Jag behöver er hjälp! Är detta en tänkbar lösning? Kom gärna med åsikter!
Vad gör man, med en liten trång övervåning med massor med skrymslen och vrår och lågt i tak (2 m). Små fönster
Skulle vilja ha mörka, murriga färger, men blir det för mörkt?
Skulle vilja att sovrummet känns lyxigt men tror inte att det går att få till det då det är så litet?
Rummet till vänster på bilderna används till garderob och har tänkt att den ska det i framtiden också, men är öppen för förslag. Om den nu ska vara garderob hur får man in så mycket förvaring som möjligt, kläder finns det gott om i hushållet?
Väggarna emellan det som är ritat är inte bärande, men förstås murstocken och trappan går inte att flytta på.
Någon som har förslag på ändrad planlösning? Jag har snöat in mig på en lösning, men är inte hundra, väntar lite med att beskriva min lösning för att se om jag får några bättre från er utan att påverka.
malinbee, 2010-09-18
Hm. Lite klurigt. Vad har du för sängstomme? Om du har en med en fet gavel så byt ut den mot lösa ben och en lös gavel om det går (gaveln behövs så du skyddar väggen).. Flytta sen sängen så den står mot väggen där dörren är och ställ nattduksbordet på andra sidan så utrymmet vid fönstret går att använda. Där kan du ställa en stol (gärna med klädd sits) så du har nåt att hänga kläder och liknande på.
Gillar du mörka murriga färger så välj det! Du kan kompletera med bra belysning (dimmer är guld!). Kanske en heltäckningsmatta skulle kunna lyxa till det lite extra. Välj en neutral färg till väggarna, så du kan variera inredningen efter humör och säsong. Köp lite extra fina sängkläder (jag har IKEAs bäddset Tanja Brodyr i mörklila http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30110549 ) och har använt mycket cerise och grönt i resten av inredningen (tänk http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10107642 ).
Hallen skulle jag nog måla vit, kanske sätta spottar i taket? Ställ några gröna växter som inte behöver jättemycket ljus i olika nivåer vid fönstret i hallen.
Det lilla rummet skulle jag också fortsätta använda som garderob. Måla väggarna vita och sätt in ordentligt med belysning och en stor spegel så det blir som en walk-in closet.
malinbee, 2010-09-18
Ah, och i garderoben, utnyttja varenda litet skrymsle. Skippa garderober och ha öppet och stänger som ni hänger kläder på istället och gärna i två "våningar" så ni får in mer :)
Modinskan, 2010-09-20
Tack, problemet är dock att det nästan inte går att få in några stänger så som rumsuppdelningen är nu. Idag har jag två flyttbara stänger som hela tiden är ivägen. Vanliga garderober är inte att tänka på, rummet är för litet.
Modinskan, 2010-09-27
Ja, jag har varit inne på det, det hade inte gått att gå in i dem men tror att ha dem som vanliga garderober hade fungerat, dock lutar tacket kraftigt så tänker man 60 cm bredd på garderoben så är det nog nere på 1 meter.
Kan tänka mig allt utan gula nyanser. För tillfället så har jag fått för mig att jag vill ha det marockanskt, mörkbrunt i komb. med turkos/rött och vit, skickar med två länkar som ger mig mycket inspiration.
http://www.marrakechinredning.se/varabutiker.html
http://cache.virtualtourist.com/4756850.jpg
Men vet inte om jag vågar satsa på det då det skiljer sig mycket från hur undervåningen ser ut. Skulle vilja ha en röd tråd i huset, men har blivit total såld på ideen.
Älskar mörkt trä och tyg, grova bomulstyger och linne (min tidigare ide att jag skulle endast ha vitt och linnefärg, men tror att det blir för mycket vit shabby chic för min del).
Det finns faktiskt inte mycket på övervåningen som jag tycker om! Övervåningen är inredd vid olika tidsperioder och är mycket tidstypiska, i hallen mörkgröna sjögrästapeter (skitsnygga efter att katterna har klättrat på dem) och brun/orange heltäckningsmatta, medans det i de två sovrummen är typisk 80t's tapeter vitstruktur med lite rosa stänk, toaletten aprikosa vinyltapeter. Inget är original från att huset byggdes och inget känns ”måste ha kvar”, förutom två saker och det ena är golvet i ena sovrummet som gubben innan oss lade ner mycket jobb och slipade och nåtade (furu med mörkbrun nåt), vill kanske inte ha golvet synligt men vill absolut inte förstöra det. Det andra är en ytan på murstocken 20 x 100 cm2, där det ligger mosaik från 70-talet, kanske inte jättesnyggt men blir säkert coolt i framtiden.
Vill ha…
- Mycket förvaring
- Lyx/bohemisk känsla om det nu går att kombinera
- Blandning gammalt och nytt
Vill inte…
- Ha vitt, vitt, vitt eller shabby chic, är snyggt hos andra men det är inte ”jag”
- Göra det halvvägs, vill gå hela vägen om jag väljer ett tema.
- Förstöra golvet i sovrumet men vill ej heller att det ska vara synligt
Modinskan, 2010-09-29
Tack för ditt intresse och dina tips, nu finns det lite bilder också, kanske inte de bästa men det är de jag har och så som det ser ut just nu ...
Modinskan, 2010-10-03
Det med gardinen är inte dumt, blir som en fönsternisch! Har suttit och knåpat med planlösningen och lagt upp en bild överst, vad tror du eller är det bättre att få in garderoberrna på kallvindarna?
Modinskan, 2010-10-11
Tackar för all ideer, det tar lite tid att smälta ideerna, vilket är orsaken till fördröjningen på mina svar. Bilden ovan hade kanske fungerat bra, jag får rita lite så får jag se var det slutar. Det är så lätt att stirra sig blind, så alla förslag är jag tacksam över.
Jag var bara tvungen att testa min ide med att hänga kläderna på två stänger mitt i rummet (enligt översta skissen), och det var tur att jag provade för nu kan jag stryka den ideen. Så något liknande det du visar ovan hade nog varit nått.
Toalett länken var väldans häftig, färg chocken, blandningen av nyanser och den mycket ovanliga inramningen av fönstret. Funderar på någon sorts mosaik i liknande den turkosa färgen, men är även såld på Marokansk keramik likt den här:
http://www.testwebben.se/1631/Catalog/Products/klassiska-monster-1475/35083.jpg?time=1286822244
Blir det mosaiken så funderar jag att ha det på hela toan medans om det blir kaklet så blir det en vägg och resterande målade med den turkosa färgen.
Vad tycker du om placeringen av sängen och att öppna upp så att det blir två genomgångar till hallen, eller är det bättre att ställa sängen som den står nu (Bild 3)?
Modinskan, 2010-11-28
Går inte alls! Köpte ett antal böcker med Marrocansk inredning, fick alldeles för mycket ideer så nu snurrar det bara. Hittade ett par bilder på ett par dörrar som jag blev totalsåld på, så nu försöker jag använda dem som grunden och färgsätta resten mha dem. Bilden visade ett par spegeldörrar som var brunsvarta/röda/turkosa där de olika delarna på spegeldörrarna var i olika färger. I mitt tycke hur läckra som helst och som tur är är de flesta av dörrarna spegeldörrar.
Det enda jag kommit fram till med säkerhet är att den planlösningen jag har ritat ovan funkar INTE, vilket du även skrev, men jag var bara tvungen att kolla hur instängt det blev, så jag köpte konsoler och stänger. Kan använda dessa till annat senare så de var itne helt bortkastade. Lägger in en bild med senaste lösningen.