Vi har köpt ny lägenhet, en trea på 85 kvm som vi nu vill göra om till en fyra.
Vi hade tänkt göra "matdelen" till ett rum men jag vill gärna ha förslag på hur vi ska ha dörrar etc.
Ett tag tänkte jag att en del kanske skulle vara i glasbetong men jag vet inte?
Där kyl och frys står nu vill vi gärna göra en köks-ö istället så vi får in mer ljus i köket men vart ställer vi lämpligast kyl och frys då?
Vill inte att det fjärde rummet blir för litet.
Hoppas på massor av förslag!
Trendstyling, 2011-01-29
Hej hej!
Först... Är inte ritningen och bilden spegelvänd? :O)
Du nämner att rummet inte skall bli för litet.. men ser ingen annan lösning än att det blir lite litet... :)
Ett tips..
När ni väl gör en vägg "då från kök sett mot fönster, så högst upp på väggarna mot taket: Sätt gärna avlånga fönster där uppe så att ni får en genomströmning av ljuset iaf, på båda väggarna.. Det är nog superviktigt, speciellt i framtiden sen när ni en vacker dag ska sälja :O)
Köks-Ö där kyl och frys står idag är/blir super och när den nya väggen kommit upp så blir det perfekt med kyl och frys där ist.
Dörrar: Antingen har ni två ingångar, en från kök och en från v-rum, men kan bli lite "svårt" att möblera med förvaring då inga sk hela väggar finns förutom en. Har ni en dörr så skulle jag placerat den ifrån v-rums sett, återigen för att få in ljuset. Och för att "slippa se dörr" en rejäl skjutdörr kanske vore ngt att tänka på..
bifogar en lght där dom har dessa fönster placerade högt till tak så du förstår hur/vad jag menar... du får rolla ner till bilden där du ser en hall med en ljuslykta och rakt fram på den bilden är ett badrum som har fönster för att få in mer ljus.
http://www2.skandiamaklarna.se/bilder.aspx?guid=3SAR82PEH75I2H43&typ=CMBoLgh&type=all
Hoppas allt löser sig för er på bästa sätt!
Ha en trevlig kväll =)
Modinskan, 2011-01-30
Hello,
funderade på vad ni ska ha rummet till? För egen del om det skulle vara ett sovrum till mig själv eller ett arbetsrum skulle jag valt att placera rummet till höger bakom garderoberna. Är det till ett barn, som spenderar mer än natten i rummet hade jag nog INTE valt denna lösningen.
Det känns som att både vardagsrummet och köket kommer att bli mörkt, även om fönster sätts i mellanväggen, då du får en så liten fönsteryta till vardagsrummet.
Detta hade ju även löst problemet med köksön/kyl och frys som du isf skulle kunna ställa brevid köksbänken
gero222, 2011-01-30
Det ska bli ett arbetsrum, mest för att jag vill slippa se makens fula dataprylar.
Hade också en tanke på att placera det bakom garderoberna men då är jag rädd att vardagsrummet känns för litet och vi inte får plats med vår jätte soffa.
Modinskan, 2011-01-30
Är det ett arbetsrum så hade jag absolut gjort så, beror visserligen på hur mycket prylar han har men rummet behöver ju inte vara så stort srivbordsbredd (70 cm) + gångyta (120 cm). Står ju inga mått men antar att kyl+frys är 120 cm sä ser rummet ut att vara ganska så stort ändå. Antar att ni måste ha både soffdel och matsalsdel i utrymmet men ni borde ¨å ännu mindre plats om ni tar utrymmet vid fönstret för ett arbetsrum.
Jag tror att du lättre skulle få en känsla för hur trångt det blir om du ritar upp det i 3D, man får en helt annan känsla för utrymmet då. Testa Googles Sketch-Up (http://sketchup.google.com/) eller MyDeco (http://mydeco.com/3d-planner/).
islander, 2011-02-01
Vilken fin lägenhet! Grattis till den :)
För att behålla karaktären i den och dessutom inte förändra rymden i det stora rummet tycker jag också att ni ska göra ett mindre rum bakom garderoberna. Då behåller du linjen i hallen och dessutom de vackra fönsterytorna i vardagsrum och kök. Det lilla rummet kan med fördel ha ett 'avhugget' hörn ut mot vardagsrummet där ni sätter in ett lite smalare fönsterparti ifrån golv till tak. Detta för att få in ljus samt behålla den lite asymmetriska arkitekturen i rummet i övrigt. Kyl och frys kan flyttas så de tar vid där köksbänken mot fönstret slutar idag. Den tomma ytan som frigörs kan användas till köksö. Med en sådan lösning behålls linjerna i planlösningen samtidigt som köket inte känns så korridorigt längre.
Vill ni känna er för kan ni helt enkelt sätta upp någon form av rumsdelare ifrån den långa väggen i vardagsrummet och möblera där emellan för att se hur stor eller snarare liten yta ni behöver. Lycka till!
gero222, 2011-02-01
Det där med avkapat hörn var ju en bra idé!
Vi får kanske känna oss för med rumsavdelare innan vi bestämmer nått.
Tack för bra tips!