Vi är nästan klara med totalrenoveringen av vår lägenhet och har nu börjat möblera. Vi trodde nog att det bara var att köpa de saker som man tyckte var snygga och sen skulle resten ordna sig själv. Men det blev inte helt så. Den största utmaningen är vardagsrummet. Vi har införskattat 3 stolar, en lamino i svart fårull och två gamla dux fåtöljer som vi klätt om i grått tyg. Dessa tre möbler måste kunna harmonera men vi lyckas inte riktigt. Allt annat är utbytbart. Så tips, förslag, idéer välkomas varmt hur vi ska lyckas få det mysiga men ändå stilrena vardagsrum som vi är ute efter.
Jag har inkluderat foton från några av de andra rummen i lägenheten, förre och efter, för att ni ska ha möjlighet om att få en uppfattning om vad vi har för stil. Vi är ok nöjda med resultaten i de rummen- men givetvis uppskattas även kommentarer här också! Vi har verkligen knappt hunnit tänka innan vi möblerat.Tavlor och allt det där har vi inte hunnit än.
JFA, 2010-12-30
Hej,
Tack snälla för kommentarerna. Rummet är nästan helt fyrtkantigt ca 4*5 meter. Ïngången från hallen är på kortsidan av rummet bredvid den svarta stolen. Sen är där en öppning mellan vardagsrum och matrum- på mitten av enda långsidan. Där är fönster som man kan se på bilden på den andra kortsidan.
Vad jag funderar på är att börja om helt från början. Sälja soffan och köpa en större (längre) i naturvitt som inte är lika "stel". Skaffa ett ljusare bord- det svarta köpte jag billigt för att undersöka om det skulle bli fint med mörkt, samt mattan. Ljusare matta och sen sätta den svarta fåtöljen i ett hörn i matrummet alt i vårt andra sovrum- det håller min sambo på och drar el i för fullt så det är där inga bilder på än.
Skulle det vara en idé??
Ang fönster och prydnader så har julen ivf gett en liten dispans, jag har nämligen inte hunnit tänka så långt än. Men igen, tack för tipsen =)
JFA, 2010-12-30
Nu har jag ändrat om igen och lagt ut nya foton. Kommentarer, positiva som negativa uppskattar jag jättemycket!! Jag håller på att bli småtokig : )
JFA, 2010-12-30
Tack för kommentarerna. Stolarna kommer få stå kvar en stund i sitt "nya" hörn så jag får känna på det lite. Jag funderar även på att prova att sätta soffan med ryggen mot fönstren, problemet är att det ev blir kallt i lägenheten om elementen blockeras plus att man inte ser tvn så bra.
På väggen mitt emot där soffan står nu sitter tvn och den kan vi inte ha någon annanstans pga uttag och plats så laminon är hemlös =( Just nu har den dock fått komma in i värmen igen och nu står den mitt emellan fönstren bredvid soffan.
Du har helt rätt i att man inte ska förhasta sig med tavlor etc, blir så många fula hål som ska fyllas igen.
Jag ska ha din kommentar ang matta i åtanke. Den som ligger där är bara temporär. Jag funderade nämligen antingen på ha en mindre för att mer av golvet ska synas eller som du föreslog en större.
Tackar även för kommentaren ang golvet. Vi funderade länge och väl innan vi lade in det. Vi har nämligen orginal fiskben i nästan alla de andra rummen men inte i detta så vi bestämde oss för att lägga in helt nytt i vardagsrummet för att binda samman matrum och vardagsrum.
Modernretro, 2010-12-30
En stor härlig matta med härlig färg och någon stor tavla/väggbonad/målning ovanför soffan som kanske går i samma ton som mattan.
Ninoj, 2010-12-31
Vilken fin lägenhet och vilket jobb ni har gjort!
Takhöjden är så underbar, men det får dagens möbler att se små ut.
Mitt råd är att skita var TV-n sitter, sätt den på en arm så den kan vinklas.
Ställ möblerna mitt i rummet, så ni kan se den fina kakelugnen. Soffan under fönsten och de två fina fåtöljena på andra sidan bordet. Bind samman allt med en stor matta. Fåtöljer är ju till för att flyttas, tex när det är dags för film. :)
Tunna fina gardiner i franska veckbandslängder som ramar in fönsten, tar bort blickfånget från elementen. Ställ ett gammalt sidebord på väggen, vid kakelugnen. Perfekt för saket man gillar, och häng fina tavlor över över.
moreismore, 2010-12-31
En sak som slår mig är att det inte finns nåt annat än sittmöbler och ett soffbord i vardagsrummet. Ett skrivbord, bokhyllor, instrument ja vad som helst kanske gör att det inte ser så stelt ut.
Alla fåtöljerna är jättefina och laminon är ju även väldigt bekväm men jag kan tänka att du behöver nåt som är lite bulligare, typ en öronlappsfåtölj eller nåt liknande, nåt man kan krypa upp i, andra sittställning och mysa i.(det blev en lång konstig mening)
Fåtöljerna är ju väldigt smala i sin form och soffan är stel, det verkar inte riktigt finnas nån plats att omslutas på om du förstår vad jag menar.
Rummet är jättevackert och jag tycker du gör bra möbelval, men det känns lite för stilrent, lite som att du har gått till svensson i lammhult och köpt allt.
Spegeln du har lutad mot väggen i köket tycker jag känns intressant. Lite mer av den stilen tror jag skulle bli bra i vardagsrummet. Nåt industriellt, bohemiskt, antikt, humoristiskt eller nåt färglatt tror jag skulle bryta av och skapa ett roligare och mysigare rum,
En stor persisk matta eller en stor kristallkrona tror jag skulle bli bra.Att ha allt stilrent tycker jag blir väldigt tråkigt.
Som nån skrev innan så kan det vara en idé att flytta ut soffan från väggen för att få lite mer dynamik i rummet.
Blanda träslag kan man göra hejvilt om man som i ditt fall har vackert golv och vackra möbler.
En del av din inredning tycker jag harmoniserar med att det är en sekelskiftslägenhet(?). Denna typen av inredning tillsammans med personlighet, humor och det stilrena du har tror jag kan bli riktigt bra.
ta mina åsikter med en nypa salt då dom är baserade på min egen smak och lycka till.
JFA, 2010-12-31
Hej allihop och tack igen för kommentarerna. Att det verkar så tomt i vardagsrummet är för att än sålänge har alla pengar gått till den oändliga renoveringen. Det är så fruktansvärt dyrt!! Så det som är i vardagsrummet är helt enkelt det som vi har kunnat köpa än sålänge.
Vi är mer och mer inne på att köpa en annan soffa som är längre, djupare och framför allt mysigare. Jag tror jag vill ha en vit soffa. Angående matta så var jag tidigare inne på en orientalsik matta i ljusa färger- beige och blått. Men igen så är de ganska dyra så kanske jag får tänka om.
Matrummet har vi inte börjat möblera än. Fotona som jag lagt upp på vardagsrummet är när vi har dukat inför en fest och då har vi satt dit extra bord etc. Jag ska ändra foto så man ser hur litet bordet egentligen är. När vi har finanserna vill jag ha ett bord med inläggningskivor så man kan sitta upp mot 14 personer eftersom vi ofta har folk på middag. Vi vill gärna hänga en kristallkrona över bordet. Klintlampan får då flytta in i lilla sovrummet.
Spegeln som står lutad mot väggen kanske skulle kunna bli snygg i hallen?
Jag funderar lite på om det ev skulle kunna vara snyggt med en liten stringhylla till höger om julgranen??
lindavictoria, 2011-01-01
Jättefin lägenhet och jag gillar er renovering. Tycker absolut att du ska behålla köksstolarna, de gör sig bra mot det andra ljusa. Nu utgår jag i och för sig från vad jag tycker.
Vardagsrummet är jättefint, kakelugnen gör sig väldigt bra där och jag hoppas att ni kan elda i den. Dina möbler borde egentligen inte heller ha så svårt att passa ihop, men man kanske kan hjälpa dem lite på traven?
Jag skulle börja med att möblera om. Just nu känns soffan lite intryckt i hörnet, jag skulle välja att placera den mitt i rummet utan vägg att luta sig mot. Vill man se kakelugnen eller fönstren vet jag inte, det måste ni avgöra själva. Ställ bordet mitt i rummet (eller i alla fall nära mitten) och placera de andra möblerna runtom det, låt möblerna ta plats. Ställ soffan på en matta och skjut runt den så att man kan prova olika möbleringar, låt varje möblering stå någon dag så att man verkligen kan känna in hur det är att ha det så. Ta gott om tid på er.
Sen är det som många redan sagt kalt och kanske är det egentligen svårt att få harmoni i rummet just nu? En stor matta som binder ihop gruppen, en lampa över bordet, kuddar, plädar, växter, gardiner, you name it, allt sådant står för det mer ombonade. Jag skulle strö mina pengar på det just nu, istället för en nya soffa.
Det är snyggt med den mer grafiska svart-vit-grå färgskalan som du valt, men tyvärr gör den inte mycket för att få den mer ombonade känslan. Jag skulle välja att föra in någon varm färg i några återkommande detaljer, för att bryta av. Lek med tillbehör, besök loppisar, second hand affärer och nära- och käras vindar för att finna mer oväntade detaljer som ändå passar bra ihop med det du har, som ändå inte kostar en förmögenhet. Bind ihop möblerna med varandra genom att ge dem kuddar och annat, lägg en pläd över en fåtöljrygg som är i samma nyans som soffan eller köp kuddar i olika nyanser av samma färg och placera ut. Eller skapa ett blickfång på en vägg som tar upp mycket av stilen och färgerna i möblerna och för dem samman på det sättet.
Rummet, sekelskiftesstilen och de grå möblerna utgör en bra grund.Sen är det bara att leka vidare!
JFA, 2011-01-02
Tack för kontruktiv feedback. Jag ska börja möblera runt lite så fort som granen åkt ut. Jag har lagt upp fler bilder på matrummet och vardagsrummet för att försöka ge en bättre bild på hur det ser ut med ingångar, formen på rummet och hur de båda rummen hänger samman.
Får väl börja fundera på en färg också som jag gillar och som jag inte blir trött på. Grått är kanske inte så mysigt =) Men jag gillar verkligen grått.
jca, 2011-01-03
Fint ni gör! Tycker också att du ska ha kvar pinnstolarna i köket. Skulle passa fint med Andy Warrols citatplansher över soffan tycker jag.