Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Hjälp med möblering av vardagsrum!

Fujji

Fujji SE

Publicerat för mer än 11 år sen
Följ

Vi flyttar in i ett nybyggt hus om en månad och jag har prooblem med hur jag ska möblera vardagsrummet på nedervåningen som är väldigt öppet. En del kommer vi ha som matplats, den delen till vänster där det även kommer stå en braskamin.

Delen till höger tänker vi ha som tv hörna. Jag vill väldigt gärna ha en stor soffa som många får plats i, gärna en hörnsoffa med öppet avslut eller liknande.. Problemet är att fönstren går djupt ner mot golvet vilket gör att soffan täcker en del av fönstret om den står där, kan man ha så? Alternativt ha soffan ut i rummet mellan fönstret och altandörren...

Behöver verkligen hjälp!

MissHappen

MissHappen, 2010-09-17

Spontant så tänker jag att jag skulle välja att ha soffan vid öppna spisen och välja att ha matbordet i den mindre delen. Från bilden att döma så skulle det kunna gå att då ha tv:n på väggen som vetter mot trappan/klädkammaren. Då kan man både titta på tv OCH njuta av eldstaden.
Vardagsrummet är inte helt lättmöblerat känner jag.
Visst kan man sätta en soffa för fönster som går nästan hela vägen ner, men inte direkt emot utan man måste lämna ett luftrum om ca 1 dm iaf. Sén får ju inte soffa eller möbler stå i vägen för altandörren. Det ska ju bli ett naturligt flöde och en rymlig & rimlig passage.
En riktigt kluring du har där!
Väljer ni att sätta soffan i det lilla utrymmet så kommer det nog kännas väldigt trångt tror jag.
Min fråga till dig är: Ska vardagsrummet där nere fungera som TV-rum i första hand för en hel familj eller bara för 2? Pratar vi liten eller stor TV?
Ett alternativ är att ha två fåtöljer i lilla hörnan med en liten nätt TV. Känns rymligare och inte så intryckt.

Lycka till!!
Vore kul att se när ni möblerat hur det blev.

mvh

Fujji

Fujji, 2010-09-17

Jag har funderat på att ha tv hörnan i den större delen, måste kolla hur det blir då vi fått dit öppna spisen. Vi har ett tv-rum på övervåningen med där man får plats med stor soffa, men jag känner att jag gärna vill kunna umgås hela tjocka släkten på nedervåningen...Är ju roligt med all öppen yta men samtidigt irriterande att det inte är bättre tänkt vad gäller tv möjligheten.

Tack för dina tips, ska som sagt kolla om det är en bättre idé då vi flyttat in om en månad, längtar!

MissHappen

MissHappen, 2010-09-22

Det blir som du säger nog lättare att se väl på plats vart det blir bäst.
Ibland undrar man, när man ser alla dessa nya hus, om det är tänkt att man överhuvudtaget ska ha en TV där... Kör man projektor i vardagsrummet nere så kan man ju såklart ha soffan på ett annat sätt och behöver inte snöa in sig på en lämplig vägg för TV:n...

Jag förstår till fullo ditt tänk med att man vill ha plats för tjocka släkten och alla vänner på besök men man får inte heller glömma vem som bor där twentyfourseven :-)
Lycka till och hoppas ni kommer trivas i det nya huset!!

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2022

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons