Du bör absolut måla om! tro mig, jag har levt med liknande tapeter och i stort sett ingenting passar till...
Med vita väggar och en grå soffa har du ett riktigt bra utgångsläge för att experimentera lite :) Köp mattan som du gillade och utgå ifrån den färgen och/eller känslan när du letar efter gardiner, prydnadskuddar och detaljer till hemmet. När det gäller soffbord så köp ett neutralt som passar till det mesta, helst svart eller vitt. Ha mycket lampor (en i taket, sen någon golvlampa och något fint i fönsterkarmarna).
Måla en egen tavla som snuttjulla skrev, personlig inredning är den finaste :) Framkalla foton på nära och kära och rama in och ställ/häng lite här och där, det mår man bra av att se på!
Jag tror mig se en öppen dörr som leder in i vardagsrummet på andra bilden, om det är en dörr som alltid kommer stå öppen så föreslår jag att du tar bort den helt så att du bara har en öppning, annars har du en onödig dörr som bara tar plats.
Tjena Iris. Yep, jag har varit runt i olika affärer och det var praktiskt taget Omöjligt för mig att kunna tänka vilken färger som skulle passa in. Sedan såg jag denna sajt och tänkte varför inte be om råd. Och jag har fått jättemånga ;) Hm, jag har satt på lite musik en gång och det hörde väldigt mycket ut till grannarna. Att stänga vardagsrumsdörren hjälpte inte så mycket för att dämpa ljudet men lite nytta var det. Så jag får väl fundera lite till ifall jag ska ha den. Tänkte aldrig på det men det kan ju se riktigt snyggt ut med bara en öppning!
jag håller med, du bör absolut måla om! gul är em svår färg.. och väääldigt trist om jag får säga mitt :)
målar du om kan du ju ha den lila mattan, eller någon annan fin färg som du gillar.. svart, grått och vitt är ju alltid ett säkert kort om man inte vill ha färgstarkt.. köra på lila eller gråa (liknande som soffan) gardiner och någon pläd i liknande nyans till soffan med.. tycker du ska dra till med ett vitt soffbord och liknande tvbänk :)
lycka till.. och kör på det du själv gillar, det är du som ska bo där :)
-Håller absolut med att rummet behöver ommålas, dock ej vitt. Jag älskar vita väggar, dock är de överraskande nog ganska svårinrett, speciellt när det är få möbler och första gång man inreder. Det kan låta lite konstigt men att inreda med väggfärg - då är liksom halva jobbet gjort. Rummet verkar vara ganska ljust, så att en mörkare/kraftigare färg känns helt rätt, se bara till att den är inte för gulaktig, om du väljer en varm färg. Mellangrått blir bättre än varm chokladbrunt. Se till att det är en tydlig skillnad mellan färgen på väggarna och den på soffan om du kör på grått. Mörklila som Andrea-mattan tycker jag vore häftigt!
- Håller inte alls med att du skall ha fondvägg. Alla har det och det är sällan riktigt bra.
- Matcha gardiner med soffkuddarna, men ta inte bara samma färg, det blir tråkigt utan typ med liknande färger i mönstret. Köp en matta.
- Bestäm dig för en färg på möblerna. Eftersom soffan är grå, skulle vitt passa bra och vara enklast och mest stilrent, särskilt om du målar någon kraftig färg. Det du kommer behöva i första steget är soffbord och TV bänk, allt annat kan lika bra komma efteråt, vet inte vad du behöver ha. Flytta in soffgruppen och kolla vart dom skall stå beroende på hur ljuset faller i. Troligtvis kommer TV bänken att hamna på väggen på bild 2. Fundera om du vill (kan) vägghänga TV:n, dock borde du ta lite tid på dig innan du bestämmer dig. Kolla om TV:n verkligen står rätt.
- Det sista steget borde ta sin tid - pynta, piffa till, köpa till andra möbler om så behövs. Superviktigt från början - olika ljuskällor. "Varmt" ljus framförallt. Hur du pyntar beror dock helt på dig, det är liksom ingen mening att dekorera med massvist plantor om du kollektionerar bilar :)
Tack, det var snällt sagt, jag är bara hemmafnulare, men jag tycker att det är roligare att tänka ut åt andra, än åt mig själv... Iaf, måla på tapet, nja, det går, har gjord det här hemma på några ställen, men det beror helt på underlagen. I ett av barnens rum har det bubblat sig och blivit fult, men detta var nåt vi räknade med när vi "bara" målade vitt, direkt för att kunna flytta in i ett mörkt murrigt 70-talshus. Under våren ska vi ta tag i barnrummen. Jag har gjort det i mitt vardagsrum, och här finns inga bubblor, inte heller hos mina föräldrar som jag också målat väggarna hos. Hur som, mitt råd är att kolla underlaget, verkar tapeten porös (tror det beror på tapetkvaliten från början, är det en lågpristapet, kanske det påverkar) tycker jag att du ska slita ner det, men det är ett trist jobb som tar lite tid, tid som man ibland inte känner att man har för att man så gärna vill börja bo in sig men ibland är det absolut viktigast för ett bra slutresultat. Är det en hyresrätt borde detta vara nåt man åtgärdar innan du flyttar in, eller under tiden och hyresvärden står för det. Då är det bara tacka att ta emot. Men för att återgå till måleriet, för jag får känslan av att du kommer göra det själv, så måste du ju ta ställning till om du vill spackla och slipa alla tapetskarvar, eller ha det som vita "tapeter" vilket som funkar, men känn efter hur du vill... Jag är jättenyfiken på att se resten av ditt hem, får vi se album snart?
Sida 2 av 2:
marre85, 2011-01-04
Tusen tack. Ska göra det. På väg mot en finare vardagsrum :)
marre85, 2011-01-04
okey...jag tror det är bara ett tapetlager. Ska kolla upp det. Men tack så mycket för rådet :)
Inredningskaos, 2011-01-04
Du bör absolut måla om! tro mig, jag har levt med liknande tapeter och i stort sett ingenting passar till...
Med vita väggar och en grå soffa har du ett riktigt bra utgångsläge för att experimentera lite :) Köp mattan som du gillade och utgå ifrån den färgen och/eller känslan när du letar efter gardiner, prydnadskuddar och detaljer till hemmet. När det gäller soffbord så köp ett neutralt som passar till det mesta, helst svart eller vitt. Ha mycket lampor (en i taket, sen någon golvlampa och något fint i fönsterkarmarna).
Måla en egen tavla som snuttjulla skrev, personlig inredning är den finaste :) Framkalla foton på nära och kära och rama in och ställ/häng lite här och där, det mår man bra av att se på!
Jag tror mig se en öppen dörr som leder in i vardagsrummet på andra bilden, om det är en dörr som alltid kommer stå öppen så föreslår jag att du tar bort den helt så att du bara har en öppning, annars har du en onödig dörr som bara tar plats.
Ska bli spännande att se resultat! :)
/iris
inredningskaos.blogspot.com
marre85, 2011-01-05
Tjena Iris. Yep, jag har varit runt i olika affärer och det var praktiskt taget Omöjligt för mig att kunna tänka vilken färger som skulle passa in. Sedan såg jag denna sajt och tänkte varför inte be om råd. Och jag har fått jättemånga ;)
Hm, jag har satt på lite musik en gång och det hörde väldigt mycket ut till grannarna. Att stänga vardagsrumsdörren hjälpte inte så mycket för att dämpa ljudet men lite nytta var det. Så jag får väl fundera lite till ifall jag ska ha den. Tänkte aldrig på det men det kan ju se riktigt snyggt ut med bara en öppning!
jennei, 2011-01-06
jag håller med, du bör absolut måla om! gul är em svår färg.. och väääldigt trist om jag får säga mitt :)
målar du om kan du ju ha den lila mattan, eller någon annan fin färg som du gillar.. svart, grått och vitt är ju alltid ett säkert kort om man inte vill ha färgstarkt.. köra på lila eller gråa (liknande som soffan) gardiner och någon pläd i liknande nyans till soffan med.. tycker du ska dra till med ett vitt soffbord och liknande tvbänk :)
lycka till.. och kör på det du själv gillar, det är du som ska bo där :)
Maggie, 2011-01-06
Här kommer lite idéer:
-Håller absolut med att rummet behöver ommålas, dock ej vitt. Jag älskar vita väggar, dock är de överraskande nog ganska svårinrett, speciellt när det är få möbler och första gång man inreder. Det kan låta lite konstigt men att inreda med väggfärg - då är liksom halva jobbet gjort.
Rummet verkar vara ganska ljust, så att en mörkare/kraftigare färg känns helt rätt, se bara till att den är inte för gulaktig, om du väljer en varm färg. Mellangrått blir bättre än varm chokladbrunt. Se till att det är en tydlig skillnad mellan färgen på väggarna och den på soffan om du kör på grått. Mörklila som Andrea-mattan tycker jag vore häftigt!
- Håller inte alls med att du skall ha fondvägg. Alla har det och det är sällan riktigt bra.
- Matcha gardiner med soffkuddarna, men ta inte bara samma färg, det blir tråkigt utan typ med liknande färger i mönstret. Köp en matta.
- Bestäm dig för en färg på möblerna. Eftersom soffan är grå, skulle vitt passa bra och vara enklast och mest stilrent, särskilt om du målar någon kraftig färg. Det du kommer behöva i första steget är soffbord och TV bänk, allt annat kan lika bra komma efteråt, vet inte vad du behöver ha. Flytta in soffgruppen och kolla vart dom skall stå beroende på hur ljuset faller i. Troligtvis kommer TV bänken att hamna på väggen på bild 2. Fundera om du vill (kan) vägghänga TV:n, dock borde du ta lite tid på dig innan du bestämmer dig. Kolla om TV:n verkligen står rätt.
- Det sista steget borde ta sin tid - pynta, piffa till, köpa till andra möbler om så behövs. Superviktigt från början - olika ljuskällor. "Varmt" ljus framförallt. Hur du pyntar beror dock helt på dig, det är liksom ingen mening att dekorera med massvist plantor om du kollektionerar bilar :)
Lycka till!
snuttjulla, 2011-01-06
Tack, det var snällt sagt, jag är bara hemmafnulare, men jag tycker att det är roligare att tänka ut åt andra, än åt mig själv...
Iaf, måla på tapet, nja, det går, har gjord det här hemma på några ställen, men det beror helt på underlagen. I ett av barnens rum har det bubblat sig och blivit fult, men detta var nåt vi räknade med när vi "bara" målade vitt, direkt för att kunna flytta in i ett mörkt murrigt 70-talshus. Under våren ska vi ta tag i barnrummen. Jag har gjort det i mitt vardagsrum, och här finns inga bubblor, inte heller hos mina föräldrar som jag också målat väggarna hos. Hur som, mitt råd är att kolla underlaget, verkar tapeten porös (tror det beror på tapetkvaliten från början, är det en lågpristapet, kanske det påverkar) tycker jag att du ska slita ner det, men det är ett trist jobb som tar lite tid, tid som man ibland inte känner att man har för att man så gärna vill börja bo in sig men ibland är det absolut viktigast för ett bra slutresultat. Är det en hyresrätt borde detta vara nåt man åtgärdar innan du flyttar in, eller under tiden och hyresvärden står för det. Då är det bara tacka att ta emot. Men för att återgå till måleriet, för jag får känslan av att du kommer göra det själv, så måste du ju ta ställning till om du vill spackla och slipa alla tapetskarvar, eller ha det som vita "tapeter" vilket som funkar, men känn efter hur du vill...
Jag är jättenyfiken på att se resten av ditt hem, får vi se album snart?