Funderar på att flytta vårt sovrum till vardagsrummet, eventuellt sätta upp en lamellgardin som "vägg" kanske mot fönstren inte optimalt kanske men vad göra när man har tre barn varannan vecka tre barn varannan helg, samt en bäbis på heltid.. Hjälp snälla förrådet ligger ganska risigt till det med. kanske rum för nioåringen.? hur f-n ska vi få plats.?
Kackholm, 2011-10-02
Hej! det där känner jag igen. Mitt råd: ha ett bekvämt och permanent sovrum till er och er lilla bebis. Ni bor där hela tiden och ska ni ha det optimalt ska ni tre i första hand bo bra varje nattoch du kan behöva komam undan på dagen också med din bebis. Klädkammaren kan funka som sovplats till ett av barnen som bor där varannan helg. I övrigt vet jag att barn kan dela rum väldigt bra. Våningssängar etc. Något eget skrivbord. Varför inte göra vardagsrummet till barnens lek-vardagsrum där de kan spela tv-spel, lyssna på musik etc och så har de sovrummen att sova i? De kan också komam överens om att en har sovrummet på dagen och den andra får ta vardagsrummet som sin plats på dagen? Sätt en TV i köket till er vuxna om ni vill ha en egen plats på kvällarna att se på TV...(jag brukar inte rekommendera TV i sovrummet). Satsa på en kökssoffa med många kuddar så sitter ni bekvämt även i köket när ni ska mysa. Barn fixar att bo tillsammans och oftast vill de det också. jag har tre söner varav 10-årinegn o hans bror på 15 delar rum av fri vilja. De har ett draperi som delar av rummet..det är något de själva valde. Min 19-åring har ett rum där alal tre barnen även har sitt gemensamma vardagsrum. Än funkar det men vi kommer snart bygga ett eget rum åt honom så han får vara ifred. Han får då ett litet rum men med vardagsrummet bredvid får han ändå yta att vara på. Så...gör inte avkall på ert sovrum och er plats i hemmet. jag gjorde så (hade bäddsoffa i vardagsrummet) men det gjorde att jag inte hade mitt och sov mycket sämre. Lycka till! Vänliga hälsningar, Elisabeth. trebarnsmamman..som har två av dem varannan helg och en på heltid...
hcmk, 2011-10-02
Är de så att ni har sammanlagt 7barn ink. Bebis? Vart lite förvirrad eller har ni bara 4?
Om ni har 6 barn varav 3är varannan vecka och 3 varannan helg så köp våningsängar. Och låt dem bo i samma rum 3 och 3. Du och din man + bebisen borde ta rummet intill köket så blir de lite privat, och som föregående talare sa ha vardagsrummet som en liten lekplats. Kanske sätt upp en ev, gardinvägg som du tänkte och ha ena halvan med tv och soffa i och ena med leksaker i. Kanske skaffa långa bänkar i rummen så de kan ha 3 stolar och ha som "läx plats" där de gör sina läxor.
Är de bara 3 barn + bebisen så de som är näst jämgammla kan dela rum med ev. En våningsäng och den som är sen får ett eget krypin men kanske även kan dela med sig av rummet lite grann till de andra med lite lekplats utrymme. Lycka till!
kalixgrodan, 2011-10-07
Tjocka fodrade gardiner mot balkongen för att det skall kännas ombonat för den som skall sova där. Sängskåp eller våningssäng som går att fälla ned mot vägg när de inte används, två-tre sådana och du har plats för fyra-sex personer i vardagsrummet, se liknande www.balk.nu eller http://www.compact-livingbutiken.se. Om man har trångt får man utnyttja volymen.