Bygger ut huset för att få ett nytt kök och hall. Utbyggnaden blir 6*6meter med en takhöjd på 2,40. Skulle bli jätteglad för förslag på hur vi ska göra köket och halldelen vid ingången. Fönstrena vet vi inte heller hur vi ska sätta och vilken storlek vi ska ha, bara att vi vill ha två stora fönster där matbordet kommer stå. Vid ingången vill vi kunna ha lite kläder och skor på ett smart sätt, behövs inte så jättemycket förvaring eftersom direkt in till vänster finns ett utrymme för mer klädförvaring.
I köket vill vi få plats med ett stort matbord och en smart lösning på kök, gärna med en del där man kan ha två barstolar. Vita luckor och bänkskiva i valnöt har vi bestämt oss för men kakel, väggar och golv vet vi ej ännu.
Alla förslag på hur vi kan göra tas tacksamt emot, stora ideér som små =)
Har ritat upp rummet som det kommer bli med ytterdörr och öppningar, (fönstrena går att ändra) i iekas kitchen planner.
LouiseLinblau, 2010-07-27
En idé är att till höger om ytterdörren ha en "halvvägg" som är ~140cm. Direkt när man kommer in genom ytterdörren har man en överblick över hela köket, vilket förstärker känslan av öppenhet. Väggen kan vara vit med en överliggare i valnöt precis som bänkskivorna. Lite krokar och skoställ kan rymmas här.
Väggen där det står "utsikt mot tomt" kan man börja med, från höger, frysskåp, kylskåp och därefter bänkskiva hela väggen. Diskho centrerat mitt på med ett stort fönster ovanför med, just ... utsikt mot tomten.
Längs den vänstra väggen på ritningen, kan ni ha en bänkskiva som löper hela vägen fram till ~2 m från dörröppningen (eller kanske i höjd med den ovannämnda halvväggen) där bänkskivan kan gå i vinkel ut i rummet och avslutas med en rundad del där ni kan ha barstolar. Längs hela den vänstra väggen får ni plats med bl a spisen och en mängd bänkskåp med stora lådor som sväljer hur mycket som helst.
Ett stort härligt fönster, ungefär där ni ritat ett på ytterdörrsväggen, ger ett fint ljus åt matplatsen.
Med ett vitt kök och bänkskivor i valnöt, tycker jag att även golvet bör vara i valnöt. Om jag nu tänker rätt gällande valnöt så är det relativt brunt i nyansen och efter som jag är helt såld på kombinationen vitt, brunt och turkost skulle jag välja glasmosaik (eller kakel) som ger en vacker och fräsch turkos färg.
Gällande överskåpens vara eller icke vara, eller kanske öppna hyllor så är det en smaksak och en fråga om behov av utrymme. Det är assnyggt med enbart bänkskåp, rena och luftiga ytor men det måste ju även vara praktiskt ...
Lycka till och hoppas vi får se hur det går!