Hjälp !!! Vi bor i en hyreslägenhet, jag är så trött på det fula tvrummet. Har total black out och skulle vilja ha hjälp. Vi måste utgå från den röda soffan och de mörkbruna möblerna allt annat kan rensas bort!! Har massa fula hål i väggen bakom soffan, önskat något stort som täckt dem. Så gärna tips på tema, inredning och inom rimligt pris, då man inte vill bo här allt för länge till. Tack på förhand.
LouiseLinblau, 2010-07-13
Jag skulle börja med att vrida på soffan så den står mot "tomma väggen" och gärna skjuta fram soffan så den inte står mot den bortre väggen.
Jag själv är inte så förtjust i stora växter då de, iaf hos mig, lätt blir risiga och fula i bladen. Likaså i fönstren satsa på orkidéer eller murgrönor i höga krukor samt belysning i föntret.
Jag vet inte riktigt vad du har tänkt dig men vad jag förstår så vill du inte satsa för mycket pengar. Om du plockar bort allt på den bortre väggen och som jag nyss skrev, skjuter fram soffan ~½ meter (om det är möjligt) så kan du köpa ett stort tyg, med mustiga orientaliska färger (brunt, turkost och olika röda nyanser samt vitt och svart) och göra en tyg tavla på ~2,5x1,5m.
På den andra väggen, över soffan, kan du centrera "väggspiralen med ljuskopparna".
Soffbordet skulle jag nog försöka piffa upp med lite olja/lasyr för att försöka komma lite närmare TV-möbelns nyans.
Sen kan du ju alltid fräscha till rummet med nya kuddöverdrag i vitt, turkost och brunt. IKEAs vita matta HAMPEN och byta panelgardinerna mot luftigare mörka knytlängder.
Lycka till!
Themelina, 2010-07-14
Hej!
Min första tanke var som föregående talare, vrid på soffan till det andra hörnet och lacka upp bordet.
Byt panelgardinerna till något "lättare" och ljusare tyg, att ha mörka gardiner i ett litet rum gör det mindre. jag skulle föreslå något vitt.
Ställ alla stora växter i en grupp farmför fönstret på den yta som blir tom när du flyttat soffan.
Sist men inte minst, samla de vägghängda sakterna till en gurpp och håll dig till några bas färger, Vitt, Rött, Svart/Brunt, när du väljer nya saker så så som matta, kuddar m.m.