och snygga diskreta handtag. Om detta är möjligt när ni har olika golv (och kanske olika höjd på golven) så tycker jag absolut ett garderobssystem! Ingen tvekan om den saken!
På sista bilden där vagnen nu står skulle ni då kunna ha en ganska så lång och smal sittbänk med en skön dyna på, kanske i svart eller något vitt/grått luddigt tyg.
Lycka till! =D
solero, 2010-03-19
Jag har också funderat på nivå skillnaden på golver men jag tror att det går att lägga på någon skiva av något slag för att få samma nivå. Ska jag ha skjutdörrar så lutar det nog åt vitt och ev med spegel för att det inte ska uplevas trångt när man kommer in.
PuMad, 2010-03-19
Låter som ett bra val! =D
Lillfemman, 2010-03-23
Elfa har skåp med skjutdörrar finns i mängder av olika varianter. Dem hjälper även till med kostnadsfri planering.
Susannah, 2010-04-12
Jag tror också starkt på en garderobslösnign för ett mer städat intryck. Men måste även få fråga vart du köpt hallmöblen, (hyllan o skåpet) är typ ett sådant jag letar efter till min hall :)
solero, 2010-04-12
Tack. Hallmöblen kommer ifrån ikea, bestå heter den.