En 50-tals? skänk som jag just beslutar mig för att försöka behålla och måla om.. Tar tacksamt emot tipps o komentarer :) på hur jag ska göra för att få den ljus o fin.
Nej! Nejnejnej! Måla inte om skänken. Den är fin precis som den är! Ta bara och rengör den ordentligt. Och pimpa sedan med snygga (ljusa/vita?) inredningsdetaljer på den.
Hej! jag måste nog tyvärr hålla med Malis här nedan... Vita möbler är på väg ut..och bruna är på väg att bli superinne. Denna skänk du har är fanerad och tål inte slipning..vilket krävs om du ska måla om ytan. Mitt råd om du vill ha en vit skänk: sälj denna fina bruna skänk till någon som uppskattar just denna och köp en billig furuskänk och måla den vit. Du kommer säkert tjäna en slant och dessutom kommer du få en vit skänk som både håller och som är lätt att göra just vit... Charmen i just din skänk ligger just i faneren, det är den som gör djupet på ytan. Målar du den så får du en platt yta. Lycka till... Hälsningar, Elisabeth
Jättefin! Jag håller på med en liknande sekretär som såg ut likadan när jag började. Jag slipade försiktigt bort den värsta blanka ytan för att färgen skulle fästa. Sen rollade jag och målade den i olika omgångar med tunna lager för bästa resultat. Idag målade jag det sista och jag mer än nöjd! Det blev ett stort projekt att slipa och välja en bra färg och måla men det är så värt det! Man måste chansa lite för att det ska bli bra :) Om du väljer att måla den vit så ta med bilden till en målarbutik och fråga vad dem tycker om färgval och tillvägagångssätt. Kramar
Malis, 2011-10-30
Nej! Nejnejnej! Måla inte om skänken.
Den är fin precis som den är!
Ta bara och rengör den ordentligt. Och pimpa sedan med snygga (ljusa/vita?) inredningsdetaljer på den.
jorgen76, 2011-10-30
okej, vill ha vita möbler, och vill inte ha kvar dem då jag inte har plats, men tänkte ha en skänk o därför jag tänkte måla om den.
Kackholm, 2011-10-30
Hej!
jag måste nog tyvärr hålla med Malis här nedan... Vita möbler är på väg ut..och bruna är på väg att bli superinne. Denna skänk du har är fanerad och tål inte slipning..vilket krävs om du ska måla om ytan. Mitt råd om du vill ha en vit skänk: sälj denna fina bruna skänk till någon som uppskattar just denna och köp en billig furuskänk och måla den vit. Du kommer säkert tjäna en slant och dessutom kommer du få en vit skänk som både håller och som är lätt att göra just vit... Charmen i just din skänk ligger just i faneren, det är den som gör djupet på ytan. Målar du den så får du en platt yta. Lycka till... Hälsningar, Elisabeth
jorgen76, 2011-10-30
okej, men då gör jag så, och säljer den ihop med bordet o stolarna
Kackholm, 2011-10-30
Kram på dig! :)
pinkfriday, 2011-10-30
http://pinkfriday.blogg.se/2011/october/ncs-fargerna-och-malartips.html
följ anvisningarana så blir den kanon ;)
Ruweni, 2011-11-10
Jättefin! Jag håller på med en liknande sekretär som såg ut likadan när jag började. Jag slipade försiktigt bort den värsta blanka ytan för att färgen skulle fästa. Sen rollade jag och målade den i olika omgångar med tunna lager för bästa resultat. Idag målade jag det sista och jag mer än nöjd! Det blev ett stort projekt att slipa och välja en bra färg och måla men det är så värt det! Man måste chansa lite för att det ska bli bra :) Om du väljer att måla den vit så ta med bilden till en målarbutik och fråga vad dem tycker om färgval och tillvägagångssätt. Kramar