Panik inhandlade möbler och hann inte riktigt med att knapp kolla på lägenheten innan jag satte igång. Nu har jag helt enkelt fastnat totalt med köket och sovalkoven. Lite tips ombedes.
Hej! Mattor och textilier dämpar och tar bort eko.Prova med det och sen skulle jag verkligen tänka efter och ta en ljus tapet i sovrummet för med mörka färger upplever man de minder,gärna en tapet som har ett mönster som går vågrätt , då känns rummet större.Men helvitt funkar ju alltid:)Hoppas du fått lite tips.Lycka till.
Det finns ljudabsorberande skivor man kan köpa och måla (tror jag) i den färg man vill. Jag sökte här på ordtavlor och då kom ett album upp med såna skivor i rött på väggen. Jag tycker tvärtom, satsa på en riktigt färgglad tapet till alkoven, iaf till väggen vid huvudgaveln. Vill du ha en mindre säng? Eller är du nöjd? Jag skulle dock föreslå en bredare säng som täcker upp från vägg till vägg. Då kan du bygga upp den på byråer, hurtsar eller skåp och på så sätt få förvaring om du behöver det. Vill du ha mer avskilt kan du köpa eller göra en vikvägg eller sätta upp draperier. Vikvägg kan du lätt göra med hjälp av gavlar till tex Ikeas Ivarhylla och sätta tyg emellan, sätt ihop dem med gångjärn eller helt enkelt av tre skivor som du sätter ihop med gångjärn och antingen målar eller tapetserar på.
wow, 3,70 i takhöjd! är det möjligtvis på Konsistorigatan du har din lägenhet? (vet att de har högt till tak där, bor också i linköping - förresten) tycker din hall var väldigt mysig, en mindre i säng som du själv skriver skulle nog passa bra om du inte köper en större som Samoal föreslagit och bygger lådor och sånt under så vips har du ju både förvaring och även fått upp sängen lite så ser det inte så lågt ut i förhållande till tak. I ditt kök skulle jag nog sätta upp flera inte så långa hyllor, med kanske en med vinglasen på och en med typ kokböcker eller kanske lite ljustakarna på, så blir det ju lite utnyttjande av taket igen. Och varför inte någon/några små mysiga tavlor med matrelaterade saker på? då blir det ju också lite isolerande och ombonat också. Som malinberglund skrivit så skulle nog mönster som går vågrätt vara fint i ditt sovrum så känns det större, om du inte vill ha det helvitt :)
Till slut måste jag fråga; har du sånna där breda fönsternischer som fönsterräck, som man kan sitta i? avis avis avis är jag i så fall!
Sovalkoven skulle jag satsa på bättre belysning för att få en större känsla. Ekot i köket skulle jag försöka lösa med mattor under matbord och framför diskbänk. Både skönt och snyggt, dock inte att rekommendera för den som har småbarn... sen är stora tavlor utmärkt både mot eko och för att inte få för mycket väggyta.
Jag har tänkt på en färgglad tapet till sovalkoven och precis vid huvudgaveln resten vitt. Väggen är 2 meter bred så jag har försökt att leta sängstomme som täcker 2 meter men som ändå passar till den madrassen som jag har nu, hade tänkt mig två långa sängbord på sidorna hoppas att jag hittar en snart men annars har jag gjort en ritning så får jag bygga själv, Tack för tipsen! :)
Det är det gamla militärlogementet på Kaptensgatan. I Sovrummet så är det dock lägre till tak, där inne är det standard tak. Hyllan i köket ska absolut ner fortast möjligt men det kan nog bli någon/några fler mindre som du tipsade om. Det kan nog bli jätte bra :)
Oh ja, precis såna fönster, jätte mysigt att sitta i dom:)
I sovalkoven finns det lampa i taket, men jag tycker att det är lite mysigt med lite dämpad belysning i sovrummet. Men det kommer mer belysning i sovrummet ändå så fort jag börjar göra om i sovrummet :) Absolut matta och tavlor ska in i köket snarast:) Tack för tipsen!
Jag har tänkt mycket på kristallkrona men bestämt mig för att ha den i köket som snart är klart :) Guild har fantastiskt fina tapeter så det ska jag spana in, tack så mycket :)
malinberglund, 2011-04-28
Hej! Mattor och textilier dämpar och tar bort eko.Prova med det och sen skulle jag verkligen tänka efter och ta en ljus tapet i sovrummet för med mörka färger upplever man de minder,gärna en tapet som har ett mönster som går vågrätt , då känns rummet större.Men helvitt funkar ju alltid:)Hoppas du fått lite tips.Lycka till.
MamsellZ, 2011-04-28
Det finns ljudabsorberande skivor man kan köpa och måla (tror jag) i den färg man vill. Jag sökte här på ordtavlor och då kom ett album upp med såna skivor i rött på väggen.
Jag tycker tvärtom, satsa på en riktigt färgglad tapet till alkoven, iaf till väggen vid huvudgaveln. Vill du ha en mindre säng? Eller är du nöjd? Jag skulle dock föreslå en bredare säng som täcker upp från vägg till vägg. Då kan du bygga upp den på byråer, hurtsar eller skåp och på så sätt få förvaring om du behöver det. Vill du ha mer avskilt kan du köpa eller göra en vikvägg eller sätta upp draperier. Vikvägg kan du lätt göra med hjälp av gavlar till tex Ikeas Ivarhylla och sätta tyg emellan, sätt ihop dem med gångjärn eller helt enkelt av tre skivor som du sätter ihop med gångjärn och antingen målar eller tapetserar på.
trampdynor, 2011-04-28
wow, 3,70 i takhöjd! är det möjligtvis på Konsistorigatan du har din lägenhet? (vet att de har högt till tak där, bor också i linköping - förresten) tycker din hall var väldigt mysig, en mindre i säng som du själv skriver skulle nog passa bra om du inte köper en större som Samoal föreslagit och bygger lådor och sånt under så vips har du ju både förvaring och även fått upp sängen lite så ser det inte så lågt ut i förhållande till tak. I ditt kök skulle jag nog sätta upp flera inte så långa hyllor, med kanske en med vinglasen på och en med typ kokböcker eller kanske lite ljustakarna på, så blir det ju lite utnyttjande av taket igen. Och varför inte någon/några små mysiga tavlor med matrelaterade saker på? då blir det ju också lite isolerande och ombonat också.
Som malinberglund skrivit så skulle nog mönster som går vågrätt vara fint i ditt sovrum så känns det större, om du inte vill ha det helvitt :)
Till slut måste jag fråga; har du sånna där breda fönsternischer som fönsterräck, som man kan sitta i? avis avis avis är jag i så fall!
Lycka till!
Sjolander, 2011-04-30
Sovalkoven skulle jag satsa på bättre belysning för att få en större känsla. Ekot i köket skulle jag försöka lösa med mattor under matbord och framför diskbänk. Både skönt och snyggt, dock inte att rekommendera för den som har småbarn... sen är stora tavlor utmärkt både mot eko och för att inte få för mycket väggyta.
Elinaimgustafsson, 2011-05-06
Jag har tänkt på en färgglad tapet till sovalkoven och precis vid huvudgaveln resten vitt. Väggen är 2 meter bred så jag har försökt att leta sängstomme som täcker 2 meter men som ändå passar till den madrassen som jag har nu, hade tänkt mig två långa sängbord på sidorna hoppas att jag hittar en snart men annars har jag gjort en ritning så får jag bygga själv, Tack för tipsen! :)
Det är det gamla militärlogementet på Kaptensgatan.
I Sovrummet så är det dock lägre till tak, där inne är det standard tak.
Hyllan i köket ska absolut ner fortast möjligt men det kan nog bli någon/några fler mindre som du tipsade om. Det kan nog bli jätte bra :)
Oh ja, precis såna fönster, jätte mysigt att sitta i dom:)
I sovalkoven finns det lampa i taket, men jag tycker att det är lite mysigt med lite dämpad belysning i sovrummet. Men det kommer mer belysning i sovrummet ändå så fort jag börjar göra om i sovrummet :)
Absolut matta och tavlor ska in i köket snarast:) Tack för tipsen!
Sjolander, 2011-05-06
Ja i sovrummet tycker jag ljuset ska kunna varieras så många ljuskällor med dimmer är mitt tips.
pinkfriday, 2011-05-14
designer guild tapet och en kristallkrona till sovrummet? ;)
Elinaimgustafsson, 2011-10-04
Jag har tänkt mycket på kristallkrona men bestämt mig för att ha den i köket som snart är klart :)
Guild har fantastiskt fina tapeter så det ska jag spana in, tack så mycket :)