I detta album behöver jag mer än gärna tips och roliga ideer på allt från staket, trädgårdsmöbler, växter...ja hela miljön.
Skulle vilja ha det snyggt, stilrent, mysigt - helt enkelt den finaste framsidan hehe utan massa plotter.
Så billiga alternativ tar jag mer än gärna emot,,,skicka gärna med fil på tex möbler, staket ect ( om möjligheten finns).
Bor i en hyres lägenheten så vill inte lägga ner för mycket pengar.
Har tagit bort alla buskar och träd,,,därför ser det extra fult ut med massa jord o inge gräs:) Skulle vilja ha något dekorativit brevid grannens staket....
har inte gröna fingrar så rabatt ect är jag inte så intresserad av men planterar gärna i kruka för att skapa en liten ocean
Aupendi, 2011-05-24
Vad jag hade gjort om jag själv haft en liten uteplats är att lägga singel och bara ha stora krukor med blommor i. Lättskött, lättbytt och samtidigt vackert! Då kan man mixa krukor och blommor och kanske någon utomhus'prydnadssak' som dekoration :)
Aupendi, 2011-05-24
Kanske även någon enkel fontän av något slag? Och någon kruka med ett mindre träd i? :)
nina77, 2011-05-25
Tack för ditt tips- det tåls att tänka på :)
icka00, 2011-05-25
Tänkte oxå på krukor. Kanske ett café bord och stolar, jysk har för 490:-
cbaqke, 2011-05-28
En liten "plätt" som inte får bli för plootrig.....så tänker jag!
Vill ni helst ha gräs eller grus.....kanske kombinerat??
Staketet kanske ska va "glest" och lågt, så man ser väl igenom?! Snyggt med glesa liggande ribbor! Behövs den öppningen som är vid ena sidan?
Tips: Rama in med sten längs kanterna som en ram
Lägg grus vid sidorna om den redan lagda uteplatsen....på ena sidan får det ju rum nån
kruka med blommor
Gör en liten grusig rabatt innanför staketet, där det kan stå krukor med olika planteringar
Den behöver nödvändigtvis inte vara rak.....snyggt o göra den lite rundad och rama in den
med sten
Resten av ytan kan ju va fint med gräs....utemöblerna placeras nog snyggast på
stenbeläggningen.....kanske nån litet nätt möblemang!
Det gröna nätet är ju inte så roligt.....kanske göra ett staket som stämmer ihop med det
andra
Där cyklarna står skulle va fint o göra en grusad rund eller formad grusrabatt med nån liten
fontän eller blandat med växter o rama in med sten.Gräs runtomkring eller bara grus på
hela plätten med olika blomkrukor, cementrör, stolpar med klätterväxter
Viktigt att det inte blir för plottrigt
Skulle va så roligt o få hjälpa dig......det kliar i mina fingrar.....
Jag har ju en stenig liten oas på vår baksida som du kan kolla hur jag menar med
den formade grusrabatten
Lycka till!!!!!!!!
nina77, 2011-05-29
Staketet har jag tänkt som du....vill ha liggande smala planker med mellanrum så det blir luftigt. Helst målat i vitt eller kanske svart:)
Grind vet jag inte om jag ska ha, både för och nackdelar:) Vad kan passa till staketet då?
Det gröna nätet vet jag inte hur jag ska göra....problemet är att grannens staket får jag inte ta bort så min tanke var att bara fixa nytt staket på framsidan och inte sidorna till grannarna- utan dom får vara.
Anledningen till det förkorta staketet är att jag har haft buskar runt hela som en häck...väldigt ojämnt växta så grannen som bodde här innan satte upp staketet då de hade hundar:) Har även funnits 2 st jätte stora syrenträd som täckte hela framsidan:)
Min tanke är nytt staket, vitt el svart? Glest så som du tänkte. Med en snygg brevlåda
På sten platterna har jag tänkt cafebord, svart rundt bord med glasskiva och 2st cafestolar i rotting typ. Finns på rusta för ca 499kr. Hade tänkt solstolar men de tar för stor plats:) Vill gärna ha ett snyggt vitt parasoll helst som är 3m i diameter med ev trästomme- Me love:)
Vid sidan av "trästaketet" är det just nu lite ogräs men mest jord då buskarna är borta. Där var min tanke att lägga grus och sen ha fina krukor med olivträd 2-3st ev ledbelysning i krukan. Efter mycket om och men blir det för mycket jobb med att gräva, och köpa grus då jag bor i en hyreslägenhet så det billigaste jag kan komma på är att bara lägga några fina platter och låta gräset växa. Skulle gärna vilja ha svarta platter som heter något...mmm hur ska jag förklara. Platterna jag tänker mig är svarta typ som flinta lite ojämna och släta( förstår du vad jag menar- kan användas i akvarium fast då i mindre format :) Såna skulle jag vilja lägga på jorden/gräset så att inte krukan åker ner och blir förstörd eller står ojämnt:)
Menar att jag ska göra en liten oas vid sidan om hela trästaketet.
Resten av ytan på den sidan får bli gräs...blev förtjust i din fontän. Den kanske skulle passa perfekt där syrenträdet har stått, bild 5 där det är massa jord:)
Usch vad jag tycker detta är svårt.
Man har massa ideer men känner att jag inte får till det,,,det där lilla extra saknas.
Vill ha känslan på framsida som mysig, blickfångad, stilrent och skit snygg hehe
Vill heller inte lägga ner för mycket pengar då jag bara hyr. Så framsidan gärna snygg men på ett billigt sätt. Jag är ingen trädgårdsmänniska och kan inte se helheten framför mig. Jag vill ha den lätt skött.
Skulle absolut vilja ha din trädgård,,,där skulle jag kunna njuta och verkligen känna mig lycklig.
Tips: Vart menar du att jag skulle rama in med sten?
Vid platterna på ena sidan har jag gjort en grusgång, bild 3 till vänster med ledbelysningen. Stenarna är svarta. Menar du att jag ska rama in hela lagda uteplatsen?
Ojoj nu blev det mycket här hehe hehe
Man får väl börja,,skulle vara coolt med cementrör men känner att jag inte får till det:)
Puh puh du behöver dig en tripp till örebro. Tusen tack dina tips var jätte bra ska se om jag får till det. Du är inte duktig på att rita?
cbaqke, 2011-05-29
Hej igen!!
Tror ett vitt staket skulle va snyggast när jag ser den vita dörren o fodret runt fönsterna!
Fint med höga gräsväxter o annat grönt som syns mellan ribborna!
Låter bra med cafébord o stolar.....får inte se för klumpigt ut på en så liten framsida!
Om du gör en stenrabatt framför steketet behöver den ju inte va så bred......då blir det ju smidigare o gräva oxå!
På den sidan där cyklarna står (bild 2) tänkte jag det kunde va fint med en liten inramad stenoas.....sen vore det ju fint o ha en liten stenrabatt närmast staketet där oxå.
Låter fint med belysning!
Hoppas du visar när ni börjar fixa.....kul o se!!
Du får gärna fråga mer om du vill.....är ingen klippa på o rita!
Kram Helen//