Vi ska äntligen byta ut vår tråkiga, ärvda gamla skinnsoffa och har tittat runt lite grann. Men alla soffor vi fastnar för känns för stora om vi ska ha den nya soffan där den gamla står nu.
Kanske ska man tänka om och möblera helt annorlunda? Vi vill gärna ha lite fler sittplatser i soffan än vi har nu, ev två soffor? En soffa som vi gillar är den här modellen av Kingston:
http://www.ilva.se/produkt/41309344/kingston?webgrp=S%F6kning
Blir den för stor att ha där vi har soffan idag? Ska man istället satsa på två soffor och byta plats på soffhörna och matbord? På sikt kommer vi att köpa nytt matbord och då vill vi ha något som är lite större.
Ett nytt soffbord och ny matta vill vi också ha. Förslag?
Hjälp oss gärna med tankar, idéer och förslag.
kattiz29, 2011-02-21
Hur använder ni rummet? min första tanke är att ni visst skulle kunna ha soffan som du länkat där ni idag har soffan, bara att schäslongen måste vara på andra sidan, alltså inte mot ytterväggen, vänd sen fotöljerna mot soffan, (allternativt två soffor mot varandra, men då utan schäslong) då får ni automatiskt en liten inramning eftersom schäslongen sticker ut som en liten "skärmvägg".
Sen skulle jag som du skriver skaffa ett större matbord och ställa det på tvären mot hur ni har det nu, bokhyllan skulle jag ställa mot väggen där skåpet på väggen sitter, kanske även skaffa stängd förvaring till den. Det är svårt att uppskatta när man inte har upplevt rummet i verklighet och när man inte är någon expert heller :) älskar era fönster och tycker att rummet har stor potensial.
iceflower, 2011-02-21
alternativet är att bygga en vägg ut en bit, från den väggen där den bruna skåpet hänger, bygger upp en vägg så nära in det går på det fönstret som e på vänster sida om man står framför bruna skåpet. Där bygger ni upp en vägg, köper en ny soffa med schlfong och sätter den mot där, så ni vänder alltså soffan och där ni har soffan nu, där sätter ni tv och så hade jag valt ett runt soffbord. Väggen som jag sa ni kunde bygga behöver ju inte vara så ni sätter igen mot köket, utan ni mäter vad för slags soffa ni ska ha sen bygger ni en vägg som e lite längre än soffan, så det blir lite luftigt så ser inte soffan intryckt ut. Sen fåtöljerna hade jag nog tagit bort en för dem känns lite överflödiga, jag hade däremot behållt en och fotpall, den hade jag då satt i den lilla hörna som blir efter att man byggt upp väggen, där kan man göra myshörna men du får även plats att ha långbord om man har gäster. Vill du har kvar det bruna skåpet hade jag satt det på den väggen som går in mot köket den lilla. Sen hade jag nog gjort nån fondvägg nånstans eller nån fin väggmålning som piffar upp och sätter det där lilla extra lycka till! /marika
NalleMaja, 2011-02-21
Hej Kattiz och tack för dina tankar!
Vi äter här och barnen leker mycket här på golvet. Därför har det väl iofs varit bra med golvytan. Men nu börjar de bli större, kanske de börjar vara mer i sina rum? Vi har inte använt soffan så mycket, och det kanske vi inte kommer att göra sen heller. Tv tittar vi på på övervåningen. Men vi vill ha en soffa/soffgrupp som vi kan sitta i när vi har gäster. Och så vill vi ju att det ska se inbjudande och trevligt ut att komma hem till oss.
Jag har funderat på att göra som du skriver med soffan/sofforna, men hänger upp mig på altandörren. Den kommer hamna lite bakom och sommartid är den dörren öppen mycket och vi springer ut och in. Det skulle vara bra med fri passage på något sätt. Men i så fall kan vi inte ha det som en grupp, eller fyrkant/ö av soffa/or, fåtöljer, bord, matta. Utrymmet tillåter inte det. I så fall skulle man få ha matbordet där, och ställa det, som du skriver, på tvären. Men jag funderar på om det blir för bökigt att gå fram och tillbaka med mat och porslin och sånt. Funderar också på att ha något slags högre barnårs längs halvväggen som delar av köket från resten av rummet. Med barstolar. Då kunde man äta frukost där, och såna snabba måltider. Och det skulle vara trevligt att ha gäster hängandes där med en drink när man håller på och förbereder maten.
NalleMaja, 2011-02-21
Hej Marika!
Och tack för dina idéer. Hmm, bygga en vägg. Det har vi inte alls tänkt på. Det tål att tänkas på lite grann. Det vi fastnade för när vi köpte huset var just det öppna. Kan inte en vägg ta bort lite av den upplevelsen? Vi har inte tv här nere utan tänker oss mer exn plats för samvaro med goda vänner. Jag vill gärna ha någon möblering där man sitter mitt emot varandra.
Hälsning Maria
iceflower, 2011-03-04
ja kan hända det inte blir lika ljust men dock sätter du ju vägg mellan dem två fönsterna så det blir ju ändå ljust. Har ni redan tv-rum? eller ni vill ha tv här i detta rummet med? får ta en rejäl tänkare, vad ni vill ha, vad rummet ska fungera som. lycka till :)
NalleMaja, 2011-03-12
Hej igen! Vi har tv:n på övervåningen och vill inte ha tv i detta rum. Vi använder detta rum till matrum men också något slags vardagsrum. Och jag skulle vilja att barnen leker/tittar på tv på övervåningen och vi vuxna kan sitta här nere och umgås när vi har gäster t ex.