Skulle vilja få tips på hur jag kan göra mitt sovrum lite "pampigare" och mer ombonat. Har sytt upp ett sängöverkast i vitt och tänkte ev. köpa till många kuddar till sängar samt hänga upp en gammal silverspegel på längden över sängen ... men vad mer kan jag göra?
Inredningskaos, 2011-01-04
Du kan ju måla rummet i en lite mörkare färg, ex någon fin mörkgrå nyans. Jag hade absolut satt en mjuk matta på golvet och tyngre gardiner för att göra det lite "varmare". En sängkappa får sängen att se lyxigare ut, och så kan du dölja förvaringslådor under också :)
/iris
asagasa, 2011-01-04
Jag är en förespråkare för vitt, men lite färg skulle nog kunna vara en god idé för en ´"varmare" känsla.
Två saker jag personligen skulle satsat på är en enkel sängkappa så att ben och resårbotten döljs och en sänggavel får det i mitt tycke att kännas lite mer ombonat. Sänggavlar finns ju av många typer och är lätta att med enkla medel göra själv (trä, textel osv)
En fluffig matta på golvet kanske? Spegeln på väggen tror jag är en bra ide! Något som bryter av lite på väggen :)
asagasa, 2011-01-04
textil ska det stå :)
MrsPepsimax, 2011-01-06
Mina tips är....
för att få det pampigare skulle jag ha....
- Göra en stor snygg sänggavel...masonitskiva som sågas i den form du vill o klä den sedan...
- Stor matta i en färg som bryter av
- Mer gardiner och ev dekorera dem med tofsar upptill (Maria Montazami ;) )
- Absolut en stor vacker spegel
- Dölj sängben med en snygg sängkappa
- Ev en stor härlig fotölj med golvläslampa istället för stolen vid skrivbordet
- Sedan skulle det se riktigt pampigt ut om du gjorde en fejksänghimmel...dvs fästa gardinstänger i taket runt sängen och ett snyggt tyg vid sängens hörn...
Lycka till =)
Eden, 2011-01-06
Jag ville ha samma känsla som du beskriver i vårt vardagsrum. Och som Inredningskaos har skrivit så målade jag alla väggar med en färg som heter "Grå skymning".. Blev med ens mycket mysigare, ombonat. Och det bästa med just denna färg är att du kan gå hej vilt med andra färger, matchar precis med ALLT!
Lillafia, 2011-01-06
En sängkappa är ett måste! :) Bra tips att måla för att göra det lite mer ombonat (älskar ju min vita inredning i sovrummet så den vill jag helst inte byta ut) matta på golvet hade nog inte varit fel... Tack för dina tips! :)
Lillafia, 2011-01-06
Mmm det är svårt att få den där "varma" känslan när man gör allt vitt...
Har precis som du skriver, funderat på en sänggavel... hittat ett tyg som är lite rustikt och ser ut som ser ut som nedslitet skinn, riktigt läckert! Kan vara snyggt att bryta med det mot det vita..
Tack för dina tips! :)
Lillafia, 2011-01-06
Åhh gillar alla dina ideèr! :)
Angående fotäljen har jag funderat på att ställa en lite snett ut från fönstret så döljer man även elementet... hmm får fundera lite...
Tack så mycket för alla dina tips! :)
Lillafia, 2011-01-06
Den färgen ska jag kolla upp, tack så mycket :)
snuttjulla, 2011-01-06
Jag tänker sammetsgardiner när jag tänker pampigt. Tungt och mycket, nästan för mycket om du förstår hur jag menar. Sen har du fått mycket bra tips, matta, stor väggspegel. Sänghimmel funkar även om du ställer sängen snett, antingen använder du kornicher eller så använder du gardinstänger. Eller så kör du på sängpelare( tror det är från gustavianska epoken), skulle göra sig otroligt bra i ditt sovrum. Använd "stolpar" från bygghandels och bygg din egen säng, då kan du ju passa på att göra en sån sänghimmel. (hoppas du fattar vad jag menar.) Skulle köra vidare lite på silvertemat ifrån spegeln du nämner, i ljusstakar, blomkrukor, som ser ut som gjutgärnsurnor skulle passa jättebra. (och varför inte en silver säng?) Tycker Inte du behöver måla väggarna för att få mer pamp, vitt är pampigt isig, även om jag tycker att det är fint med vitt. Kör med mycket textiler, och kanske byta lampan? Den är fin, det är den absolut, men jag tänker mer kristallkrona här... Lycka till, ska bli kul att se resultatet sen!