För ett par månader flyttade jag till min första egna lägenhet. Det är jättekul att bo själv och få styra över hemmet men samtidigt väldigt svårt, för hur inreder man egentligen en lägenhet på 23 kvm så den kan vara praktisk, mysig och hemtrevlig på samma gång?
Inredningskaos, 2011-01-10
Lite bilder på hur du har det nu hade hjälpt för att kunna ge tips, jag hjälper gärna till om jag kan :)
/iris
singthesorrow, 2011-10-09
Om möjligt skulle jag ta bort den garderoben som står i hörnet på bilden. Istället skulle jag ha tv-möbel där med din egna 1,5 m garderob bredvid (på samma vägg men mer intill köket). Mitt emot tv-möbel skulle jag ha en liten soffa, ikea har ju flera som är ca 1,5 m. Mot väggen som är 1,6 m skulle jag ha sängen, med huvudänden mot den korta väggen förstås. Det gör att du har både soffa och säng som vänner kan sitta på om ni vill kolla på film eller bara umgås. Bor man såhär litet är det att bygga på höjden, strunta därför i din billy-bokhylla och ha grunda väggskåp eller hyllor på väggarna för förvaring, ikeas bestå-serie har bra väggskåp som är 20 cm djupa. Matcha då gärna dessa väggskåp med andra skåp i samma serie som du använder som tv-möbel. Matbordet får du nog strunta i, men att äta i soffan är ju ändå mycket bekvämare ;) Måste du ha skrivbordet? annars hade jag struntat i det eller försökt skapa en annan lösning, t.ex. ett väggmonterat klaffbord (ikeas "norberg") som du kan sitta vid vid behov och sedan fälla ned när de inte behövs så det blir rymligare i rummet :) Det skulle kunna sitta på väggen mellan tv-möbel och garderob. /Emma