Vi kommer till helgen att flytta in i en bostadsrätt med ganska litet kök men ett stort och fint matrum bredvid. I dagsläget har vi vant oss vid att endast ha ett arbetskök och ha matplatsen i ett annat rum då vi har ett liknande upplägg i det boendet som vi har haft de senaste åren.
Köket i den nya bostaden är dock ganska risigt och vi planerar inom kort att göra vid det. Vår första spontana tanke var att behålla serveringsgången, ha ett arbetskök (skåp på bägge väggarna) och matplats i rummet bredvid.
Men nu är det så att vi väntar smått... Behöver vi kanske tänka om? Behöver man ha en matplats i köket då man har barn? Känner att vi är i behov av lite ny inspiration och tar tacksamt emot alla tips och råd på hur vi kan få till kök + matplats på ett bra sätt.
hcmk, 2012-01-12
Jag tycker ni ska behålla den ursprungliga iden ni har och kanske sätta in ett lite mindre bord under fönstret som man kan ha om man behöver mata barnet där under tiden man gör andra saker i köket men annars tycker jag inte att ni behöver ett matbord i köket bara för att ni kommer få smått.... utan satsa på ett lite mindre bord bara, antingen som man kan fälla ihop då man inte behöver de och med 2 stolar till. Lycka till!
MamsellZ, 2012-01-14
Nej, man behöver inte matplats i köket för att man har fått smått. Vill man ha möjlighet att mata barnet där finns ju barnstolar man kan sätta på ett bord på och de är också bra om barnet behöver finnas inom synhåll vid disk etc men är för stor för att ligga still på en filt eller sitta i babysitter den stunden. Tycker det blir trångt även med ett litet bord i det förslaget som ni har så vill ni ha kök och matrum i ett föreslår jag att nå slår ut väggen men behåller skåpet i serveringsgången (om det är fint)
Freakie, 2012-01-16
Har flyttat in i lägenheten nu och tror att det kommer bli för mycket med ett bord vid fönstret så som vi hade tänkt oss ovan. Möjligtvis något enkelt klaffbord, men börjar tycka att ursprungsplanen med matplats i matsalen verkar bäst :-)
Freakie, 2012-01-16
Tanken att slå ut väggen har slagit mig med, men tycker egentligen det är ganska skönt att inte behöva se disk när man sitter och äter. Finns ju för- och nackdelar med allt, blir kanske till att göra en lista på + och - över det hela.