Hejsan,
Jag har precis köpt en stor 1,5:a med en sovalkov. Det är en ganska speciell planlösning (se bifogade bilder) så jag funderar över hur jag på bästa sätt kan göra sovalkoven mer avskärmad utan att det ska kännas instängt där inne? Väggen mot vardagsrummet är ca 190 cm bred, men det finns ytterligare en begränsning i och med att alkoven smalnar av lite åt kökshållet.
Min tanke är att kanske öppna upp för ljusinsläpp i väggen mot sovrummet och montera någon form av skjutdörrar, eller en lite kortare fast vägg mot sovrummet och en skjutvägg från den fasta väggen mot köket.
Eventuellt så kan det gå att göra ännu djärvare lösningar som att slå ut väggen mot vardagsrummet och bygga en alkov närmast fönstren i vardagsrummet.
Är tacksam för hjälp.
Hälsn Henrik
Linska, 2011-02-10
Personligen hade jag väntat lite, sparat pengar och sedan (med föreningens tillåtelse) flyttat köket till sovalkoven och gjort ett riktigt sovrum av köket! Antagligen hade väggen in till vardagsrummet även rykt för att få plats med matbord.
Sockertoppen, 2011-02-10
Jag hade hellre satt in sängen i v-rummet, och gjort alkoven till kontor.
Norrsken, 2011-02-11
Jag skulle helt klart ha flyttat köket till sovalkoven och ev. rivit väggen till vardagsrummet så att kök och vardagsrum blir ett enda stort rum. Sovalkoven flyttas till nuvarande köket. Lycka till! /Susanne
Henrik81, 2011-02-11
Jo, det låter som en bra idé. Det skulle säkert höja lägenhetens värde också. Haken är ju att det säkert kostar minst 150 000, om man får tillstånd att göra det. Ska nog försöka hitta på något med den befintliga alkoven så länge.
najaden, 2011-02-11
Skena i taket och draperi för att avskärma sängen?
Henrik81, 2011-02-11
Kan vara ett alternativ, fast det känns dessvärre lite som en tillfällig lösning. Finns det draperier eller motsvarande med roliga motiv?
Sessilou, 2011-02-11
Om du inte vill riva väggar o flytta kök o dyl som andra skriver, så är mitt enda tips oxå en skena i taket med snyggt draperi för att avskärma sängen
Norris, 2011-02-11
Skärma av alkoven med en lamellgardin...lätt att dra undan vid städning se vidare: http://www.jysk.se/140/144/5480904/a/catalog
Holmqvist, 2011-02-12
Gör en halvhög vägg mot sovalkoven ca 160cm hög. Då får du det avskärmat men ändå inte instängt.
Henrik81, 2014-01-25
Hej!
Nu passar jag på att återuppliva denna tråd med en ny frågeställning några år senare. Se gärna planlösning och bilder högst upp.
Nu har jag planer på att flytta mitt kök till där sovalkoven finns i dagsläget.Det nuvarande köket ska bli ett sovrum. Jag skulle gärna få lite tips på hur det går att bygga ett yteffektivt kök och kombinera det med ett matbord.
Jag funderar på att riva väggen mot vardagsrummet och att ha ett barbord (matbord) ungefär vid samma plats där väggen finns idag. Eventuellt så kanske det går att få till ett snyggt platsbyggt barbord. Egentligen så är jag inte något jättefan av barbord men det kanske kan vara motiverat i min lägenhet eftersom det är yteffektivt.
Måtten i den nuvarande sovalkoven är enligt följande:
Väggen mot vardagsrummet är ca 190 cm
långsidan är 375 cm
väggen mot det nuvarande köket är 195 cm
Tar tacksamt emot tips om bra lösningar, även tips om kökstillverkare som levererar yteffektiva kök.
Hälsn Henrik