Nu börjar lägenheten bli klar och det mesta piffet är på plats men vad gör vi med köket?
Har fått lite hintar om att vårt hem är som ett showroom och man undrar om någon bor där :( Det känns väl sådär......
Hur ska vi göra i köket? På väggen ska en spegelvägg upp istället för kakel men piffet? Kaffemaskin och knivset står gömt till vänster.....Vi äter inte bröd så någon brödlåda behövs inte.....
HJÄLP!
gomsi, 2010-10-13
hej jag hade köpt gamla små trälådor,målat de lite grå/vita och haft de på var sida om spisen,med text och färska kryddor i ena och kryddburkar och olja m.m i andra=)
moreismore, 2010-10-13
Jag gillar kök där det syns att man lagar mat, så mitt tips är att plocka fram lite av köksredskapen. Pepparkvarn och mortel är ju både snyggt och praktiskt. Även hålslevar, skedar, vispar mm tycker jag är bra att ha nära till hands.
country-karin, 2010-10-14
Jag tycker det var snyggt med den grå, lite ruffliga väggen. Ställ inte fram en massa prylar "bara för att". de kommer säkert att poppa upp ändå. Det är bra att ha plats för dem i skåpen så att de inte samlar damm :) men en kaffemaskin är såklart aldrig fel!
SaraTJ, 2010-10-14
Ert kök är så snyggt som det är! :)) Vill man liva upp lite tror jag några zinkkrukor med färska kryddor i skulle passa bra! :)
Marme, 2010-10-15
Ja, det ser ut lite som ett showroom men va fasen, gillar ni det så ha det så! Det är praktiskt och lättstädat och det verkar som ni har valt material som ska synas så dölj det inte med saker "bara för att". Nåt som kan bryta av är t ex en hylla med kokböcker, finns ju såna där man sticker in boken från sidan och har glas framför om ni (som jag) inte gillar öppna hyllor i köket. Men annars - låt det vara! Det ser rent och fräscht ut!
Sindahl, 2010-10-15
Tack för tipset! det blev både mortel och kvarnar :)
Sindahl, 2010-10-15
Tack för fint tips! Av ren okunskap :) men vad menas med showroom? Är det krimskramset som avgör (typ i fönstret) eller vad är det? Har försökt lista ut vad man menar men jag vet verkligen inte......är det att alla saker är undanplockade? Hjälp! :)
Marme, 2010-10-15
Jag vet inte den formella beskrivningen för det men jag tolkar det som en rumsmiljö som är uppställd för att se på men som kanske inte är som man "brukar" ha det hemma, d v s utan mys-detaljer och sånt som man använder dagligen i ett kök. Vi har lite burkar, salt- och peppar-kar, kolsyremaskin och lite oljor. Jag gillar hemtrevliga kök men ändå lättstädade. Er stil ska nog inte ha en massa saker, den gör sig snyggt lite sterilt. Men nu läste jag om speglar - är inte väggen rakt fram klar? Den är ju skitsnygg som den är, är det målat?
Sindahl, 2010-10-15
Tusen tack för dina tankar! Skrattar - nej, väggen är bara spacklad :)....men man börjar bli lite hemmablind! Funkar det med de sakerna jag köpte?....det blir ju lite mer färg när burken och kvarnarna är fyllda.
Marme, 2010-10-15
Den ser ut lite som italiensk marmor, på håll i alla fall...hi hi. Ska bli kul att se när den är klar.
Absolut funkar det, lite gör mycket om amns säger så. Jag tycker faktiskt växten (olivträd?) är det snyggaste "piffet"!