Nu innan jag flyttar in i en etta på 39 kvm så tänkte jag renovera lite.
Det första jag gjorde var att kapa upp hål för att göra lite öppningar mellan kök och vardagsrum. Bifogar lite bilder på det.
När jag väl fixat kanterna och målat om lägenheten så kommer jag ordna med golven.
Till köket tänkte jag mig schackrutigt golv, fast dubbellägga så det blir ett rektangulärt mönster snarare än kvadratiskt. Fråga inte varför :)
Golvet som det lutar åt är ett Forbos Marmoleum Click. Bifogar bild på det med.
Sedan tänkte jag slipa om trägolvet och kanske mörbetsa det.
Skriv gärna kommentarer om ni har bättre förslag på andra materialval, tillvägagångssätt etc!
Vad jag också skulle vilja få råd om är hur jag på snyggast vis fyller ut hålen i ekparketten som uppstod vid väggrivandet.
Till sist ska jag renovera köksraden och då kan ni räkna med att jag är här och skriver igen :)
LouiseLinblau, 2010-08-08
Jag tycker det låter som om du har jättebra idéer själv. Jag är helt såld på det schackrutiga golvet och tror absolut på en mörkbetsning (svart) av det otroligt vackra fiskbensmönstrade ekparketten. Det kommer bli hur snyggt som helst!
Som jag ser det så är det väl lättast att lägga i en regel/reglar och försöka finna en spillbit av en liknande parkett. Den behöver ju inte vara exakt lika i nyans då du ändå ska betsa. Eller också kan du ju ta bort den biten som ligger kvar och lägga en rad av svart klinkers för att bryta, men risken är kanske stor att det blir lite för mycket olika då, eller?
Lycka till!
discopapa, 2010-08-08
Humm, du har rätt i att betsen kommmer nog förlåta lagningarna ja. Men tror nog mer på att hitta trä än att lägga klinkers faktiskt, det är en ganska liten lägenhet och redan två olika golv som kommer att mötas, tror det blir för mycket lapptäcke om jag ska köra klinkers där. Sedan tänkte jag nog inte betsa helt svart utan bara mörka till den lite mer mörkbrun. Undrar hur schackgolvet lirar med mörkbrunt. Har du sett några sådana bilder?