Jag har inrett mitt rum (bor hos mina föräldrar) med nästan bara möbler i björk, och nu har jag tröttnat på björk-färgen och vill gärna måla allt vitt. Alla möbler är köpta på Ikea och det är tre Billy-bokhyllor, Mikael skrivbord och påbyggnadsdel, Lack soffbord och TV-bänk samt Eina sängstomme.
Vet någon om det över huvudtaget går att måla om dessa möbler så att det blir snyggt? Vad ska man använda för färg och måste allt slipas först? Har endast ett studiebidrag på 1050 kr i månaden att röra mig med så budgeten är dessutom ganska begränsad..
Ellie, 2008-11-10
Hej! Vi målade ikeas "jokkmokk" bord och stolar i vitt (innan var de bara omålat trä men förmodligen behandlade med nån form av lack eller olja). Eftersom vi ville ha högglans så gott det gick målade vi först med vit grundfärg och sedan med blank vit färg. Vi fick måla alltihopa sju gånger innan det blev bra. Är det förbehandlat måste man slipa om man vill att färgen ska sjunka in direkt antar jag. Det jag vill säga är att det går säkert men räkna med att det går åt mycket färg och att det tar många gånger innan resultatet blir bra. Kolla i mitt vardagsrumsalbum så ser du bordet och stolarna där. Vi blev väldigt nöjda med resultatet även om det är nåt jag känner att jag inte skulle vilja göra om eftersom det tog så lång tid.
hannieboo, 2008-11-10
Tack för ditt svar! Det blev ju jättesnyggt när ni målade om bordet och stolarna! Får väl fundera ett tag till på hur jag ska göra, det är ju ganska många möbler jag vill måla om..
gittanhenningsson, 2012-08-27
Jag skulle vilja ha lite råd om hur jag målar om en gammal byrå vit som nu är rosa? Måste färgen slipas bort helt eller räcker det med att sandpappra ytan och grundmåla?
Zoon, 2012-08-27
Jag har målat om bla. ett furubord och en stol. Bordet var lackat, stolen också. Jag sandpapprade ytan bara. Sen målade jag med Beckers Elegant Aqua lackfärg, halvblank. Strök bordet fyra gånger, hade nog räckt med 2-3.
Nu ett år senare har både bordet och stolen fått lite skavanker, inte så konstigt med en hårdhänt liten kille i familjen, men det går att måla på. Jag la inte så mycket energi på förarbetet, det tog inte så lång tid och var inte dyrt. Färgen på 1L kostar 250 kr, men jag tycker den är dryg. Har även målat badrumsskåp, fönster och dörrkarmar med den (totalt 2 burkar färg för alla dessa saker). Färgen är lätt att arbeta med och man kan lätt använda roller också, vilket jag gjorde på badrumsskåpen - då gick det på ett kick.
Kan inte svara påhur det blir på era möbler som kanske är täckta med nån sorts folie... Är sugen att prova själv på ett vitrinskåp.
Annars såg jag nu i nya Ikea katalogen där dom klätt en byrå med tyg. Jättesnyggt. Kanske ska prova själv. Tyg + spikpistol blir väl rätt så billigt.... Fast kanske inte så behändigt på en stor bokhylla.