Jag behöver hjälp med min matplats. Detta rum är så tråkigt att jag inte trivs att sitta där. Hur kan jag göra det mysigare?
Kanske en fondvägg? vilka färger? gardiner? Dekoration på bordet?
Mattan är grön
Bordet svart och oval med gråa tygstolar
Väggarna är vita
Ideer och inspiration mottages tacksamt!
nina77, 2011-07-14
Är vardagsrummet i samma rum??? Om ifall hur ser det ut?
Jag hade satsa på en stor tavla, en färgglad- gärna i starka/mörka färger. Kanske lite rött, grönt, orande, brunt. Ser en tavla framför mig men kan inte beskriva den ( inte mycket till hjälp)
Tavlan hade jag satt på väggen rakt fram:)
För omväxling: kan du vända bordet så kortsidan kommer utåt, satt en tavla på andra väggen
( mitt emot fönstret.) Tror det kommer se större ut då.
Får det plats med någon möbel på väggen mitt emot fönstret? Kanske ska satsa på någon snygg small möbel typ skänk, avlastningsbord eller hur jag ska säga:)
Fondtapet kan också vara snyggt, behöver du inte ha så mycket på väggarna. Jag hade nog valt en mönstrad tapet
Kanske inte till så mycket hjälp
Lycka till :)
joma, 2011-07-16
Jag tror du får tänka om när det gäller mattan som är alldeles för liten för matsalsgruppen. Du skulle behöva en som är minst dubbelt så stor för att få det att se proportionerligt ut i förhållande till bordet och stolarna.
Växten i hörnet tycker jag känns lite onödig. Om du ska ha en växt där så skulle jag satsa på nåt större.
Väggarna känns påträngande kalla och hårda. Istället för en fondtapet skulle du kunna drapera en väg från golv till tack med nåt vackert tyg. Detta skulle ge rummet en mjukare och mer inbjudande karaktär. Om du draperar en vägg får du också möjlighet att exprimentera med belysning bakom draperiet. Lysdioder eller vanliga ljusslingor etc etc kan skapa en harmonisk belysning genom draperiet.
Richnau, 2011-07-16
Ett tips angående mattan som ser för liten ut, köp en till likadan och lägg dessa två intill varandra i den andra riktningen (om den är rektangulär vilket är lite svårt att se på bilden).
För att få en ombonad känsla är hissgardiner bra. Sätter man de en aningens högre upp än fönstret ser fönstret högre ut. Man kan han vanliga gardiner också och även där höja gardinstången mot taket. Kan iof vara svårt för dig att ha gardin på vänster sida om fönstret.
Om du snurrar möblemanbet ett kvarts varv får du kanske plats med en schysst skänk, förslagsvis i vitt då golvet är av ett träslag och stolarnas ben i ett annat.
Ovanför en skänk är det alltid snyggt med en liggande spegel eller tavlor med något fint motiv (har själv precis beställt gratis tapetprover från www.maleributiken.se som jag ska rama in)
Snyggt med en lampa på skänken för att få en belysningspunkt på denna sidan rummet.
Använd dig av en accentfärg som du har i resten av huset och skapa en enhetlig känsla.
Sätt krukan med garderobsblomman i fönstret, passar perfekt då du har en hög lampa.
Hoppas du fått några bra tips. Lycka till! Ser fram emot att se resultatet :)
Thewagirl, 2011-07-16
Ja, vardagsrummet är där jag står och tar kortet. Mina tankar har gått åt mycket av det du skriver. Men tyvärr har inget av det blivit riktigt bra. Brukar ibland skruva bordet och mattan så att det står på snedden, vilket är ok.
Tyvärr får ingen mer möbel plats...
Tack för svaret!
Thewagirl, 2011-07-16
Jag kan hålla med om att mattan är lite liten...hmm. Håller oxå med dig om växten i hörnet, något större vore en bra idé.
Spännande idé om att ha tyg på väggen, tanken har aldrig slagit mig tidigare. Ska fundera på det!
Tack för svaret!
Thewagirl, 2011-07-16
Tack för många tips!
Tyvärr får det nog inte plats någon mer möbel i rummet, jag vill fortfarande kunna dra ut stolarna utan besvär. Det hade ju löst många av mina bekymmer i så fall.
Har du någor förslag på hissgardinens färg (om det nu blir en sådan)?
Tack för svaret!
dagenskreativa, 2011-07-16
Här kommer några tips från mig:)
*Bort med mattan, blomman, väggljusstakarna, sakerna på bordet & i fönstret.
*Flera tunna nästan genomskinliga gardiner (inte panelgardiner) i varma färger tex cerise, lila, orange. 3 på sidan om fönstret & 3 vid balkongdörren.
*En löpare i samma färg som någon av gardinlängderna på bordet( utan ngt mönster).
* Några iittala kivi ljuslyktor i härliga färger. (Bättre med lägre dekorationer & ljus så att man ser de som sitter på andra sidan)
*Jag skulle inte tapetsera om utan behålla de ljusa väggarna för att det känns större & luftigare med vitt utan mönster.
*Placera en stor färgglad tavla på mitten av väggen rakt fram.
*I fönstret skulle jag placera en orchide i rosa/lila toner i en betongkruka ( för att macha med de gråa i stolarna)
eriksensdesign, 2011-07-17
Satsa på en ärtgrön fondvägg om ni vill ha lite färg eller kanske kolla in marimekkos tyger sy en hissgardin i ett häftigt tyg och spänn upp en stor tygbit av samma tyg på en kilram. Häng sedan den på väggen det är lätt att byta ut om man tröttnar
bekarek, 2011-07-18
Möblerna och mattan du har valt är supersnygga. Det man känner dock är att hörnan är "stram". Alla dekoration har liksom en långsmal form. Jag tror att om du väljer en lite mer "svulstig" lampa och sätter en tavla med färg på i bakgrunden samt gardiner med lite färg så tror jag att det blir jättesnyggt. Jag vet inte vad du tycker om IKEA's "Maskros", den säljer de ut för 349,- och är en rolig detalj som ger ett fantastikskt mönster på väggarn när den lyser. Sen tycker jag om när man sätter "piffet" i grupper. De fina ljusstakarna du har kan du sätta i en liten grupp på ena sidan bordet tillsammans med en kruka med en fin blomma.
Thewagirl, 2011-08-01
Tac´k för många intressanta tips!