Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Gardinhjälp!

Lemonskan

Lemonskan SE

Publicerat för mer än 9 år sen
Följ

Jag skulle behöva lite hjälp med gardiner, har aldrig gillat det speciellt mycket men har nu sett lösningen med takskenor? Såg att Ikea hade några som hette "kvartal" . Har googlat lite och läst att det är väldigt svårt att sätta ihop de skenorna så det blir jämt? Ska man sätta dem en bit ut från taket så det inte tar i fönsterbrädan? Och vad ska jag ha på det lilla pluttfönstret bredvid de stora i vardagsrummet? Samt det andra lilla som är ensamt..? Vill gärna ha tips på gardiner.. och det enda jag inte tål är fransgardiner så snälla hjälp mig!! Ja sen har vi ju köket.. hur löser man det med gardiner när man har balkongdörr? Hade även tänkt sätta takfästen där med det kanske inte blir bra`? Frågorna är många och bilderna är kassa men jag hoppas ni kan hjälpa mig! :)

BeckaB

BeckaB, 2012-01-22

Vilket roligt utmanande gardinproblem! :) Ser att ingen har hjälpt dig än men jag har förslag här (om du nu inte redan har kommit fram till någon lösning såklart).

I vardagsrummet är det lågt i tak och de små fönstrerna med minielementet gör att jag vill få det att verka större, högre. Då är takskena bra och i vardagsrummet skulle jag alltså sätta en takskena i taket ovanför dubbelfönstrerna. Sedan skulle jag föredra en hissgardin framför långa gardinlängder eftersom de långa gör att rummet ser mindre och rörigare ut, dessutom blir det jobbigare att städa (tycker jag). Så två hissgardiner bredvid varandra (alternativt en stor) i något härligt mönster. Tex detta från Ellos: http://www.ellos.se/dv/1-Hem-Gardiner-Gardinkappor/Jotex/_/N-h2hZ1z13a76Z1z141xe?Nr=311007

I det lilla fönstret bredvid skulle jag inte ha gardiner utan istället låta en vacker bred och hög lampa stå. Jag föreställer mig en.. åh, hittade ingen bild på den.. men en häftig en med träfot av olika grenar och sen vit/benvit bred avlång skärm och så soft belysning i förstås.

Jag är inne på naturkänsla i ditt hem. Vet inte varför. Känns som att du bor i Norrland. :)

Oh, skräp. Jag hinner inte skriva mer nu. Men du kanske får lite inspiration och kan tänka vidare själv.. Får se om jag kommer tillbaka hit och skriver vidare sen. Lycka till!

Lemonskan

Lemonskan, 2012-01-22

ÅÅÅH! Äntligen någon som kommer med lite förslag.. inga gardiner uppe än sålänge.. Men alltså ska jag då ha en egen takskena på det lilla fönstret bredvid dem större? Eller sätter man den över hela väggen? eller var det de fönstret som skulle vara tomt? :D Jag bor i Östersund så du gissar helt rätt ;) Är verkligen nybörjare på det där med takskenor också.. :(

BeckaB

BeckaB, 2012-01-22

Vad kul att du blev så glad. Nu blir jag ännu mer inspirerad att hjälpa. :) Jag gör just nu några bilder på photoshop så du förstår hur jag menar. Men kan nog inte skicka det här. Du kan gärna skicka din mejladress här eller i privat meddelande så ska jag skicka dig lite inspiration ikväll.

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons