Är sugen på att måla om vår fondvägg i köket. Vi har ett vitt marbodalkök, svart kakel och svart bänkskiva. Lampa, handtag på skåp och lådor går i rostfritt. Golvet är en mörkgrå plastmatta. Det finns två stora fönster i köket, mitt emot köksbordet, som ger bra ljusinsläpp. Är inne på att måla en randig fondvägg, med ränderna på bredden i olika bredd. Ränderna ska vara svart, brun, grå, guld och silver. Maken grimaserade illa när jag nämnde detta... ;-) Vad tror ni om detta? De övriga väggarna är vita och det är fiskbensväv på alla väggar i rummet.
Vill ha en målad vägg då den utsätts för en hel del skvätt och kladd från barn. Alla tips och råd tas tacksamt emot.
Jessica., 2010-07-28
Snygg köksinredning.
Jag tror att det blir lite för många färger att blanda in i fondväggen.
Jag skulle nog kört på; vitt, svart, grått och silver.
Modinskan, 2010-07-28
Tycker visserligen din röda vägg är varm coh hemtrevlig men tycker din idee med randig vägg låter jättehäftigt, även dina val av färger. Funderade dock på hur du ska få till snygga ränder med skarpa kanter om du även har fiskbensväv på denna vägg. Även fast man målar med grannfärgen först för att hindra färg att krypa in under täcktejpen, tror jag att kanten inte kommer att uppfattas som skarp i vissa vyer. Jag tror att om jag gjort det själv skulle jag nog bredspackla bort fiskbens mönstret.
Hade varit roligt att höra hur du löste det jag tror blir ett problem eller om det blev bra med att endast måla. Lycka till!
lantislygdman, 2010-07-28
Såklart ska du prova din idé!! Jag är också sugen att måla "ränder" på en vägg, men törs inte.....Så gör det du och visa upp resultatet här.....hi,hi...
Liebdjuret, 2010-07-28
Tack för svar. Bra det där ang fiskbensväven. Hade jag aldrig tänkt på annars. Är ju ingen hejare på att spackla direkt. Fuderar på easy up tapet över, om det är lättare att få snyggt om man inte är så duktig själv. Det är ju bara en vägg... Men kanske inte så bara ändå. :-)
Liebdjuret, 2010-07-28
Tack för svar. Den färgsättningen lät ju inte helt fel. Den tål helt klart att tänkas vidare på. :-)
Liebdjuret, 2010-07-28
Ja vi får väl se om jag vågar. :-) Men så är det ju det där med fiskbensväven som Modinskan skrev....
AnnelieU, 2010-07-29
Hej!
Jag tycker att ditt kök är bra planerat och fint.
Men jag som älskar lusa harmoniska färger tycker absolut att den röda väggen ska bort. Och din idé låter toppen, däremot tycker jag att du ska välja ljusa färger, att det ljusa får dominera! Däremot att de färger du nämner ska finnas med! En idé till som jag fick då jag såg rummet var att det skulle vara riktigt snyggt om du lät en av de ljusare färgerna i fondväggen gå igen i möblerna. dvs att du målade om köksmöblerna (förutom själva matbordsskivan) eller att du gör dem helvita. Lycka till! ( kör på, karlarna brukar oftast först se hur snyggt det faktiskt blev efteråt=) Man kan ju alltid ha en överraskning klar då de kommer hem=)
Ann-Cathrine, 2010-07-30
Tycker absolut att du skall ha en väg som går i svart, vitt grått & silver...Om du går in på min sida & tittar på köket så ser du vad vi gjorde. Vi köpte en randig tapet och tapetserade den liggande "på tvären" Lycka till!
Liebdjuret, 2010-07-30
Kikade på dina bilder. Verkligen ett jätte snyggt kök ni har. Och det är ungefär så som jag har tänkt mig också, fast lite bredare ränder. :-) Jätte bra att få se en bild av det i verkligheten. Tack så mycket.
EmmaJo, 2010-08-05
Snyggt kök! :)
Jag tycker också att du ska välja svart, vitt, grått och silver. Kommer att bli jättesnyggt! Jag är själv sugen på en randig vägg, antingen måla i dessa färger eller tapetsera. Plain stripes tror jag den heter.
Som du skrev tidigare så kan du ju sätta upp renoveringspapper först. Så har jag gjort i pojkens rum och målade på den. Blev jättebra.
Lycka till!!! :)