Nu behöver vi hjälp. Vi har en egentligen möblerbar hall på vår övervåning men den är inte möblerbar om vi inte barnsäkrar den. Jag är rädd för att sonen ska få för sig att börja klättra om vi har en soffa eller något annat framför "staketet (kommer inte på rätt ord:)).. Så vi tänkte bygga någon slags spalje. Hur gör man det nu lättast då?!
För övrigt så är hela hallen målad vit och detta är förra ägarens möbler. Vi tänkte göra en mysig läshörna.
pappanna, 2012-01-11
Du kan ju mäta upp hålet och göra en ram som du sedan sätter spjälor i. Då är den lätt att ta ned den dagen ni inte vill ha den längre. Skruva fast det i räcket och i tacket. Ett annat alt är att göra en hel vägg som ni sedan sätter in ett runt fönster i för att få in mer ljus, både i trappen och rummet.
MamsellZ, 2012-01-14
Tycker som pappanna, gör en ram som ni sen kan ta bort om ni vill. Har ni spalje hela vägen ner så kan damm och annat fara ner i trappan.. Och då krävs att det ni ställer där har en snygg baksida också. Har ni skrivbord så kan man ge sig den på att man lycks få pennor att rulla ner och glatts tudsa vidare : )
underbarahemmet, 2012-01-15
Jag har funderat på att göra en "ram" fast åt hela , alltså ta bort det som är där nu. Det jag är rädd för är att det blir fel. Men det låter helt klart lättast.
En hel vägg är egentligen väldigt smart du vi i framtiden kanske gör ett väldigt litet gästrum där. Tack för tipset, det får vi fundera på! :)
underbarahemmet, 2012-01-15
Vi ska inte ha ett skrivbord där. Det är förra ägarens möbler :) Meningen är att vi ska ha en fin fåtölj och ha en läshörna där :)
sannatolk, 2012-01-16
Du skulle också kunna göra ngt med plexiglas/glas. Många trappor har ju "trappsidor" av plexi med ledaren ovanpå. Det är snyggt och enkelt. Kan också byggas i ram för lätt demontering. Ljuset finns kvar men fallrisken försvinner..