Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Göra om GAMMALT badrum

GrodanMaja

GrodanMaja SE

Publicerat för nästan 14 år sen
Följ

Hej, vi har precis köpt ett hus från 1962 och badrummet (bl a ) är original så det tänkte vi göra om helt innan vi flyttar in. Badrummet är väldigt litet (jag har tyvärr ingen bild eftersom vi inte har fått tillträde till huset än). Det finns ett badkar, tvättställ och toa och vi tänkte ha kvar saker som de är för att slippa kostnaderna med att flytta avlopp och vatten. Saken är dock den att dels ligger en del vattenrör utanpå väggen och de vill vi ju gärna ha in i väggen och så är tvättstället så nära badkaret att jag inte vet om man bara kan byta ut det eller om man kommer att behöva flytta avloppet till det lite för att få plats med skåp under tvättstället (nu finns där inget skåp och tvättstället "hänger" lite över badkarskanten). Är det någon som har en aning om hur jobbigt/dyrt det är att flytta in vattenrör i väggen och om det är förknippad med jättekostnader så fort man vill flytta avlopp några cm?
Det är jättesvårt att förklara, speciellt utan bild, men jag hoppas någon fattar vad jag menar. ;-)

Hos-oss

Hos-oss, 2008-11-08

Hej, det är svårt att veta utan att ha sett badrummet men vi försöker.Om avloppet till tvättställs skåpet kommer innanför kanten (på skåpet) så räcker det , man kan svänga med avloppet ini skåpet.Vattenrören kan man dra i väggen och släppa ut i skåpet där man kopplar ihop dem, för att inte få skarvar i väggen.Sen måste man kolla skick på golvbrunn och om rör kommer ur golvet.Återkom gärna när du har bilder så är det lättare att svara..

ToS

ToS, 2008-11-14

Har du gammalt original badrum från 1962 så är det nog tyvärr mer jobb än så..
jag har ett från 65, och det är Totalrenovering som behövs där...

Avloppsrören är oftast i typ gjutjärn/betong och är oftast i dåligt skick.
Våtrumstapeterna brukar vara dåligt gjorda ibland och då kan det finnas fukt bakom och under mattan..
Så själva kostnaden för att flytta in vattenrören i väggen är inte så stora räknat sett till vad resten kostar.

Handfatet går som sagt att flytta lite bara med ett vinklat avloppsrör, och sedan bara ett underskåp så man slipper se det "snea" avloppsröret ;)

Ska ni byta till kakel/klinkers eller en ny plastmatta?

No user male

JO, 2008-11-17

Håller med föregående att ni nog behöver dra om alla rör inkl. avlopp för säkerhets skull. Ni vill inte få någon vattenläcka under golvet om några år och behöva dra upp allt igen. Vi gjorde om vårt lilla badrum från 1960 (5 kvadrat med badkar, toa, tvättställ och snedtak) och rören vi lyfte bort var rejält rostiga. Om ni drar om rören kan ni ju dessutom ändra om precis som ni vill och få bättre planlösning. Vi flyttade t.ex. en vägg 30 cm och fick då plats med en duschhörna i stället för badkar där som gjorde badrummet mycket bättre planerat. Vi gjorde det mesta själva (min sambo är elektriker och min pappa är händig), men lejde bort rörmokeriet och kaklingen. Sedan jagade vi utförsäljningserbjudande och rabatter. Det tog 4 månader och slutsumman blev drygt 60 000 kr - det måste ni nog minst räkna med. Vattenrören drog rörmokaren på utsidan. Han sa att man helst gjorde så idag för att förhindra vattenskador om något skulle läcka. Ett annat tips är att köpa ett tvättställ med inte så djupa underskåp. Det gör jättemycket på den totala ytan. Ni kan se hur vi gjorde det hela här: http://huset33.blogspot.com/search/label/Badrum%2Ftoalett

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2022

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons