Gammal pendelklocka som har varit min farmors i tiderna. Legat undangömd i många år men idag plockade jag fram den och har pillat på pendeln tills nu och den verkar hålla rätt tid, fungerar alltså utmärkt (tror jag) och slår hel och halv timme. Går nästan läskiga kårar utmed ryggen av det höga tickandet, som att åka tillbaka i tiden till barndomen, den måste få vara kvar i huset (som är byggt av farmor och farfar när de var unga)
MEN nu undrar jag....den passar inte helt in här och målargalen som jag är funderade jag om man skulle måla om den, vit och nåt annat på "fronten runt uret", helvit eller inte måla om utan hänga nånstans där den inte blir så framträdande?
Tips?
Inredningskaos, 2011-02-02
Fronten med den skadade lacken hade jag målat vit. Resten av klockan som är lite sliten och kantstött tycker jag är jättefin. Det syns på den att den varit med länge och det är det som gör den så charmig :)
/iris
Modinskan, 2011-02-02
Klockan är helt underbar, skulle inte komma på tanken att måla den, då förstörs ju des patina. Är du intresserad av att sälja den?
Bogaloos, 2011-02-05
fast det är bara faner så det är nog ingen exklusiv klocka. Får fundera på det, det är ett minne från svunna tider i huset :)
Bogaloos, 2011-02-05
Måste prova paintshoppa lite, älskar vitt och nu blir allt vitt (på gott och ont), funderade på vitt och ljust grå runt uret (eller vice versa) men kommer inte till nåt beslut angående den.
Modinskan, 2011-02-05
Exklusiv eller inte, men jag tror att den är ganska udda. Springer mycket på loppisar/auktioner och gamla miljöer, men har inte sett någon liknande. Ta gärna redan på mer om klockan innan du målar den, så att du inte ångrar dig en dag. Det finns tyvärr aldelles för många möbler från 20-40 talet som målas över idag då stilen inte uppskattas, men som i framtiden kommer att uppskattas. Liknelse med gamla almogeskåp som blivit avlutade eller övermålade. Ursäkta min påstridighet =).
Milkalainen, 2011-02-17
Klistra en småmönstrad tapet på den bruna! I 40-50-talsstil eller annan retrotapet med stora kontraster i mönstrer skulle nog passa. Jag tycker inte att man behöver dra sig för att göra om gamla saker, annars vill man inte ha dem framme! Det är sannolikt ingen raritet, eller vad vet jag;-) Lycka till!