målade väggarna vita och la klinker i hallen, nu har jag värsta sortens besluts ångest, mörkt trägolv eller fortsätta med samma klinker i köket.
Det är parkett i vardagsrummet som syns på bilderna. blir det för mycket med ett mörkt golv i köket, då blir det 3 olika golv på övervåningen?
vad tycker ni?
hcmk, 2011-10-14
Hej, jag tycker du ska lägga mörkt trägolv i köket, lägger man dit en list mellan så gör de inget. Klinker ska du nog inte ha i köket. Varför inte byta till mörkt trägolv i vardagsrummet också så blir de lite mer enhetligt?
Lycka till!
maggis76, 2011-10-14
har kommit på ett till förslag, ett ek-golv som liknar det i vardagsrummet lite mer. har ek på hela nedre våningen.
mannen är inte med på att riva hela vardagsrummet också:) så det får jag vänta lite med.
maggis76, 2011-10-14
titta på golvet som ligger i sovrummet, skulle det gå tror ni?
eeva71, 2011-10-14
smak sak ehgentligen, har du golvärme? annars kan du ju lägga klinkers i köket, men det är nog kallt utan golvvärme. Men mörkt golv mot vita skåp är ju alltid snyggt =) Tycker själv om att ha enhetliga golv....du blev väl inte nå klokare på det här =)
Trendstyling, 2011-10-14
Hej!
För enlighetens skull så blir det nog snyggast med klinker hela vägen, men klinker är inget bra för ben/knän att stå och arbeta på :S Tycker även att klinker blir lite stelt i kök...
Är det så att ni i framtiden även vill lägga om v-rums golvet så kör då på samma golv i både kök och i v-rummet. Finns oerhört fina laminat och trägolv att välja på :)) "Det är ingen lag på att det måste vara parkett i v-rum ;O))
Stort lycka till med ert arbete.... Uppdatera gärna med bilder när det är klart :D
Ha en mysig helg!
hcmk, 2011-10-15
Jo jag tror att de i sovrummet skulle fungera och då blir de lite mer enhetligt än att ha ett mörkt trägolv. :)
Kackholm, 2011-10-15
Hej!
För att ett hem ska upplevas större och lugnare så ska man försöka använda samma ton/färg på golven..så blir det inga "stopp" utan allt samklangar med varandra.
Klinker i kök är en smakfråga..likaså trägolv i kök. det du ska fundera på där är säkerheten när det gäller vått på golv. Du har säkert skydd under diskmaskin och kyl/frys men det är ändå mycket vatten i ett kök. Det finns tätningar till trägolv som du använder i fogarna, främst då vid diskbänken. Tänk också på att ett trägolv inte ska skuras av med rengöring i vattnet, ytspänningen förvinner då och vattnet kan tränga ner i golvets springor. Inte heller klinker är ju täta i sig utan där krvävs också ett tätskikt kanske vid diskbänken etc. Klinkers kan också kännas kallt om du inte har värmeslingor i golvet. Mitt råd: håll dig till samma färgskala i hela våningen oavsett vilket golvmaterial du väljer.
Ta hem prover och lägg dem tillsammans för att se hur de fungerar ihop, hur ni upplever dem tillsammans. Jag släpar alltid hem en massa prover på allt för att se hur jag tycker de ser ut tillsammans med det jag redan har här hemma. Folk undrar nog varför det sitter tapetprover på våra väggar lite varstans ;) :P Där får de sitta i någon vecka så jag kan se hur det ser ut vid olika tider på dygnet.
Ha roligt och så hoppas jag på att få se hur det ser ut när ni är klara! :D
Kram o lycka till!
/Elisabeth
maggis76, 2011-10-15
ja nu har jag vridit å vänt in å ut på huvudet :) och det är som du säger jag måste ha samma ton, och har nu bestämt ett gråaktigt laminatgolv, vad tror ni om detta??
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&pid=000000000500606213(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)
köket ska bara fixas lite nu för att om ett tag rivas helt å göras om från grunden, men det har vi inte råd med just nu.
en liten budjet renovering:)
lägger upp bilder när golvet är på:)
Kackholm, 2011-10-15
Ser kanonfint ut! :) tror det blir snyggt mot klinkern i hallen och dessutom är laminat mycket praktiskt i kök. Lustig du hittat ett på K-Rauta..där jag har jobbat som inköpare och säljare..just på inredningsavdelningen.. :D Under min tid där lärde jag mig väldigt mycket om golv, färg, tapeter etc.. Det i kombination med egna renoveringar genom åren (första villan köpte jag 1991, och renoveringar av lägenheter både privat och som fastighetsskötare) har gjort att jag lärt mig mycket.. Både av misstag men också att allt utvecklas. Man blir aldrig fullärd. Ta bara de nya reglerna i våtrum. Dessutom ändras ju smak och tycke.... Ska bli roligt att se hur det blir hos er. Kram, Elisabeth
grillspett, 2012-05-07
Hej !! Lägg inte laminat i köket ....min tips ...jag gjörde den misstagen i varan kök när vi renoverade... ...nu ser jag att tråden e från oktober ....det ska vara parket eller liknande ( om det gäller trägolv )...skulle jag renovera nu då skulle ja lägga parket utan tvekan