Detta är min sons rum som jag har kört fast lite med och just nu kommer jag ingen stans, så alla tips är välkomna.
Ni får ignorera golvet, eftersom det är en hyresrätt så finns det inte så mycket att göra åt det.
Vad jag skulle behöva hjälp med är dels garderoben/byrån. Båda är ganska nyinköpta så båda får stanna, men eftersom de är i olika träslag så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Låta vara? Måla om...?
Andra problemet är att jag velar fram och tillbaka med vilka färger jag ska ha. Tre väggar är beige och en är ljusblå, så babyblå är en av färgerna. Sen hade jag funderingar över marsipangrönt och har hittills skaffat en grod-kudde och gardiner med grodor på. Alternativen på färger är svartvitt, blåvitt, grönvitt, rödvitt (se längre ner). Så lite tips och förslag hade varit en bit på vägen.
Det är lite tråkigt när man har kört fast och inte riktigt kan göra något. Lutar mest åt att köra svartvitt-prickigt, men skulle det funka med babyblå och lite grönt...? Hjälp...
Inredningskaos, 2011-03-22
Det svartvita tycker jag är det bättre alternativet. Det bryter fint mot det blåa och är lugnare för ögat.
Om möblerna är gjorda av någon slags fanér så går de absolut att måla, men du får rugga upp med sandpapper och måla med en oljebaserad färg (och då helst måla utomhus då det luktar). Ett fint tips kan vara att måla garderobens utsida i vitt eller svart, och så tapetsera insidan med en glad tapet!
Jag jobbar mycket med små barn, och har upptäckt att de verkligen trivs om man gör små rum i rummet. Expedithyllan är superbra till det, ställ den ut från en vägg och låt den dela av rummet lite, förvara leksaker i de övre hyllorna och de nedre hyllorna kommer bli spännande tunnlar :)
Jag hade satt lite mattor på golvet också. badrumsmattan gubbskär är super, kostar 40 kr, finns i många färger (bland annat svart/vit), har halkskydd och kan tvättas i maskin. Jättebra när man ska träna på att hoppa från en matta till en annan :)
Hoppas det går bra! Visa gärna upp bilder när ni är klara och nöjda :)
/iris
Inredningskaos, 2011-03-22
glömde säga att gubbskär var från ikea. den finns här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163489
Saly, 2011-03-23
Tack för tipsen.
Precis vad jag tänkte, att det svart/vita bryter av... lutar mot det nu.
Båda möblerna är av fanér. Problemet är väl att jag är nybörjare, har bara målat en spjälsäng innan och den blev inte det bästa...men får väl försöka ;)
Eftersom jag avskyr golvet så vill jag ha en eller flera stora mattor som täcker upp så mycket som möjligt...
Men tusen tack för tipsen=)
Caka, 2011-03-24
Hej, Jag håller med föregående.
Du skulle ju kunna byta eller iallafall lägg på ett nytt golv lite senare, dvs när han har blivit lite äldre. Du får fixa ditt ytskikt i lägenheten och lägger du ett sk "flyt golv" så är det lätt att återställa om hyresvärden kräver det av dig vid en ev flytt.Lägger du ett nytt nu så blir hyresvärdens golv inte förstört. Barn har ju en tendens att vara lite av fixare själva med hammare o i värsta fall kviv/sax om de får tag på något sådant! Lycka till! //Catrine ps, tänk på att tavlor bör sitta mitt på väggen och inte så långt upp, det ger ett trevligare intryck! ds
Hencopenko, 2011-03-24
Kör med dekorplast annars! :) Det blir snabbt resultat och det blir bra med oftast. men måla går ju det med.
Saly, 2011-03-26
Ja, grejen här är att "golvet" består av tråkiga plastmattor så då måste vi mäta ut och köpa nytt och lägga över och det känns inte riktigt värt det.
Disney-tavlorna hänger bara där provisoriskt, varken ditspikade eller borrade. Ska ju ev stå en säng där sen o vi vet ju inte med gaveln hur högt upp den går och så heller...det mesta i rummet är faktiskt provisoriskt, får tänka mer på detaljer och så när "grunden" är färdig. Fast tack för tipset, har aldrig riktigt tänkt på vilken höjd de hänger men nu när du säger det ser det såklart mycket bättre ut längre ner =)
Cavala, 2011-03-30
Jag har tyvärr inga tips,,,, men måste bara fråga; Var har du hittat dom underbara gardinerna med prinsgrodorna på???? :)
Saly, 2011-04-09
Kul att du skulle fråga om just dom. Helt klart de billigaste gardinerna jag någonsin köpt och jag köpte dom på Eko i Jönköping=)
Geshiia, 2013-03-19
Jag skulle satsa på att ha alla möbler i en färg (hemma hos mig hade jag valt vita då jag tycker det är snyggt). Vet inte om garderoben går att måla om? har en likadan som jag vill måla vit men vet inte om det går.
Jag skulle nog flytta garderoben (vart vet jag inte än) och ha en vit säng där garderoben står nu.
Själb gillar jag inte Nalle Phu så de tavlorna skulle jag byta ut mot andra färgglada bilder, jag skulle även köpa vita alt svarta ramar i olika storlekar och göra en fotovägg, antingen med bilder på barnet eller fina färgglada bilder.
Du vill ha kvar gardiner + grodkudde så jag skulle köra på svart/vitt/grönt i rummet och byta ut den blå tapeten till nåt annat. :)
Lampan skulle ja med byta ut till nåt annat, vet inte riktig vad, och en matta skulle jag fixa, en grön kanske?
TIPS!
Köp tavellister och sätt upp och ställ böcker på, tex en ovanför där sängen ska vara eller 3 stycken under varandra med böcker på, var exakt vet ja inte var du ska ha de.
Fixa iordning en liten kökshörna (egenfixade brukar bli fint och finns enkla att göra).