Detta är lite bilder från mitt allrum/biorum som jag tänkte renovera, detta rum går i anslutning med ett litet utrymme där jag har en barsektion, behöver lite inspiration vad jag kan gör, möbleringen kommer att vara som den är förrutom soffan som skall bytas ut mot en svart hörnsoffa i skinn, det som jag vet redan nu som jag skall göra är att väggen bakom projektorduken skall målas svart för att få som en svart fin ram runt den vita duken, men väggar, golv, tak hade jag tänkt göra något åt, så kom med förslag, alla förslag är välkomna
Hugolina, 2010-11-15
Vad lyxigt med ett biorum med vidhängande bar!! En enkel idé kanske kan vara att fortsätta på det svarta temat som du nämner med svart fondvägg och svarta skinnmöbler. Jag är ett fan av kontraster, särskilt det svart-vita. Så jag skulle måla alla panelväggar och tak vita. Om det går skulle jag måla den öppna spisen svart (kanske lägga på puts först så att ytan blir ”slät”). Ta ner amplarna och det som hänger i ”barfönstret” men bevara discokulan! Jag tycker absolut att du ska ha kvar växterna, det är mysigt. Kanske går att byta ut eller måla krukor och amplar? Byt ut stråjalusierna mot likadana fast svarta (kanske går att sprejmåla?!) Sy eller köp svart/vita kuddar till soffan. Komplettera allt ihop med någon favoritfärg, jag skulle välja nån knallig som cerise, lime eller röd och använd till accenter som kuddar, prydnadssaker, doftljus osv. Kanske går det att måla soffbordet? Eller byta ut det mot någon annan variant i vitt så det kontrasterar fint mot mattan. Bokhyllan bakom väggen går att dölja med tyg om man tycker att intrycket blir för ”rörigt”. Kanske ett grafiskt tyg som hänger ända från taket och ner. Byt ut lampan mot spottar i krom (som matchar discobollen) eller spara den och matcha med ”mässingsdetaljer” i inredningen. Kanske en rad med guldblanka ljusstakar på spiselhällen?
Kanske inte alls din stil, men det var iallafall det första jag tänkte på när jag såg ditt rum =)
Hoppas det löser sig! Du måste återkomma med efter-bilder.
Ha en trevlig kväll.
xenon666, 2010-11-15
Åhhh tack för dina inspirationstips, har fått lite råd av mina vänner att måla tak och paneler vita, men har varit rädd för att jag skall ångra mig, men jag får väl lägga mig i den frågan, haha, det kanske kan bli bra med vitt :-) Växterna, amplarna, en del prydnadssaker och böckerna i bokhylla är min mors, har nämligen precis tagit över huset av min mor, en del växter och amplar skulle jag få behålla, så jag väljer ut det jag tycker passar in, då blir det ju lite mer strukturerat och välplanerat, bokhyllan och fönsterramarna kanske man skulle kunna köra svarta då ifall jag målar panel och tak vitt, hade tänkt att ha bokhyllan som en filmhylla, så den skall förhoppningsvis inte bli så rörig sen, skall upp med en vit värmepump/fläkt på väggen brevid dom små fönstren så takfläkten vill jag ha kvar pga den skall få cirkulera ut luften lite bättre i övriga rum, men jag har en svart takfläkt med cromade lampor, den kanske skulle göra sig bättre då?, Visst skall jag lägga upp lite före och efterbilder sen när jag bara bestämt mig för hur jag vill ha det, hehe
Tack än en gång för dina fina tips =)
Trendstyling, 2010-11-15
Håller med vad Hugolina har skrivit så jag tycker verkligen du ska tänka 2 ggr.. Att måla vitt både tak och väggpaneler kommer göra ditt tv-rum både att se större, hemtrevligare och mer harmoniskt ut.. Tipset om cerise eller lime eller rött är även det super, Tv-bänken och bordet bör bytas ut till vitt eller målas. Om nytt bord ska införskaffas blir ett runt bord mkt snyggt. Vore kul med efterbilder sen...:O) Lycka till!
xenon666, 2010-11-15
Jepp, vitt får det bli :-) Tv-bänken, hade jag lite funderingar på en svart bred bänk i Ikeas LACK serie, men det kanske skulle passa med den vit också, eftersom så mycket annat är svart, sen funderar jag lite runt dom små fönstren, skall man ha några gardinkappor där eller skall man bara låta det vara utan gardiner?
Trendstyling, 2010-11-15
Grejtans :O)
Nepp, behåll fönstrena cleant... Ja, då det är/blir mkt svart så är det fint om ni har tv-bänk och bordet i vitt, ev i samma serie, finns även vit/svarta bord som skulle passa fint oxå. Tänk på att det spelar ingen roll huuuuur mkt man än dammar så ser svart mer el mindre oftast dammigt ut, speciellt på bord där allt smuts syns :/ tråkigt nog :P För ca 2 år sen hade jag mkt svart i möblemang och lova mig själv Aldrig mer, men dock så kan man ha svart rekvisita istället för möbler :O)
Ninni_J, 2010-11-16
Som jag kommer på just nu är att måla all panel vit. Även taket. Jag målade nyss om i vårt sovrum, ska lägga upp bilder på detta snart, har precis reggat mig här. Vi hade tidigare furutak, jag målade vitt och även väggarna som var fula gröna med en bård i. Har även lagt in nytt golv.
Men till saken, att måla vitt gör jättemycket!!! Så börja med det, men först, kvistlacka minst 2 gånger så inte kvistarna kommer synas igenom sen.
Mvh Ninni
Ninni_J, 2010-11-16
Ser nu att du har en likadan fläkt som vi hade i vårt sovrum innan vi nu gjorde om. :)
Den ska vi INTE behålla. Men smaken är som baken. Ska bli spännande att se hur det blir hos dig!!
ninnisthlm, 2010-11-16
Det är klart att vill du ha vitt så ska du ha vitt. Men jag tycker det blir lite trist i ett så mysigt rum. Om jag vore du skulle jag hämta inspiration från andra sidan atlanten. Typ Extreme Home Makeover. Tycker de är duktiga på att använda material och färger på ett hemtrevligt sätt skulle kunna passa ditt rum. Tex tror jag den här väggfärgen skulle bli mysig hos dig och göra sig fin intill den röda öppna spisen http://abc.go.com/shows/extreme-makeover-home-edition/photo-details/living-rooms/225651/247082
Sedan skulle jag nog ta mig en funderare ang mattan och soffbordet. Satsa på enfärgad matta eller kanske en kelim-matta. När det gäller soffbord kanske den här stilen kan passa dig? http://www.newport.se/bord/soffbord/ Går säkert att hitta prisvärdare "kopior".