Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Fönster med valv

milky81

milky81 SE

Publicerat för mer än 9 år sen
Följ

Ny lägenhet där jag har ett fönster med valv. Hur ska man göra med gardiner? Det är ett sovrum så jag vill eventuellt ha mörkläggningsmöjligheter också. Väldigt tacksam för tips! :)

sovrumsfönster,valvfönster
sovalkov,sovrum
Modinskan

Modinskan, 2011-04-26

Blir inte alls avundsjuk på ditt fönster ;) !

Jag hade satsat på en skena i taket som är betydligt bredare än fönstret i sig, med ett draperiliknande gardin, om du ska ha det till mörkläggning skulle jag valt ett litet tjockare tyg som du t.o.m. kan fodra.

En lång skena gör ju att du kan dra undan din gardin när du inte vill mörklägga och ist visar upp ditt fina fönster.

Vill du ha lite insynsskydd också så finns det skenor med två spår där du kan ha ditt tjockare tyg framför och sen ha ett glest, tunnt tyg bakom.

MamsellZ

MamsellZ, 2011-04-26

Håller med nedanstående!

Skywalker_Mizuki

Skywalker_Mizuki, 2011-04-26

Åh, vilket underbart fönster! Jag skulle skippa gardiner helt, men för mörkläggningen kan man ha en rullgardin fäst i taket. Tar du en vit syns den knappt och ditt vackra fönster får fortsätta stå i centrum och slipper skymmas av gardiner. ^^

milky81

milky81, 2011-04-27

Visst är det fint? :)

Det hade ju funkat. Frågan är var man hittar skenor? Det finns Hemtex, Jysk, Rusta, Jula, Harald-Nyborg och Clasohlson här i stan. Försökte hitta något på deras hemsidor men det var inte lätt.

Tack för tipset! :)

milky81

milky81, 2011-04-27

Det var också en bra idé, jag får fundera lite. Tack för tipset!

Mariamyran

Mariamyran, 2011-04-27

Superfint!!! Göm det inte bakom en gardin!

Lily.1

Lily.1, 2011-04-27

Tycker inte att du ska ha rullgardiner alls! Det kortar ner höjden på rummet och dessutom så blir det fantastiskt fult (enligt min personliga mening). Jag hade satt upp en diskret skena i taket över hela fönsterväggen och några ljusa men täta gardiner som man har vid varsin sida om fönstret (ska täcka väggen om du förstår hur jag menar). På så vis behåller man fönstret som det är och när man sedan behöver mörklägga så drar man för gardinerna. Eventuellt kan man ha dubbla gardiner så att tyget närmast väggen är mörkare/tätate och ger bättre mörkläggning.

milky81

milky81, 2011-04-28

Ännu ett alternativ att tänka över :) Tackar. Hade en fundering att istället kanske ha en skena med draperi vid sovalkoven istället om du kikar på den andra bilden jag lagt till nu.

trampdynor

trampdynor, 2011-04-28

Så fint fönster!!

jag håller med Lily.1 om att bara ha gardiner på sidorna så att man ser det fina fönstret, sen kanske ha lite fina saker framme i fönstret som inte är allt för stora. Jag skulle nog ha en skena i taket och ha lite mörkare draperi, typ beige färgat eller något, där eller något så att du kan både ha det mörkt när du sover och utnyttja rummet (och det blir mysigt) utan att förstöra fönstret!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00079362 är förresten ett bra tips på en skena från ikea som man kan fästa i taket!

milky81

milky81, 2011-04-29

Det lutar åt det hållet, kan se det framför mig :) Var fasen hittar man draperier? Är det enda alternativet att köpa tyg och sy själv (be min snälla mor om det)?

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

• 1
  • 2
Nästa

Sida:

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons