Har just blivit sambo och nu försöker vi att få bådas möbler att passa ihop. I vårt vardagsrum har vi just nu fyra olika träslag. Svart, björk, körsbär och ek. Inte så vackert med andra ord.
Vi har iaf beslutat att behålla de svarta möblemanget och få ut det andra på sikt. Vi har även tänkt att behålla denna soffgrupp tills vidare. Därför vill jag nu ha hjälp med vilka färgskalor som kan passa till denna soffgrupp plus svarta möbler.
Jag vill få bort den beiga/ljusbruna känslan så mycket som möjligt i rummet och gärna hitta en accentfärg som man kan använda i rummet. Jag gillar framträdande färger. Så vad göra? Kom gärna med tips och idéer.
Tack alla som har tipsat!
Vi har tillslut bestämt oss för att köra en retro-inspirerad stil i vardagsrummet som vi har i resten av lägenheten. Felet jag gjorde var nog att utgå från möbler som jag är mindre förtjust i. Men problemet med detta rummet är att det finns så mycket som jag inte gillar och som inte passar ihop med varandra, men som min sambo har haft tidigare och gillar. Så det kommer nog bli så att vi fyller på med nya saker som båda gillar och byter ut de gamla möblerna allt eftersom.
Maggie, 2011-01-07
Använd starka färger, det mesta borde passa till svart & grått, det handlar snarare om färgnuanser som passar eller ej. Nu till våren (snart alltså :-)) är det världigt fräscht med turkost, grönt och orangt. Försök hitta "klara färger", inget som är för pastelligt.
snuttjulla, 2011-01-07
prova klä om "sofffötterna" till svart medkontaktplast, blir snabbt lite med enhetligt. Sen tycker jag att de flesta färger passar till grå-svart. Men turkost, cerist, lila tycker jag kanske gör sig lite mer. Men det beror ju helt och hållet på grejerna, tycker jag. Svårt att tänka sig utan att se möblerna...
PlacePolly, 2011-01-07
Varm korall eller nån ton åt det turkosa :) lycka till!
ksn83, 2011-01-08
Har faktiskt själv varit lite inne på turkos, men sambon ville ha någon varmare färg. Tyckte detta album var väldigt fint t ex.
http://www.styleroom.se/album/23268
ksn83, 2011-01-08
Jo det hade faktiskt varit skönt om soffan och fåtöljen var i en annan färg, men tyvärr kommer vi nog inte lägga ner någon tid på att klä om dem. Våra möbler i övrigt är ikea med rätt raka linjer. Håller med om turkos. Är nog den färg som skulle passa bäst i rummet. Har varit inne på lila också, men är rädd att det ska skära sig mot den ljusbruna/beiga soffgruppen, men det kanske det inte gör? Tack för dina tips! :)
ksn83, 2011-01-08
Tack för dina tips förresten! :)
ksn83, 2011-01-08
Intressant att alla har varit inne på turkos inkl jag själv. :) Synd bara att jag inte får med sambon på det turkosa tåget. ;)
Tack för dina tips! :)
country-karin, 2011-01-09
Jag skulle nog valt rött, brunt och gult till det golvet (jag tycker det är lite trist med bara en accentfärg) men det mesta passar till grått och svart så välj färger ni gillar. Kolla på bilder och foton, tapeter, tygmönster och tavlor för att hitta färgkombinationer som ni kanske inte tänkt på förut.
snuttjulla, 2011-01-10
Jag menade inte att du skulle klä om soffan, för det tycker jag inte du ska göra, grått är en skön färg, som passar till mycket. Däremot SOFF-FÖTTERNA skulle du kunna byta färg på, en liten detalj som skulle göra sig mycket.
Emiliaw, 2011-02-11
Kör nyanser, varma, smutsiga/dova färger, olika material blank, pälskudde, glittrigt, stål ,rost.. osv..
och en färg som går igen i en tavla gardin, dov lila skule vara snyggt..
lycka till!