Sista inomhusprojektet, innan vädret tillåter att man ger sig på utomhusprojekten, blir att fräscha upp hallen på vår ovanvåning. Eftersom hallen är central med 5 dörröppningar vill vi göra något lite extremt men ändå med en ton av 20-tal.
Vår idé är följande:
Det redan sänkta taket kommer inte att kunna ändras utan att ta bort strukturväven som slutar ovanför dörrkarmarna, vilket gör att vi behåller sänkningen som den är. Istället bättrar vi på den vita färgen i taket och målar den nu gula delen av väggarna i svart limfärg med krita, vilket ger en extremt matt yta. Detta tror vi gör att de vita detaljerna i golvlister och spegeldörrar gör att dessa framhävs bättre, plus att trägolvet kanske inte blir så anonymt. För att piffa till det mörka vill vi dekorera med tavelramar och detaljer i guld/mässing.
Det största projektet i hallen blir att byta toadörren som idag har ett lite för marint tema med sitt runda fönster. Istället byts denna till en gammal spegeldörr med översta spegeln av glas. Det stora i projektet är att toaletten är byggd 1947 vilket gör att karmmåtten inte stämmer med 20-talsmåtten på dörr. Frågan här är om man ska ge sig på att byta karm, eller om man ska vara så brutal att man sågar i spegeldörren. Spegeldörren är redan fyndad för 200 SEK.
Vad tror ni om vår lösning på denna hall? Andra förslag är hjärtligt välkomna.
1927, 2010-03-26
Nu minns jag inte måtten på dörren eftersom den köptes för ett halvår sedan. Men jag har för mig att det handlar om max 10 cm på bredden och 4 cm på höjden. Dörren är en fransk spegeldörr precis som den stora spegeldörren på bild 2, fast med glas i övre spegeln.
Att kapa 5 cm på varje sida känns ju inte som att det skulle påverka utseendet nämnvärt. Problemet om man väljer att såga blir att det får göras nya hål för handtag och låsning, samt att de gamla får pluggas och kittas. Men eftersom dörren i vilket fall som helst måste skrapas och målas, samt kittas runt glaset så känns det som att detta blir lösningen.
1927, 2010-03-28
Nej den nya dörren sattes in med karm 1947 när toaletten byggdes. Tidigare var detta utrymme som en öppen trappavsats. Dörren som sitter där antar vi är densamma som sattes in 47. Dock lite uppiffad av tidigare ägare med ett runt fönster.