Vi har nu bott i vårt hus i en månad, och sakta men säkert så fylls det med saker. Vi ska inreda vardagsrummet i lite New England-stil tänkte vi. Väggarna är gröna för närvarande (tråkigt nog så är tapeterna väldigt fräscha), men tanken finns på att göra det vitt (råspont). Och det vi funderar över just nu är matta & taklampa?
Sen ska det ju in lite blommor och kanske 1-2 vägglampor etc.
Lakritsblomma, 2010-07-19
Det som slår mig direkt är möbleringen. Den känns lite tokig.
Men ang matta så tror jag en lite mörkare beige rya blir fint. Spontant känner jag att jag skulle vara utan lampa ovanför rumsbordet då det ser lite trångt ut. Kanske bara spottar uppe i taket?
Summermoon, 2010-07-19
Ja, det är inte den optimala möbleringen. Men vi har provat olika varianter och kommit fram till att detta är den bästa lösningen helt enkelt. På vilket sätt tyckte du att möbleringen är tokig? (Så man kan få lite nya infallsvinklar menar jag...) . Lampkroken/uttaget sitter precis mitt i rummet, så det bästa är en lampa som inte är gjord för hänga mitt över bordet. Spottar är ett bra alternativ.
Vi har varit inne på en beige rya, men så började vi fundera på om det skulle funka med en som går i marinblått? (De som vi har tittat på kostar en slant, så man vill ju vara säker på att det blir bra från början helt enkelt.)
Tack för ditt svar!
resemaja, 2010-07-19
Skulle målat tak och väggar vita, måttbeställt en röd rya av god kvalité under bordet så den går en bit utanför soffans båda ändar, ser annars lätt urväxt ut. Rött hade jag själv tidigare och är det är väldigt tåligt och praktiskt, drar ej åt sig damm som mörkare och blir lite gladare ön en beige.
Summermoon, 2010-07-20
Hmmm...en röd matta? Det hade vi nog inte tänkt på faktiskt, men det kanske skulle vara snyggt också. =) Tack för det tipset!
Jessica., 2010-07-20
Jag skulle satsa på en beige ryamatta. Det är bättre att ta hjälp av lite "starkare" färger i kuddar, plädar osv.
Och, om möjligt, så skulle jag satt spottar i taket och målat taket vitt.
Ser att ni redan testat att möblera på lite olika sätt, men soffan skulle kanske passa borta vid fönsterna? Så ni kunde ha tv:n på väggen och inte framför fönstret.
Jag tycker att golvlampan Baromter från IKEA är snygg och skulle kunna passa bra i ert vardagsrum, OM ni är ute efter en ny golvlampa.
Rummet har all potential att bli supermysigt och jag är gillar den fina och mysiga spisen. =)
Summermoon, 2010-07-20
Vi provade det alternativet först (med soffan vid fönstren), men det blev inte riktigt bra. Mest för att vi vill ha utsikten mot altanen när man sitter i soffan. Vi kommer antagligen att göra ett helt skjutparti där vid fönstren istället, och då vill man inte ha en stor soffa framför (det får räcka med tv:n helt enkelt).
Ja, spottar i taket är ett bra alternativ tror jag.
Ja, jag tror också att det går att få det riktigt fint och mysigt. Om vi bara får till det rätt helt enkelt. Rummet är inte så stort och lite svårmöblerat. Huset i sig är 100 år gammalt, så allt är kanske inte riktigt anpassade till dagens förhållande.
azalean, 2010-07-21
Behåll inte den gröna tapet bara för den är fräsch! Gör en budgetvariant och måla först så ni känner om det är vitt ni vill ha. Tänk dock på att det finns många vita toner, och ni redan har två (soffan och öppna spisen)
Jag hade satsat på en marinblå rya (Ikea har, eller iaf haft olika stl) Jag hade även tagit bort valvet, känns som det inte alls går ihop med New Englandstilen..
Lycka till!
Summermoon, 2010-07-21
Nej, jag menade bara att det känns tråkigt att byta ut fräscha tapeter. [Vi bodde i hyreslägenhet innan, med sunkiga tapeter...]. Ja, det kan man också göra först - måla vitt! Vi får se hur vi gör.
Jag ska ta en titt hos IKEA då, och se vad de kan tänkas ha.
Valvet ska förmodligen bort i vilket fall som helst. Väggen som går bakom soffan idagsläget ska ev. rivas delvis för att fixa till toan som är på andra sidan.
TACK!
azalean, 2010-07-21
Ja, jag vet man drar sig för att byta ut något som är fräscht, så gjorde jag i vårt sovrum men när vi väl tog tag i det var det en befrielse. Gillade verkligen INTE den "gamla" tapeten som var helt ny då vi flyttade in.
Måste bara säga jag är grymt avundsjuk på er spis!
resemaja, 2010-07-21
passar utmärkt om du vill ha en New England stil över rummet. Mio har som man kan beställa måttanpassad om du inte vill ha en alltför dyr matta.