Hej!
Hoppas på många tips och förslag då vi behöver en förändring i hela lägenheten. Behöver råd och inspiration av allt från möblering /inredning till gardiner, mattor och passande färger.
Vi bor i hyreslägenhet sedan flera år och trivs bra. Dock så känner vi ett stort behov av förändring då vi har haft en lånvarig och jobbig sjukdoms period i familjen och hemmet har fått gå i sista hand, men nu vill och behöver vi piffa upp vårat hem och tillvaro men hittar inte den stil som passar. Tyvärr så blir det ju en viss begränsning när man bor i hyreslägenhet och vill göra om sitt boende, vi får tapetsera men inga andra större ingrepp. Plånboken är inte tjock så jag fyndar gärna på annonser m,m.
Vardagsrummet är relativt nytapetserad av bolaget och färgen känns varm.
Färgen i sovrummet känns bra.
De första bilderna är från vardagsrummet som är ca 24 kvm och är enormt svår att möblera då den ena långsidan består av två öppningar till hall och kök. Den andra sidan är utgång till altanen samt har två fönster och dörr. Har möblerat om flertal gånger under åren med både hörnsoffa och nu soffgrupp, men inget känns bra. Med dessa dörrar så finns det inte så stor möjlighet till att möblera på ett bra sätt.
Har kört fast totalt för passande möblering och hittar inte rätt färger som passar till den beige soffgruppen och tapeterna.
Behöver tips till färg av mattor & gardiner samt inredning av väggarna.
Det som blir kvar är soffgruppen och tapeterna i övrigt är jag öppen för alla förslag.
Sedan är det sovrummet som även den är besvärligt att möblera. Rummet är ca 15 kvm. Hur skall jag möblera och vad gör jag med den ena långväggen som jag desperat har slängt upp lite föremål på.
Sängen och tapeten blir kvar. Bokhyllan och tv skall tas bort. I övrigt öppen för alla förslag.
Har ni förslag på hur vi skall ställa sängen och val av färg till gardiner, överkast och matta som passar till tapetfärgen. Vill också ha någon bänk/bord/garderob hyllor eller annat förutom sängen. Garderober tänkte vi ha i det andra sovrummet.
Uppskattar bäst varma färger där inredningen är ombonad men ändå inte ger intryck av att det ser stökig eller trång ut.
I sovrummet behöver vi en miljö som är avstressat och lungt med varma färger och vill helst inte ha tv, dator eller andra saker som ge rörigt intryck.
Vi har ett ett sovrum till som inom en tid blir ledig när sonen flyttar hemmifrån och då blir vi då 2 vuxna och 2 hundar i våran 3.a.
Har laddat med lite bilder så ni får bättre möjlighet att ge förslag på förändring.
Tackar så mycket på förhand.
Chalelle, 2010-08-01
Svårt att säga men en tanke jag fick till vardagsrummet är att ställa in en soffa som är i tyg... kanske grå/vit med en stor divan och sen köpa en enklare ligg fotölj att ha på sidan... sen typ vitt bord tex som ikea lack elelr liknande från ikea..
Jag tror på svart eller vitt skulle funka i vardagsrummet då det är ne ganska varm färg på tapeterna...
mvh
ninnisthlm, 2010-08-02
I sovrummet skulle jag ta ner allt ni har från väggarna och bara låta väggarna vara som dom är. Låta sängen spela huvudrollen utan en massa brus.
Vita överkast och gardinder tror jag skulle bli fint. Jag skulle antingen sätta upp en bredare gardinstång som går ut en bit på vardera sida om fönstret, eller fästa en skena i taket. Tunna vita skira gardiner tycker jag du ska välja. Men att du hänger dem liksom över väggarna och inte över fönstret. På så sätt ser fönstret inte så litet ut och rummet känns luftigare.
Det här överkastet tror skulle bli jättefint (länk 1). Alternativt ett enkelt och vanligt vitt överkast som du piffar upp med ett par sånna här kuddar (länk 2).
1, http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=553&Itemid=69
2, http://www.rice.dk/ProductList.aspx?g=263&lp=true
sanny, 2010-08-02
Hej.
Tack för förslagen. Dock så tror jag att jag skulle få en naken känsla genom att ha väggarna helt toma tror inte att det skulle passa mig/oss. Vill ha en ombonad känsla med varma färger.Funderar på någon punkt/dekarations belysning, tända ljus och gärna någon dekaration på väggen som man kan vila ögat på eller få en avslappnad känsla av. Kan också tänka mig att pryda en vägg med tyg.
Men har svårt att få ihop detaljerna utan att det blir för pråligt eller stökig känsla.
Har också jättesvårt att hitta matchande färg till tapeten förutom vitt som passar till det mesta.
Är även osäker hur många färger man kan blanda.
Skulle också vilja möblera om sängen och få en lite större rumkänsla. Har ni några ideer ?
sanny, 2010-08-02
Hej!
Ja jag kan hålla med om att det finns för många möbler och ytan känns något trång. Precis som du säger så har vi vänt tv mot soffgruppen då vi inte hittar någon bra plats att ha tv på. Skulle vi ställa tv på den andra kortväggen så blir det för långt mellan tv och soffa. Vi kan inte heller flytta fram soffan för då kommer den att täcka dörren mellan köket och vardagsrummet. Hur jag än vänder och vrider på det hela så hittar jag ingen bra lösning.
Tv bänken har du också rätt i det blir en "altar" känsla så den komer jag att ta bort . Skulle en längre och lägre tv bänk passa bättre ?
Likaså känns soffbordet för stort. Men vet inte riktigt vilken färg jag skall välja på tvbänk och soffbord som passar i hop med det beiga.
Var lite inne på svart i övrigt men med inslag av vitt eller grått. Som tex matta, gardiner och lite i övrig dekaration.
Eller blir det för skarpt med svart ? kanske grått passar bättre ?
Det är jättesvårt att få ihop den gula tapeten och de beiga möblerna med det övriga detaljerna som bord ,matta, gardin och detaljer. Vill inte blanda för många färger. Samtidigt vill jag ha en ombonad och lugn känsla i rummet och då kanske inte svart eller grått är lämpligt.
Har försökt att hitta inspirations bilder på nätet som liknar de färgerna jag har på tapeterna för att se hur de har inrett men kan inte hitta något.
Sedan står det ett prisskåp mot den ena väggen som jag inte hittar någon bra lösning på. Vart skall jag placera skåpet eller har ni förslag på andra alternativ. Detta vardagsrum är extremt svårmöblerat då det inte finns några bra väggytor och med flera öppningar.
Fridolin, 2010-08-02
Ser att du har fått flera kommentarer angående möblering så jag tänkte fokusera på färgsättningen. Jag tror att nästan alla nyanser av rött, utom kanske klarrött, skulle kunna funka med tapeten. Vinrött eller rost skulle funka bra nu till hösten. Även "skogsfärger", dovare nyanser av grönt moss- eller olivgrönt, liksom mörkt brunt skulle bryta av fint. Någa kuddar och en pläd i dessa färger skulle ge soffan ett lyft tror jag! Personligen är jag inte så förtjust i blått/turkost till gult så spegeln och tavlan skulle jag flytta till ett annat rum. Har du möjlighet så satsa på antingen vita eller mörkare träslag i möblemanget som bryter av mot det gula. De nuvarande möblerna "försvinner" lite på grund av tapeten.
sanny, 2010-08-03
Hej!
Har haft vinrött, grön och mörkbrunt som passar men känner mig lite trött på dessa färger och behöver byta stil/färg.
Rost gillar jag men har inte provat.
Kan hålla med om att de ljusa möblerna försvinner med tapeten. Soffan vill jag behålla men kommer att byta ut resten. Men har ingen aning om vad jag skall välja, är inne på svart, vitt eller mörkt träslag. Helst skulle jag vilja ha en fondvägg bakom soffan vid ena kortsidan där soffan står, dock så får vi inte bryta av med en annan tapet på en vägg eftersom bolaget inte godkänner det.
Men har funderat lite på att kanske sätta upp en tyg/gardinvägg över hela kortkanten....vad tror ni om det ?
Har lite förslag kan ni ge svar om det låter bra eller dåligt.
1) Gul tapet, beige soffa, vit tvbänk, vitt soffbord, grå matta med inslag av svart/vitt eller silvergrått, gråa gardinkappa
2) Gul tapet, beige soffa, svart tvbänk, svart soffbord, gråmatta inslag av svart/vitt eller silvergrått,svart gardinkappa med inslag av silvergrå eller vitt. Svart eller grå matta inslag av vitt/grått.
3) Gul tapet, beige soffa, mörkbrun tvbänk, mörkbrunt soffbord, matta i rost, gardin i rost,
Hmmmm när jag läser det jag skrivit så låter det kanske i mörkaste laget men andra sidan så lyfter den relativt ljusa tapeten upp det.
Matta i vitt kan jag inte ha eftersom vi har hundar som i sin tur fäller och skräpar ner endel. Hos oss står damsugaren alltid framme *ler*
Så jag måste anpassa inredningen lite efter familjen.
Har aldrig varit med om maken hur svårt detta är. Vet tex inte hur många gånger jag har möblerat om och ändå inte fått till en bra stil, dörrar, fönster och korta väggar förstör allt.
Hur jag än sätter inredningen så blir det inte bra.
Hoppas ni kan komma med någon bra lösning ifall jag har fastnat i mitt tänkande.
Undrar också var och hur man bäst placerar sina priser som vi nu har satt in i en bokhylla. Denna tar också sin plats och skulle vilja ha en bättre lösning.
LouiseLinblau, 2010-08-05
Det här var riktigt klurigt. Med risk för upprepning från tidigare talare så här är mitt förslag:
Vardagsrummet:
Behåll soffan och fåtöljerna där du har dem. Placera IKEAs tavla PJÄTTERYD med vacker vallmo för att bryta överskottet av "jordfärger". Häng lite svarta plädar över armstöden på soffan och fåtöljerna och kanske ta in några svarta kuddar ev någon vit. IKEAs svarta LACK bord med vackra saker i vitt och silver på. En svart ryamatta under bordet.
Vad tror du om att ställa en IKEAs svarta BESTÅ hylla 120x40x128 (bxdxh) rakt ut i från väggen till höger om där TVn står (till vänster om strömbrytaren på bilden sett)? Du skapar då ett hörn där TVn kan stå på IKEAs svarta hörn-TV-bänk LACK. I detta skåp kan du förvara era priserna och uppå kan du ha en vit lampa och en låg kruka/skål med t ex suckulenter och stenar i.
På kortväggen skulle jag välja att ha ett svart sideboard med en hylla ovanför.
För att lätta upp överskottet av "jordfärgerna" byt ut krukorna mot vita och ha bara några stycken i det stora fönstret och endast en i lilla fönstret. Ta bort övriga möbler som de små hyllorna och det vita skåpet. Leta reda på vackra kort på de dina, skanna in och gör dem svartvita, i vackra svarta ramar blir de vackra att ha på väggen där den vita hyllan står idag. Dina svarta ljuslampetter skulle göra sig om de fick sitta tillsammans i lite nivåskillnad.
Lite idéer till vardagsrummet ... Lycka till!
LouiseLinblau, 2010-08-05
Litet tillägg:
Jag menar att du skall vända baksidan av BESTÅ hyllan mot TVn, ev kan du behöva måla baksidan svart.
sanny, 2010-08-05
Tack för alla tips från er. Det har fått mig att tänka i lite andra banor på ett positivt sätt.
Vilken av BERSÅ hylla menar du ? det fanns så många olika hyllor och bänkar.
Att jag har flera höga blommor i fönstren beror på att jag vill ha mindre insyn. De små hyllorna, och tv bänken skall jag ta bort och även bokhyll delen om jag hittar ett alternaiv att ha priserna på.
Tror också att det blir bra med svarta detaljer och även tavlor. Lampetterna har du rätt i att det kommer att se bättre ut om de hänger i nivåskillnad.
Har börjat jobba fram en tanke på hur jag vill ha det med färger och vissa detaljer. Hittade i Jotex några fina gardiner som skulle kunna passa som går i svart/grått/silver.
Man kan gå runt hela lägenheten som en fyrkant (om ni förstår vad jag menar) därav är den svårmöblerad.
Helst skulle jag vilja täcka för den ena dörren (där gröna gardinen hänger) så jag kan nyttja den ena halvan av rummet. Men kan dock inte sätta dit någon dörr eller göra någon annan inverkan. Funderar att sätta upp en gardin från öppningen och över väggen som en fondvägg. Har tidigare haft draperi över dörröppningen men ser lite konstigt ut när det bara hänger ett tygstycke i ena hörnet.
Men får ingen bra lösning eller idee för detta. Men om man kunde få en bra lösning för öppningen så kanske ni har någon idee.