Jag behöver hjälp när det gäller färgval av soffa.
Vi har ett allrum på övervåningen i vårt nybyggda hus. Golvet är vitt (laminat) och tapeterna är mörkgråa åt det varma hållet. Soffan skall placeras under snetaket. Allt tak i allrummet är vitt.
Visst skulle det vara snyggt med vit/svart soffa men vit soffa är att glömma då det finns småbarn i familjen. Svart soffa har vi i vardagsrummet, det hade varit kul att få en annan färg på soffan.
Rummet är för övrigt ljust och jag skall sätta upp en vit öljettlängd i fönsterpartiet.
Jag har kikat på Eketorp på IKEA. Har även funderat på ko-skinn men jag vill nog ha en tjockare o goare matta att gå på då golvet kan kännas kallt. Jag hade även tyckte det vore snyggt med rosa accentfärger i kuddar och pläd tex.
Alla tips mottages tacksamt!
bosco, 2010-09-27
Nu vet ju inte jag hur du känner för starka färger osv. Men jag såg för ett tag sedan, en soffa som flög i huvudet på mig när jag såg ditt rum.
Tyvärr kanske det inte är en färg man direkt kan lägga till rosa på, men vem vet.
soffan är från mio och heter matilda. Tyvärr fattar jag inte hur man får in en bild här annars hade jag lagt upp en.
Men annars kan du väl ha en vit ektorp soffa det skulle också bli jätte bra, man kan ju ha två klädslar och tvätta. Har för mig att de t.om går att tvätta i 60 grader.
Lycka till!
Sabtal, 2010-09-28
Den hade ju varit riktigt läcker! Men jag är nog för feg för en så stark färg ;-)
Bra tips med 2 klädslar...
Inväntar lite till o ser om det finns några mer kloka råd :-)
snuttjulla, 2010-09-28
jag håller med föregënde talare, med två klädslar. Toppen när man vill ändra lite, eller bara tvätta... :) Vit soffa är jättesnyggt, och faktiskt har det gått bättre än väntat här hemma hos oss, med småbarn och hundar på besök. Brukar inte ikea dessutom ha att man får en klädsel på köpet? Inte alltid, men ofta. Skulle satsa på en vit, och en mörkt grå, om det finns, annars svart.
Har du behov av extra sängplatser tycker jag du ska slå till på en bäddvariant av ektorp...
lantislygdman, 2010-09-28
Köp en svart soffa..... :) Låter tråkigt, men ack så praktiskt....Vräk dit fullt med rosa, vita, färgglada och mönstrade kuddar. Även mattan kan du välja en rolig färg på. Jag tycker det är fiffigt att byta detaljerna istället. Då kan man förnya enkelt efter tycke och smak. Lycka till med ditt nya fräscha rum!
Janettan, 2010-09-30
Va fint du gör. kolla min sida så kanske du får lite tips. Jag har en gul soffa som man kan ta av klädseln på och köra i maskin. Väldigt praktiskt då jag har barnbarn. Koskinnsmattan passar även den in.
Va bra att du inte köper en vit soffa, det har ju alla andra.
http://www.styleroom.se/album/21385
Janettan, 2010-09-30
Dessutom är ju grått och gult snyggt men även rött (riktigt porcheröd) och grått är ju superfint.
Våga använd lite färg du kommer att gilla det.
Sabtal, 2010-09-30
Ja det lutar lite åt det hållet faktiskt :-) Men jag var lite sugen på att höra vad andra har för idéer. Mattan kommer bli ett gissel...det enfa jag vet är att jag behöver färg och en tjock go matta.
Tack för tips!
Sabtal, 2010-09-30
Din gula soffa var riktigt fin! Men hur lätt det än låter med tvättbara klädslar så är jag lite lat för att hålla den fin tror jag :-S
Just nu är jag iaf inne på en grå (!) soffa, ljusare än väggarna, med orange/röd och gröna kuddar. Kanke en grön matta??
Jag vill jättegärna ha ett koskinn, det är ju så läckert men det är ganska kallt så det får nog bli en tjockare sak...tyvärr.
Jag ska fundera lite till, har faktiskt varit inne på en riktigt röd soffa men funderar lite på om det bleks fort...
friskydiamond, 2010-11-23
Hej!
Jag har bara en liten fråga... vart köpte du ditt vita laminatgolv? Dete var verkligen jättesnyggt, jag är så trött på allt trä överallt.
Och med kök och vardagsrum i samma rum så är det kanske ett bra alternativ.. :)
Sabtal, 2010-11-23
Tro det eller ej men det är ett billigt IKEA Tundra golv! Jag tycker det är superfint, dock blir ju laminat lite kallt att gå på. Men det är ju (som parkett) lite känsligt för vatten.
Jag kände samma med ek, vi har ek-parkett på hela nedervåningen och detta golv på hela övervåningen.