Nu är det dags att renovera köket i vår nya lägenhet. Vi har inte riktigt bestämt omfattningen än. Men viktigast är nya överskåp som når ända upp till taket, nya luckor (antagligen vita högblanka) och antagligen lackad tapet som stänkskydd. Och nya bänkskivor, ho och blandare ska vi självklart också ha.
Tyvärr är köket rätt litet och inte jättepraktiskt så det vore kul att höra lite tankar från er hur ni skulle ha renoverat. Bytt plats på saker etc.
Tänk på att vi är nyinflyttade och därför är lite stökigt, senare är det kylskåp utan lappar och skit som gäller t.ex...
Jessica., 2010-07-30
Jag hade nog försökt få till en större arbetsyta.
Om det är möjligt, så hade jag nog flyttat spisen, så att de skåpet och lådorna bildar en större yta.
Hoppas du förstår vad jag menar?
LouiseLinblau, 2010-07-30
Jag tycker att det låter som du har jättebra idéer själv. Det är klurigt med så pass små kök, jag vet ... vi stal utrymme från vardagsrummet för att få ett större kök.
Men ... jag hade nog flyttat ner kyl och frys så långt det går, givetvis satt dit överskåp. Det finns skåp med plats för micron som ser ut att kunna gå in där.
Som du skriver, fullhöga väggskåp, blir mycket lugnare intryck och ger betydligt mer plats. Jag vet inte om du har planer på att även byta bänkskåpen, vilket jag absolut rekommenderar. De stora lådorna ger en bättre översyn vad som finns där i.
Jag tycker vita väggar och en fondtapet på väggen till vänster. Om golvet skall behållas; bänkskiva i samma träslag eller en svart. Som stänkskydd hade jag valt glasmosaik som ger en turkos färg vilket jag tycker är förknippat med fräschör och renlighet. Eller måla väggen turkos och sätt en glasskiva framför.
Om du gillar dina stolar tycker jag absolut att du skall behålla dem och lätta upp intrycket med ett vitt bord med kanske ben i liknande som stolarnas ... eller kanske måla det bord du har.
Lycka till!
jool, 2010-07-31
Jag hade valt bort side-by-side kylen och valt en kombinerad kyl/frys. Detta hade jag ställt så nära fönstret som tillåtet (glöm inte passbitar för att inte slå emot fönsterbräda/fönsterkarmar). Jag hade placerat ett skåp över kylen/frysen. Därefter hade jag valt ett högskåp med inbyggnadsugn och micro.
Diskmaskinen hade jag behållt på nuvarande placering liksom diskho, men bytt diskbänksskåpet till ett 60 cm skåp med utdragsförvaring. Skåpet bredvid ser ut att vara ett 60 skåp och jag hade valt att behålla den strl med med lådor. Därefter finns isf plats för en smal öppen hyllösning (ex vinhylla).
Jag hade nog bytt placering på skåpen jämte spisen dvs lådhurtsen och skåpet. Lådhurtsen hade jag dessutom bytt ut till en med endast tre lådor (tycker inte att man får plats med så mkt i dessa grunda). Bestick. slevar, stekspadar och vispar mm kan man placera i de översta lådorna i trelådshurtsarna.
Eftersom ugnen är flyttad till ett högskåp finns plats för lådhurts under spishällen. Slutligen skåpet vid dörren...det hade jag oxå bytt till en lådhurts. Som LouiseLinblau skriver så får man en (betydligt) bättre överblick över vad man eg förvarar i sina gömmor.
Väggskåpen hade jag oxå valt i maximal höjd, men bara på väggen över diskbänken. Jag hade tagit bort fläktskåpet och bara haft en snygg fläktkåpa på väggen över sipshällen. Det ger ett luftigare och mer öppet intryck, men det beror ju på hur mkt saker man har som man vill förvara.
I övrigt håller jag med om vita väggar och turkost är fräscha färger. Jag tycker att det är riktigt snyggt med gamla hederliga rostfria diskbänkar, så det hade jag valt över diskmaskin och diskbänkskåp och därefter gått på en bänkskiva i ek alt en vit laminat.
Lycka till!!